2022-07-14, 11:02
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
OK men då har du väldigt fel USA och EU idkar intw välgörenhet..
Berätta gärna var du har läst att EU eller USA på något sätt ämnar kräva återbetalning av det bistånd de gett och ger Ukraina.

”Välgörenhet” är ditt nedsättande ord på solidaritet med ett land som utsatts för ett väpnat angrepp från en större granne. Jag förstår att det med ett ryskt rovdjursperspektiv kan synas konstigt att ett land hjälper ett annat utan krav på betalning eller annan motprestation, men så konstigt fungerar den civiliserade västvärlden.
Citera
2022-07-14, 11:02
Medlem
nonamealltheways avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Kommer du ihåg Münchenöverenskommelsen?
...eller du kanske satt och sov i skolbänken den dagen

Sov sällan under skolan men de var skit samma.
Att vi offrar nu menar jag att Sverige tex ska strunta i att skicka mera bistånd mera vapen mera pengar vi ska satsa på att få igång handel igen.
Men du kanske inte ser den andra delen du har en president i Ukraina som ställer en jävla massa krav och begär saker av västvärlden och USA de enda han visar är at han är ju minst lika tokig som Putin.
Citera
2022-07-14, 11:05
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nonamealltheway
Sov sällan under skolan men de var skit samma.
Att vi offrar nu menar jag att Sverige tex ska strunta i att skicka mera bistånd mera vapen mera pengar vi ska satsa på att få igång handel igen.
Men du kanske inte ser den andra delen du har en president i Ukraina som ställer en jävla massa krav och begär saker av västvärlden och USA de enda han visar är at han är ju minst lika tokig som Putin.
Jag är mer besvärad över att det finns en president i Kreml som ställer en massa krav på sina grannar.
Citera
2022-07-14, 11:08
Medlem
nonamealltheways avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Jag är mer besvärad över att det finns en president i Kreml som ställer en massa krav på sina grannar.

Ja de är inte bra men båda är ett problem för ingenstans visar nån av dom på annat än storhetsvansinne och ett enormt behov av att hävda sig.
jag tycker både bör avsättas med offentlig avrättning.
Jag kan inte se att nån av dom skulle bidra till en bättre värld.
Citera
2022-07-14, 11:09
Avslutad
Fy fan känns som vi ryssar förlorar nu 😧
Citera
2022-07-14, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ryssarna har nog sparat ett visst antal robotar som de tycker är minimum för att försvara sig på andra fronter. Så de har mest gamla system i Ukraina nu. Men de kanske har ökat nyproduktionen så att de kan få en modern robot till om dagen cirka. Och så minskar de nog gradvis reserverna på andra platser som de tog en hel bataljon från finska gränsen som de säkert hade sparar tidigare för att den behövs där.

Nu verkar de använda dessa äldre robotar mest som terror mot stora mål som städer. De duger inte till att träffa Himars. De nya de producerar får de öronmärka för viktiga attacker. Jag läste att dessa gamla kryssningsrobotar de använder nu, som släpps från flygplan, var byggda av Sovjet för kärnvapen mot fartyg och flottor till sjöss. Med kärnvapen gjorde det inget om de kom 200m fel, för de spränger ett enormt område.

Ja klart är att de använder fler äldre missiller nu. Frågan är om de kan och hur många ny moderna missiler de producerar. Om 180st per år stämmer från 2018 enligt en rapport så borde de kunna öka sin produktion till en om dagen kanske mer. Sen beror det lite på santionerna. Mycket av maskiner och verktyg till ryska krigsindustrin kommer från Tyskland. Så det är inte bara avsaknaden av delar som är ett problem.

Ryssarna har alltid satsat på stora smällar och träffa sämre. Jag älskar deras antimissilsystem emot interkontinentala missiler består av missiler laddade med små kärnvapen. Kan man inte träffa så satsar man på stora smällar. Min fråga är vad händer om det går fel med missilen och den landar i Moskva i stället. 10 kiloton är inte att leka med.

https://en.wikipedia.org/wiki/A-135_anti-ballistic_missile_system
Citera
2022-07-14, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Berätta gärna var du har läst att EU eller USA på något sätt ämnar kräva återbetalning av det bistånd de gett och ger Ukraina.
Det heter lend lease avtal. Läs på hur sådana fungerar och återkom sedan med en ursäkt till mig. ..
Citera
2022-07-14, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YerBlues
Inte OK debattteknik att kalla folk ”vännen”,
Du är inte deras vän ,
Att stödja ryssdjävlar i deras dödande , ger dig inte vänner

Inte ok debatteknik att hålla en låg vokabulär nivå.
Citera
2022-07-14, 11:16
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81

Ryssarna har väl alltid varit förlorare, ligger i deras gener!
Citera
2022-07-14, 11:17
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Det är kanske tecken på att ryssarna kan vinna det störst prisets.
1917 behövde ryssarna ett förlorat krig i ryggen, för att göra revolution och kasta av sig förtryckarna!
Citera
2022-07-14, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M_A_R
Ställer samma fråga. Vad är det jag har missförstått? Indien är ett självständigt land och gör som de vill. Om de skiter i sanktionerna och vill fortsätta handla med Ryssland är det deras sak. Indien har egna problem. Förutom interna oroligheter som blossar upp med jämna mellanrum har de även externa hot i form av Pakistan och Kina. Varför skulle de bry sig om ett krig i Europa, som inte berör dem särskilt mycket? Vi har dock inte den lyxen, eftersom rysk expansionism är ett hot mot oss.

En liten undring i all välmening,, känner du inte att banker och reklam-TV vill stjäla alla dina pengar ?
Det finns säkert någon terapi för all slags paranoia.
Citera
2022-07-14, 11:20
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nonamealltheway
Ja de är inte bra men båda är ett problem för ingenstans visar nån av dom på annat än storhetsvansinne och ett enormt behov av att hävda sig.
jag tycker både bör avsättas med offentlig avrättning.
Jag kan inte se att nån av dom skulle bidra till en bättre värld.

Zelensky försvarar sitt land mot en hänsynslös inkräktare. På exakt samma sätt som ledarna i Sverige förväntas göra - och i nästan alla andra länder på jorden.

Citat:
ÖB: Vi kommer att slåss till sista soldat

https://www.svd.se/a/7kz3/ob-vi-kommer-att-slass-till-sista-soldat
Citat:
– Vi kommer slåss till sista soldat, till sista sjöman.

https://www.marcusoscarsson.se/sverige-kommer-strida-till-sista-soldaten-stupat/
Citat:
I händelse av krig förväntas svenskar bjuda motstånd till sista blodsdroppen. Faktum är att svenska staten inte ens kan kapitulera. Varje meddelande av sådan karaktär är nämligen att betrakta som falsk, enligt statens egen information till medborgarna.

https://timbro.se/smedjan/alla-uppgifter-om-att-motstandet-skall-upphora-ar-falska/
Citat:
"Om Sverige blir angripet av ett annat land kommer vi aldrig att ge upp. Alla uppgifter om att motståndet ska upphöra är falska."

Var finns storhetsvansinnet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in