2022-07-13, 16:02
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Att bli friskförklarad juridiskt betyder bara att man är frisk nog att vara medveten om och ta ansvar för sina handlingar.
Man kan ändå anses ha olika diagnoser. Personlighetsstörningar och neuropsykiatriska diagnoser räknas inte som sjukdom.

Det är väl enbart de som agerat i psykos-tillstånd och har inre röster och sån skit som kan få nedsatt straff pga sjukdom.

Ok, ja misstänkte det.
Tack för klargörandet.
Citera
2022-07-13, 16:25
Medlem
Lyssnat på hela rättegången nu (det som fanns på tuben iaf) och jag konstaterar att domaren borde byta jobb! Låter trött, irriterad och oengagerad.

Ulf Holst inger mest och seriösast förtroende av alla, samt ett vittne som minns allt som det var igår, han med hjulspåren i snön.

/C
Citera
2022-07-13, 17:28
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cricko73
Lyssnat på hela rättegången nu (det som fanns på tuben iaf) och jag konstaterar att domaren borde byta jobb! Låter trött, irriterad och oengagerad.

Ulf Holst inger mest och seriösast förtroende av alla, samt ett vittne som minns allt som det var igår, han med hjulspåren i snön.

/C

Inte ovanligt. När jag var på rättegång sist satt två av nämndemännen och sov.
Citera
2022-07-13, 17:58
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Om - och förhoppningsvis och rimligen blir det så - OW döms till fängelse, så hoppas jag att han inte får obegränsad tillgång till dator/spelande. Hoppas att han får högst ett par timmar i veckan då han kan ägna sej åt sånt.
I annat fall blir det antagligen inget som han upplever som ett straff.

Någon som känner till hur det brukar vara med tillgång till dator i fängelser?

I en annan tråd om ett synnerligen vidrigt mord föreslog en trådskribent att den dömde istf att pumpa upp sina redan abnorma muskler på fängelsets gym skulle ”tvingas brodera små dukar”.
Ett underbart förslag!
Citera
2022-07-13, 18:17
Medlem
När kommer domen
Citera
2022-07-13, 18:24
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hahahahahahaha
När kommer domen

19/7
Citera
2022-07-13, 19:36
Medlem
goosehunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
Alltså förstår du inte en försvarares roll överhuvud taget? Du vet juridik har ju ingenting att göra med moral och liknande ifall du nu trodde det..

Ifall klienten väljer att ljuga den mest fantastiska historia som du kan tänka dig, att han är second coming of Jesus Kristus så är det försvararens roll att jobba i sin klients intresse, ifall klienten väljer att bygga sitt försvar kring en lögn så skall advokaten i den mån hen kan stötta sin klient…i den mån hen kan.

Advokatens roll har ALDRIG varit att enbart på något vis försvara ”oskyldiga” vart i helvete har du fått det ifrån? Det är så långt ifrån hur rollen ser ut..

Advokatens roll är att arbeta OCH ta tillvara sin klients INTRESSEN!
ÄN vad de må vara, ifall klienten är oskyldig, skyldig eller ambivalent kring sin skuldbörda spelar ingen som helst roll för advokaten, det är klientens intressen och historia som är relevant, advokaten är endast ombud och är lojal mot sin klient än vilket jävla fantastisk idiot-historia denne diktar upp, vilket är helt och hållet korrekt och så skall det vara!

Det DU beskriver är mer någon form av medeltida förfarande där någon form av moraliskt ”sunt förnuft” skall råda och där någon form av allmänt tyckande och vetande skall sköta dömandet..
Det är precis sånt vi ska försöka undvika! Vi ska lämna moral och sånt strunt utanför juridiken, sedan får man tycka vad man vill om Olofs jävla story och grupprunkande och äckel, det är sinnessjukt kränkande mot Malins närstående och efterlevande, men blanda inte äpplen och päron, Advokat Holst gör precis sitt jobb, han tar sin klients (något skruvade och fruktansvärt rubbade) intressen tillvara och är ombud samt lojal mot sin klient.. Precis som det skall vara, jag tror ingenstans att han suttit och sagt till Olof att ”nämen gubben, om du kanske skulle ta och dra till med en grupprunkar story med alla Old G’s från Husums undre värld, det låter ju som en sinnessjukt bra idé Olof, eller hur? DEN kör vi på”..

Tror du projicerar ditt äckel för Olof på advokaten och total dessutom missförstår ombudets roll i överlag.

Moral har inte i juridiken att göra.

Sen tror du i vanlig ordning att i ”amerikat” där blir mördare minsann självklart dömda på parti och minut..

Hört talas om O.J Simpson? Det var om något än mer solklart än detta, å där snackar vi om att advokaterna faktiskt coachat sin klient, men det är ju klart, i ”Sverige” drar vi allt i långbänk, annat är det i USA där rättvisa alltid skipas, helst eftersom det överhuvudtaget inte är någon skillnad som fattig och rik där…men tycker man det är skönt att man kan ”köpa sig” ett frikännande så kanske vi inte delar synen på hur juridik och domstolen skall fungera. Jag tror jag passar på hur du uppfattar hur det ska vara..

Att begå en avskyvärd handling handlar just precis om moral, eller avsaknad av moral. Att tro sig kunna jobba med juridik och samtidigt inbilla sig att det är ett ansvarsbefriat ämbete helt utan koppling till moral, det är att skjuta sig själv i foten. Den moderna försvarsadvokaten är en gycklare som med alla till buds stående medel uppmanar sin klient att ljuga och förvanska i syfte att undkomma eller lindra sitt straff. Du är uppenbart för dum i huvudet för att se den obekväma sanningen. Vi människor kan aldrig gömma oss bakom yrkesroller. Du är samma människa oavsett vilken roll du vill inbilla dig att du ikläder dig. Våran lagbok föll inte ner från himmelen. Den är skapad helt och hållet baserat på vad människor som stiftat lagar tycker o tänker om hur saker ska vara, helt och hållet baserat på sin egna, högst personliga moral.

För mig är dagens försvarsadvokater inget annat än simpla medbrottslingar. Undrar hur nöjd man kan känna sig när man hjälper en mördare slinka undan sitt straff. Näää du vet när jag tar på mig min skinande rustning och försvarar en klient så lämnar jag känslor och moral hemma. Jag har inget ansvar alls, mitt enda mål är att förmildra straffet.

En försvarsadvokat ska kontrollera att inte klienten blir dömd på fel grunder. Det är verkligen det enda syftet en försvarsadvokat har. Men inte numera. Nu är det ansvarsbefriade medlöpare.

Sen kan du raljera bäst du vill. Men när fick en mördare 100års fängelsestraff i Sverige och fick sitta hela sitt liv? Precis, aldrig. Våra bolibompastraff är ett stort skämt.
Citera
2022-07-13, 20:20
Medlem
Varför får man inte hörs hela rättegången i Prime Crime? Varför är inte tex slutpläderingen med?
Citera
2022-07-13, 20:55
Medlem
KnasTramss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bennyboxaren1
Varför får man inte hörs hela rättegången i Prime Crime? Varför är inte tex slutpläderingen med?
Därför att det som regel bara är förhör som spelas in av domstolen.
Citera
2022-07-13, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bennyboxaren1

Enligt tidigare svar i tråden är det standard att slutpläderingarna inte ingår.
Citera
2022-07-13, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AstorFlanell
Enligt tidigare svar i tråden är det standard att slutpläderingarna inte ingår.
Jo drt har man ju märkt av efter att ha lystnat på 100 rättegångar... men jag undrar dock VARFÖR det är standard...?!?
Citera
2022-07-13, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnasTrams
Därför att det som regel bara är förhör som spelas in av domstolen.
Vänta nu vaaaa? Är det sant? Resten av rättegången spelas inte in? Den dokumenteras skriftligt antar jag av notarien men åter igen vet du varför mab inte spelar in allt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in