Citat:
Ursprungligen postat av
Bobthebear
Och varför säger min läkare att man ska ta dom 2 tim före sömn då?
Asså läkare kanske har gått en fin utbildning men efter många besök med olika läkare har jag fattat att de är inte så smarta som deras titel säger. Vissa är bättre än andra dock.
Halveringstiden är ca 60 minuter efter 2 timmar har du typ 0 melatonin i blodet. Kan ju vara därför de inte funkar.
2 timmar innan läggdags lol. Det är som att du går och lägger dig med 0 melatonin i systemet.
https://fof.se/artikel/2020/7/boom-for-melatonin/
Citat:
Halten i blodet halveras på mindre än en timme. – Det betyder att den vanligaste typen av melatonintabletter inte ger särskilt mycket effekt vid sömnstörningar, förutom vid själva insomnandet. Senare finns ju nästan inget melatonin kvar på grund av den korta halveringstiden, säger Jan Hedner.
Ta melatoninet, mer ger inte alltid bättre effekt kom ihåg det.
Iaf ta melatonitet, vänta 15 minuter, gå och lägg dig och ta en till tablett precis när du har lagt dig, stäng ögonen försök sova. Du måste alltså gå och lägga dig, melatonitet gör inte dig trött eller sömnig!!! Det är tyvärr där missuppfatningen finns. Man måste stänga ögonen för att det ska verka.
Andra tabletten tar du precis när du lagt dig bara för att fylla på med nytt melatonkn i blodet då den första halveras så snabbt.
Bara liten tips.
Men för mig funkar de inte riktigt, funkade vid mindre sömn problem och det var nice som fan dock fick jag sjuka mardrömmar av dem. Drömmarna var riktigt obehagliga.
Då när det väl funkade så brukade jag ta melatonin i max 3 dagar sen paus 3 dagar. Tycker att man får nån sorts tollerans på det. Förlorade effekt efter ca 3 dagar.