Citat:
Du har fortfarande tokfel..Nej, det har jag inte. Vetorätten har bara begränsad effekt eftersom de flesta länderna i alla fall kan kringgå den om de vill. Vetorätten hindrar mest det internationella samfundet att vidta åtgärder där åtgärder verkligen skulle behövas för att skydda människoliv. Det frekventa nyttjandet av vetorätten som Ryssland (och USA) ägnar sig åt är snarast missbruk av densamma, oftast till nackdel för människor i utsatta länder.
Energi- och råvaruexport? Jo, men det mesta av det är råvaror som som mänskligheten måste dra ner användandet av om vi ska överleva. Fossila bränslen är inte framtiden om vi blir över 10 miljarder människor om 78 år. Och just nu rear ju Ryssland ut bränslet till lägstbjudande och cashar in en massa pengar som man inte kan köpa något för...
Och stort inflytande i världen? Jo, man har inflytande i många korrumperade stater som styrs av diktatorer. Säg mig, vilka av de länder som Ryssland har inflytande i eller samarbetar med skulle du vilja bo i? Kuba? Venezuela? Nicaragua? Nordkorea? Eritrea? Kina? Iran?
Energi- och råvaruexport? Jo, men det mesta av det är råvaror som som mänskligheten måste dra ner användandet av om vi ska överleva. Fossila bränslen är inte framtiden om vi blir över 10 miljarder människor om 78 år. Och just nu rear ju Ryssland ut bränslet till lägstbjudande och cashar in en massa pengar som man inte kan köpa något för...
Och stort inflytande i världen? Jo, man har inflytande i många korrumperade stater som styrs av diktatorer. Säg mig, vilka av de länder som Ryssland har inflytande i eller samarbetar med skulle du vilja bo i? Kuba? Venezuela? Nicaragua? Nordkorea? Eritrea? Kina? Iran?
Inget större fel på några av de länderna varav de flesta av de länderna motarbetats hårt och smutskastats av USA men Ryssland har såklart inflytande över hela världen…
Rysslands råvaruexport är mycket mer än bara gas och olja de exporterar ju också trä metall kemikaliet kärnbränsle m.m…
Som ett av få länder med vetorätt i FN så är det ingen tvekan om att Ryssland är en stormakt…