Nu r det dax att stta in nytt minne i min mac som i dag har 2 gnger 512mb nu r frgan ska jag kpa ett 2048 och kra ett 512 och 2048 eller ska jag kpa 2 gnger 1024 och anvnda de? skiljer inte s mycket i pris men frgan r fungerar det bra att blanda ett 512 och ett 2048?
I vilket fall s sgs det att den ska funka bst om man har tv lika stora minnen. Vad jag har frsttt, om jag har frsttt rtt, s ska grafikkortet jobba bttre d. Rtt mig om jag har fel.
Anledningen till att man helst ska ha 2st identiska stickor r fr att grafikkortet i datorn inte har ett eget minne utan lnar frn arbetsminnet. Eftersom minnet i en macbook arbetar efter dualchannel princip s fr man ngra f procents prestandakning om man har 2st lika stora och lika snabba minnen i istllet fr 2 olika eller bara en.
minnen till macbook finns i verfld p andrahandsmarknaden p grund av folk som kper macbook pro och uppgraderar minnet sjlv. billiga minnen och godknda av apple fr kompabilitet... Kan det bli lttare? :P
r det inte s att frr (dvs fr kanske 15 r sedan) s gick det inte att blanda tv minnesstorlekar i x86-maskiner och att det i viss mn lever kvar som myt? Eller har jag ftt det om bakfoten?
r det inte s att frr (dvs fr kanske 15 r sedan) s gick det inte att blanda tv minnesstorlekar i x86-maskiner och att det i viss mn lever kvar som myt? Eller har jag ftt det om bakfoten?
Det som menas nu fr tiden r dock DualChannel, vilket krver lika stor minnesmngd i de olika minneskanalerna fr att fungera. Detta ger en viss prestandakning och skall visst vara en bra frdel fr det inbyggda grafikkortet i Macbooken, som ju lnar av internminnet. http://en.wikipedia.org/wiki/Dual-channel_architecture
Flashback finansieras genom donationer frn vra medlemmar och beskare. Det r med hjlp av dig vi kan fortstta erbjuda en fri samhllsdebatt. Tack fr ditt std!