2022-07-13, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Hela varan?
Säljs hela Sveriges fastighetsbestånd på en och samma dag vart 25:e år?
Eller fungerar det på samma vis som med aktier i ett företag att de allra flesta inte säljs just i dag utan ägs av samma ägare lång tid?
Även de som inte omsätts ändrar värde för att ett litet antal omsätts.

Jag förstår vad du menar men det är fortfarande ett dumt resonemang. Kanske ska börja day tradea i bostäder om det nu är så samma sak.
Citera
2022-07-13, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Jag förstår vad du menar men det är fortfarande ett dumt resonemang.
Jaha då var vi inte överens då.
Jag tycker inte det är nåt dumt alls.
Citera
2022-07-13, 10:21
Medlem
kommer bli en kraftig nedgång.
Citera
2022-07-13, 10:24
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thegymer
Du har så rätt i allt du skriver.
Lyssna inte på domedagsprofeter som bor i en hyresrätt och runkar t bostads krasch.

Du har en poäng där.
Citera
2022-07-13, 10:25
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
https://www.boverket.se/sv/samhallsplanering/bostadsmarknad/bostadsmarknaden/indikatorer/

Fast nu byggs det en hel del. Du kanske förstår att man kan bo fler än en i en bostad. Invandrarna trycket ofta ihop sig och bor 7 st i en 3:a.

Det behövs mycket mer än så. Sverige ligger efter med flera år, och frågan är om man ens hinner ikapp med tanke på befolkningsökningen.
Citera
2022-07-13, 10:27
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Men snälla människa du fattar väl att negrer och kamelryttare kommer lämna landet allt eftersom bidragen blir svårare att få och på sikt stramas åt? Det fattar ju vem som helst att dessa orcher inte har någon som helst lust att egentligen bo och leva i Sverige, de är som en flock gräshoppor och när maten är slut här så kommer de ta sig vidare. Nog för att vi får leva med att vi framöver kommer att ha en hel del mörkhyade barn med svenskt pass men med lite vettig inrikespolitik så steriliseras dessa och vi kan återgå till ett homogent samhälle inom 50-100 år

Jag bettar för övrigt gärna med dig om 10 lax.

Det återstår att se. Angående bettigen, vilket år slår du vad om? Vilket år kraschar den svenska bostadsmarknaden enligt dig? Äntligen någon som vågar utmana mig.
Senast redigerad av Mongoprofeten 2022-07-13 kl. 10:31.
Citera
2022-07-13, 10:43
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Det behövs mycket mer än så. Sverige ligger efter med flera år, och frågan är om man ens hinner ikapp med tanke på befolkningsökningen.
Var finns alla tältläger för bostadslösa?
Citera
2022-07-13, 10:51
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Så är det. Kollar man villor som ligger på hemnet i Stockholm för runt 10 msek är pantbreven nästan aldrig högre än 3-4 miljoner. Är det äldre par är det kanske 2-300k.

I den här tråden tror folk seriöst att det är vanligt med 85% belåningsgrad på villor. Jag har kanske sett något liknande 1 gång och jag har kollat på 100-tals objekt.

Generellt har boende i villor I Stockholm minst 2 jobb med upp emot 50k i månadslön. Att betala 5% ränta på ett bolån runt 3 msek för ett sådant par är totalt odramatiskt.
Det intressanta är nya köpare och de som byter bostad, att de har pantbrev på 3-4 milj när de köper villa för 10 milj kan du försöka att lura i någon annan.
Citera
2022-07-13, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bomben79
K
Dock tror jag många tänker fel då dom tror att just Stockholm kommer bli värst drabbat. Arbetslösheten kommer ju drabba hela Sverige, byhålor och mindre städer. Folk har i alla tider fått styra mot större städer när det blir sämre tider, och då behövs bostäder.

Stockholm är redan värst drabbat. Nästan 20 % ned på några månader.

Alltså hur svårt skall det vara att förstå detta?
Citera
2022-07-13, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Stockholm är redan värst drabbat. Nästan 20 % ned på några månader.

Alltså hur svårt skall det vara att förstå detta?
Varför ljuger du?
https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/stockholms-lan/stockholm/#/bostadsratter
Citera
2022-07-13, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det intressanta är nya köpare och de som byter bostad, att de har pantbrev på 3-4 milj när de köper villa för 10 milj kan du försöka att lura i någon annan.

Jag har tittar på massor av villor som säljs bara något år efter de köpts. Är fortfarande ovanligt med mer än 3-4 msek i Stockholm. Tror du folk köper villor som sina första boenden i Stockholm är du helt off. De har bott i flera lgh och/eller typ radhus innan som ökat i värden.

Kolla själv på villor på hemnet nu i 10 msek klassen så får du se
Citera
2022-07-13, 12:53
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Jag har tittar på massor av villor som säljs bara något år efter de köpts. Är fortfarande ovanligt med mer än 3-4 msek i Stockholm. Tror du folk köper villor som sina första boenden i Stockholm är du helt off. De har bott i flera lgh och/eller typ radhus innan som ökat i värden.

Kolla själv på villor på hemnet nu i 10 msek klassen så får du se
Går du in och kollar pantbreven som tas ut efter försäljning? Och på villor som säljs bara något år efter att de har köpts?
Och du har kollat hundratals sådana försäljningar?
Säkert!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in