2022-07-13, 10:55
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Polackerna väntar säkert på första bästa tillfälle att få ge sig in i kriget mot Ryssland, inne i Ukraina. De krattar kanske för det. Ojdå, så råkar de behålla vissa områden i Västra Ukraina. Hoppsan. Något måste de ju ha.
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Ja det är klart att det är så, de vill ta tillbaka sina gamla områden där den Polska staden Lemberg ligger.
Ukraina kommer med stor säkerhet att delas upp när den humanistiska stormakten Ryssland har avslutat sin specialoperation.

Det där är ett så gammaldags tänkande, det som ledde till alla Europas krig som kulminerade i andra världskriget. Det mesta av Europa, inklusive Polen, lämnade det bakom sig 1945. Det levde tydligen kvar i Ryssland och Serbien som gamla reliker av detta destruktiva tänkande. Det är därför först Serbien och nu Ryssland har blivit isolerade. Man kan inte ha grannar som tycker att de skall ta en bit av din tomt för att deras farfar ägde den under några år på 1800-talet. Skurkstater helt enkelt. Stödjer man dessa stater borde man också acceptera att andra länder tar delar av Ryssland med samma logik?
Citera
2022-07-13, 10:56
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Har inte koll på alla sympatier i den här tråden, så jag vet inte om du är sarkastisk, men det skulle så klart kunna bli som du skriver. Det bubblar och jäser.

Jag tycker inte att man kan utesluta ett större krig med åtminstone Polen och Vitryssland som stridande. Det kriget lär i så fall utkämpas i Ukraina.

Jag är inte sarkastisk. Jag har stått på Rysslands sida från dag ett.

Ukraina är ett konglomerat av olika folkslag och det bäst för alla parter är att landet delas upp. Både Ungern och Rumänien liksom Polen har sina intressen.
Citera
2022-07-13, 10:57
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Säkert gör Duda och hans regering det.

Sen ska man ju aldrig förväxla den politiska skiktets planer med den faktiska folkviljan. Detta ska tydligen vara bilder från en "anti Bandera"-demonstration i Polen nyligen. Kan inte läsa polska så jag vet inte vad plakaten säger. Men nån som kan får gärna bekräfta.
https://twitter.com/PelmeniPusha/status/1546992030538252288

Tvivlar på att polacker i allmänhet är särskilt sugna på att börja kriga i Ukraina.
Haha, det här var ett spännande svar i Twitter-tråden du länkar till:
You know, in every society you have some breaking point. Official proUKR propaganda, media, Twitter, everything - its ENORMOUS - believe me, its undescrible and stupid. Its like covid madness x3. But when you talk to ordinary people - they are fucking feed up with saint ukraine.
"Saint Ukraine"...

Det bör finnas en viss animositet, men gissningsvis främst bland polska ultranationalister. Alltså i praktiken samma typ av personer som hetsar i Ukraina.

https://mobile.twitter.com/Dyzmundas/status/1546997074985717763
Citera
2022-07-13, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Nu är du ute och ljuger igen.
Det var ryssar som startade Donbasskriget genom att anfalla Sloviansk April 12 2014.
Igor Girkin har erkänt såväl att han startade kriget som mord på civila Ukrainare.

Helt korrekt:

https://khpg.org/en/1608808721

https://khpg.org/en/1559081415
Citera
2022-07-13, 10:58
Medlem
Jag har försökt inhämta information. Enligt NL wartracker på twitter var det en flygbas som angreps i Luhansk. Det bekräftas också av Igor Girkin, som naturligtvis är som vanligt sur för att man inte skyddar materialen bättre.

Ukraina behöver mer långskjutande raketartilleri anser jag för att kunna fortsätta förstörelsen.

NL wartracker twitter har också inhämtat att det förekommit småstrider med maskingevär inne i Kherson men egentligen i en liten förstad som heter Zymivnyk.

Min bedömning är att det inte är ukrainska armépatruller som går in utan det är partisaner och motståndsmän som opererar. Hoppas dom kan döda ryssar och inte bara springa omkring i vilda västern-stil.
Det enda konstruktiva är att döda så många ryssar som möjligt. DÖDEN är befriaren.
Citera
2022-07-13, 11:00
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Inte en enda utländsk legoknekt har kunnat konstateras på ukrainska sidan.
Citat:
Du verkar inte ha följt med så noga i rapporteringen från fronten.
Dödsdomar har avkunnats mot två Engelsmän. Fler blir det.
Amerikanare och Kanadensare har blivit intervjuade på slagfältet.

Det finns en definition på legosoldater:

Citat:
Legosoldat
En legosoldat eller legoknekt är en soldat som deltar i krig i främmande land mot betalning.

Enligt Genèvekonventionernas tilläggsprotokoll I är en legosoldat en person som:

- är speciellt värvad för att delta i väpnad konflikt
- som faktiskt deltar direkt i strid
- som motiveras att delta i strid väsentligen för egen vinning
- har blivit lovad betydligt högre ersättning än den som lovas eller betalas till krigsmän av motsvarande grad
- inte är medborgare i någon av de stridande staterna eller bosatt i territorium kontrollerat av dessa
- inte är medlem av de stridande parternas väpnade styrkor och
- inte har blivit sänd av tredje land på officiellt uppdrag som medlem av dess väpnade styrkor.

Definitionen syftar till att utesluta bland andra främlingslegionärer, frivilligsoldater och Gurkhasoldater.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Legosoldat

De drivs främst av ekonomiska skäl och har mycket högre betalt än motsvarande vanliga soldater. Gäller detta för de utländska soldater som strider för Ukraina? Min uppfattning är att de drivs av något helt annat än pengar. Och då är de således inga legoknektar.
Citera
2022-07-13, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
De kan väl bara köpa nytt från Indien, Kina etc?

Tvivlar på att Kina och Indien är speciellt villiga att riskera sin handel med väst för att sälja av sitt b-lager till Ryssarna. Som att du skulle riska ditt jobb & lön för att tjäna en hunka svart. En hunka i pengar du knappt kan handla för.
Citera
2022-07-13, 11:02
Medlem
raskenss avatar
Ryska ammodepåerna flyger som käglor nu

https://twitter.com/EuromaidanPress/status/1546974947364552704?t=rUf3uq86htSzW5mkdLtQng&s=19
Citera
2022-07-13, 11:06
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ukraina är ett konglomerat av olika folkslag och det bäst för alla parter är att landet delas upp.

Fast vad tycker du om detta?:

Citat:
Ryssland är ett konglomerat av olika folkslag och det bästa för alla parter är att landet delas upp.

Detta stämmer ju ännu bättre. Och ännu fler människor håller med om detta.

Ryssland är inget naturligt land utan bör styckas upp. Som bonus får vi en tryggare värld också.
Citera
2022-07-13, 11:08
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det där är ett så gammaldags tänkande, det som ledde till alla Europas krig som kulminerade i andra världskriget. Det mesta av Europa, inklusive Polen, lämnade det bakom sig 1945. Det levde tydligen kvar i Ryssland och Serbien som gamla reliker av detta destruktiva tänkande. Det är därför först Serbien och nu Ryssland har blivit isolerade. Man kan inte ha grannar som tycker att de skall ta en bit av din tomt för att deras farfar ägde den under några år på 1800-talet. Skurkstater helt enkelt. Stödjer man dessa stater borde man också acceptera att andra länder tar delar av Ryssland med samma logik?
Det är ju det som är så fascinerande i våra dagar: både att 1) folk i vår tid går omkring och tror att den gamla europeiska krigsnationalismen är stendöd, och 2) att det finns i alla fall indicier på att den lever. Andra världskriget tog slut för 77 år sedan. Det är inte som att all världens folk levt i harmoni sedan dess. Europa är inte exceptionellt på något sätt — vår kontinent har som bekant en mycket krigisk, blodig historia. De gamla motsättningar som finns skär mycket djupt. Tänk på Polen och Ryssland. Såren på Balkan har knappt hunnit läka sedan 1999, och det är verkligen inte bara Serbien som bär skulden där. Hatet är ömsesidigt.

Och jodå — jag "accepterar" att andra stater tar bitar av Ryssland i krig. Jag är inte ryss och kan inget göra åt saken. Likaså om Polen tar delar av Ukraina: jag lever inte i Ukraina. Som jag ser det handlar det om att man får stå sitt kast om man har erövringar på dagordningen. Ryssland står sitt kast. Vill Polen och Ukraina expandera... må så vara.
Citera
2022-07-13, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-

De drivs främst av ekonomiska skäl och har mycket högre betalt än motsvarande vanliga soldater. Gäller detta för de utländska soldater som strider för Ukraina? Min uppfattning är att de drivs av något helt annat än pengar. Och då är de således inga legoknektar.

De är främst frivilligsoldater. Det råder ingen tvekan om det.
Citera
2022-07-13, 11:10
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-

Bara en tolkningsfråga. Det är den segrande sidan som avgör vem som är legosoldat, och vem som skall få POW-status.
Jag gissar på goda grunder att Ryssland ser samtliga utländska medborgare som legosoldater. Ryssarna kommer inte att vara så noga med om dom fått betalt eller jobbat gratis.
Jag tror inte att legosoldaterna hamnar i galgen, i alla fall inte offentligt. Men 25 års hårt arbete i kolgruvorna i Sibirien brukar vara en standarddom för krigsförbrytelser, om ser ser det ur ett historiskt perspektiv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in