Citat:
Ursprungligen postat av
Blot-Sven
Tackar! Javisst — Ukraina hela vägen från Karpaterna till norra Kaukasus. Kuban har t.ex. haft en stor ukrainsk befolkning sedan slutet på 1700-talet, eller i alla fall många som tidigare identifierade sig som ukrainare. I dag vet jag inte hur läget är. Detsamma gäller fö. delar av södra nuvarande Polen samt större delen av det som nu är Transnistrien.
Det grämer mig att jag inte sparat på källor som styrker att det florerar stormaktsidéer grundade i ukrainsk nationell chauvinism, som en direkt motsvarighet till de ryska. Jag vet att jag sett citat med högst ett par år på nacken. De här personerna ser inte Ukraina som ett offer för rysk aggression. Ryssen slog första slaget; resten är historia. Andemeningen: "Först besegrar vi ryssen och bevisar inför hela världen att Ukraina är en stormakt". Är det något sådant man eftersträvar är det självklart att det inte blir några fredsförhandlingar i första taget.
Intervjun från 2019 med Oleksiy Arestovich (på Youtube) är mycket tydlig med dessa anspråk, han hymlar inte en sekund med sin uppfattning att Ukraina ska och måste krossa Ryssland (givetvis med hjälp av NATO) och sedan ta för sig av ryskt område.
This town ain't big enough for both of us, anser han uppenbarligen. Arestovich hör till Zelenskys inre krets, så det är verkligen från hästens mun, och han räknar då, 2019, med "troligen minst tre krig med Ryssland" under de närmaste 10-15 åren. Naturligtvis ingår det i hans plan att Ukraina också ska ha NATO-kärnvapen.
För mig påminner det här en hel del om det florerande föraktet för Ryssland/Sovjet i Finland på 1920-30-talen, där man drömde om ett Storfinland djupt in i Ryssland, inklusive ett finskt Petersburg förstås. De här idéerna visade sig under andra världskriget livsfarliga för Finland självt.
Och Zelensky är ju verkligen ingen Mannerheim...