2022-07-12, 11:47
Medlem
ayeflatowls avatar
Viktigt med prioriteringar.
Citera
2022-07-12, 11:49
Medlem
Doraemon-FTWs avatar
Tråd finns.
(FB) Partiet Nyans vill "se över" röda dagar till förmån för muslimer
Citera
2022-07-12, 11:51
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Med tanke på den mångkultur vi har i Sverige så kanske vi kan få ledigt halva året?

Med tanke på hur vårdslöst integrationspolitiken bedrivs så tror jag Nyans driver en viktig fråga. Det som har retat upp dom och flera andra i Sverige är att de oskyldiga, muslimska barnen som bor i Sverige fick sitta och skriva Nationella prov under Islams största högtid. Det var ju jävligt okänsligt av Skolverket. Det skulle motsvara att våra svenska ungar fick lämna familjen för att gå och skriva nationella prov på julafton. Kanske kunde man ordna så att dom fick åka släde till skolan med tomten.

Den 2 maj i år var det Eid al fitr – en av muslimernas största högtider som tusentals svenska muslimer firar varje år och som många elever tar ledigt från skolan för att uppleva med familjen. Det var också den dagen som Skolverket hade lagt in nationella proven, vilket innebar att majoriteten av muslimska elever inte kunde fira på samma sätt som de brukar. Det väcker tankar om hur muslimer behandlas egentligen. Skulle man planera in ett nationellt prov på julafton?
Senast redigerad av Starback 2022-07-12 kl. 11:55.
Citera
2022-07-12, 11:52
Medlem
swebarbs avatar
haha detta parti innebär nog slutet för sverige om dom släpps in i riksdagen.

vem ska betala alla bidrag när svensken har övergett landet ?
Citera
2022-07-12, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitmamba
Oavsett vad man tycker i frågan så har han rätt. Om man inte på förhand bestämt i grundlagen så måste man självklart ändra och anpassa sig efter vad som är rimligt. Mest rimligt är att stryka nästan alla röda dagar då nästan ingen längre bryr sig om att fira gudar och helger.

Byt ledigheten på alla röda dagar mot extra semesterdagar man kan ta ut när man själv önskar.
Citera
2022-07-12, 11:57
Medlem
mrmoonlightss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Med tanke på hur vårdslöst integrationspolitiken bedrivs så tror jag Nyans driver en viktig fråga. Det som har retat upp dom och flera andra i Sverige är att de oskyldiga, muslimska barnen som bor i Sverige fick sitta och skriva Nationella prov under Islams största högtid. Det var ju jävligt okänsligt av Skolverket.
Det skulle motsvara att våra svenska ungar fick lämna familjen för att gå och skriva nationella prov på julafton.

Den 2 maj i år var det Eid al fitr – en av muslimernas största högtider som tusentals svenska muslimer firar varje år och som många elever tar ledigt från skolan för att uppleva med familjen.
Det var också den dagen som Skolverket hade lagt in nationella proven, vilket innebar att majoriteten av muslimska elever inte kunde fira på samma sätt som de brukar. Det väcker tankar om hur muslimer behandlas egentligen. Skulle man planera in ett nationellt prov på julafton?

Ja, självklart. Om jag flyttar till Saudiarabien och absolut vill bo där så måste jag vara beredd att offra många högtider som är heliga för mig. Flyttar jag till USA och vill bo där så måste jag vara beredd på att det är ett jävla pådrag den 4 Juli. Vad fan är problemet? Vill du bo i Sverige eller vill du inte göra det?
Citera
2022-07-12, 12:00
Medlem
argaangelicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aarmaanta
Mikail Yüksel @MikailYuksel_

Partiet Nyans vill se över Sveriges helgdagar. Även muslimer och andra religiösa grupper (bland annat ortodoxa) har rätt att fira sina högtider med betald ledighet. Vi kommer driva den här frågan hårt när vi väl sitter i riksdagen.

4:02 PM · Jul 11, 2022

https://twitter.com/MikailYuksel_/status/1546495236490272769

Diskutera:
Era tankar om detta?
Borde julen tas bort som helg till förmån för eid al-adha?

Bra förslag, blir mer rättvist med en uppfräshad plan för röda dagar. Påsken kan tas bort till förmån för Pride, många vill vara lediga den veckan och veckorna. Bra att tänka på ortodoxa och andra religioner, vi har faktiskt religionsfrihet. Låt alla vara lediga när dom vill, dom enda dom klagar över detta är ju rasisterna.
Citera
2022-07-12, 12:01
Medlem
Doraemon-FTWs avatar
Hur många firar pingst, kristi himmelsfärd, eller ens nationaldagen?
Ser inga problem i att föråldrare traditioner byts ut mot aktuella sådana som folk faktiskt hörsammar.
Jag har gärna mer ledighet, gärna lite under hösten också. Just nu ligger allt kring våren och jul.
Får jag behålla midsommar och jul byter jag gärna ut resten av våra mossiga högtider.
Citera
2022-07-12, 12:02
Medlem
mr.demons avatar
1 Man ska aldrig ta bort turkens extrema benägenhet av att provocera utan dess like.

2 Hade inte Annie fittan slängt ut han han, så skulle han ju med all sannolikhet fortfarande vara C. Så detta partiet känns ju som ett hämd parti
Citera
2022-07-12, 12:03
Medlem
Jag tycker det vore rart om man spred ut de röda dagarna över året strategiskt med hänsyn till landets geografi och ekonomi, oberoende av religiösa hänsyn.

Nu är det för mycket på våren och för lite på hösten. Det finns också något poetiskt över vår- och höstdagjämning; sommar- och vintersolstånd som jag tycker vore värt att fira.

Bäst vore det om röda dagar alltid inföll på fredagar eller måndagar så att gemene man fick pålitliga långhelger att planera sitt liv kring.

Vad gäller flytande helger så som Ramadan så passar det bäst att man personligen tar ledigt när det infaller.

Numera är det dock dumhuvuden som bestämmer så resultatet kommer nog spegla det.
Citera
2022-07-12, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuskenstein
Byt ledigheten på alla röda dagar mot extra semesterdagar man kan ta ut när man själv önskar.

Det är nog en hyfsat fungerande lösning i ett samhälle där alla har sina egna tideräkningssystem och sina egna högtider och det bästa är att där redan finns fem semesterveckor för just det ändamålet.
Citera
2022-07-12, 12:04
Medlem
Jag som icke-religiös skulle vilja att alla människor fick en pott röda dagar, som man får använda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in