2022-07-11, 20:22
Medlem
Gammal artikel, men en person blev, utan dennes kännedom, skriven hos f.d statsministern Löfvens tjänstebostad Strömgatan 18 i Stockholm. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/20-arige-marijn-janssen-star-folkbokford-hemma-hos-stefan-lofven

Görs det inga kontroller hos Skatteverket? Har något gjorts sedan upptäckten? Är det svårare nu att skriva sig hos politikers tjänstebostad eller hos myndigheter?

Eller är det idag fortfarande fritt fram att skriva sig på vilken adress som helst - även statsministerns adress, utan att kontroller görs innan?

Om jag skulle skriva mig på Strömgatan 18 i Stockholm, eller hos Nordkoreas ambassad i Stockholm, hur stor är sannolikheten att ansökan går igenom utan några kontroller?
Senast redigerad av 01juni2022 2022-07-11 kl. 20:36.
Citera
2022-07-11, 20:38
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 01juni2022

Om jag skulle skriva mig på Strömgatan 18 i Stockholm, hur stor är sannolikheten att ansökan går igenom utan några kontroller?

Extremt stor sannolikhet.

Jag har anmält en snubbe som skrivit sig hos mig utan lov,eftersom det ramlade in ständiga brev från Kronofogden inte adresserat till mig. Då jag lyckades spåra honom (En ungersk storbedragare med flera domar i Lexbase) Så har skattemyndigheterna (Och folkbokföringen) ännu ett år inte reagerat på min anmälan. Samt att jag har haft Kronofogden knacka på dörren en gång ( Men hon var förstående och antagligen redan visste på förhand) samt 3st. Civilpoliser som trängde sig in i min lägenhet för att söka igenom den strax efter det.

Känns ju sådär. Så. Nej Du får inget som helst meddelande av någon myndighet om någon jeppe får för sig att skiva in dig på din adress. Du dras med det. I mitt fall har det inte hänt någonting alls på 18 månader. Myndigheterna har antingen ett berg av liknande anmälningar att gå igenom, eller så vet man helt enkelt inte hur man går tillväga för att skydda mig som laglydig medborgare som inte tycker om att vara officiell sambo med en kriminell person Jag är alltså officiellt registrerat i alla register för att vara sambo med en person i samma ålder som mig i en etta där jag har mitt förstahandskontrakt. Och jag kan alltså inte göra ett skit åt det.
Senast redigerad av Opaque 2022-07-11 kl. 20:45.
Citera
2022-07-11, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 01juni2022
Gammal artikel, men en person blev, utan dennes kännedom, skriven hos f.d statsministern Löfvens tjänstebostad Strömgatan 18 i Stockholm. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/20-arige-marijn-janssen-star-folkbokford-hemma-hos-stefan-lofven

Görs det inga kontroller hos Skatteverket? Har något gjorts sedan upptäckten? Är det svårare nu att skriva sig hos politikers tjänstebostad eller hos myndigheter?

Eller är det idag fortfarande fritt fram att skriva sig på vilken adress som helst - även statsministerns adress, utan att kontroller görs innan?

Om jag skulle skriva mig på Strömgatan 18 i Stockholm, eller hos Nordkoreas ambassad i Stockholm, hur stor är sannolikheten att ansökan går igenom utan några kontroller?

Har lagt in att ändring måste ske med BankID, vet dock inte om det även spärrar om någon skriver sig hit.
Citera
2022-07-11, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Har lagt in att ändring måste ske med BankID, vet dock inte om det även spärrar om någon skriver sig hit.
Nej du kan inte spärra andras folkbokföringsanmälningar.
Citera
2022-07-11, 20:53
Avslutad
Det är faktiskt rätt sjukt att det inte verkar finnas något sätt att ställa in så att jag måste godkänna innan någon annan skriver sig på min adress. Det skulle dels ge mig tryggheten att slippa att någon gör det. Och dels skulle det bli jävligt mycket svårare för målvakter att hävda att de inte visste.
Citera
2022-07-11, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Nej du kan inte spärra andras folkbokföringsanmälningar.

Tack, då vet jag, men borde vara enkelt idag med lghnr att lägga att jag äger/"administrerar" denna lägenhet.
Typ, om någon skriver sig hit får jag meddelande att via BankID godkänna denne

Men kom på, finns ju inget centralt ägarregister för BR, ännu en anledning att skapa ett sådant, ett annat är ju pantsättningar då föreningen idag är skyldig till dessa saker
Senast redigerad av tjanska 2022-07-11 kl. 21:11.
Citera
2022-07-11, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Tack, då vet jag, men borde vara enkelt idag med lghnr att lägga att jag "administrerar" denna lägenhet

Man är ju enligt lag skyldig att vara folkbokförd där man vanligtvis bor så att ge medborgarna rätt att hindra andra från att följa lagen skulle nog inte lira bra för lagstiftarna.
Citera
2022-07-11, 21:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Man är ju enligt lag skyldig att vara folkbokförd där man vanligtvis bor så att ge medborgarna rätt att hindra andra från att följa lagen skulle nog inte lira bra för lagstiftarna.
Kan inte riktigt se hur det skulle kunna behöva vara något större problem.

Kalle vill skriva sig hos Stina och skickar in en adressändring.
Stina får en notis om detta och ombeds godkänna det hela.

Om Stina godkänner det så kan allt hanteras helt automatiskt. Om Stina inte godkänner det så får Kalle överklaga och så får någon myndighet utreda ärendet.

Det skulle dessutom med största sannolikhet drabba folk som inte vill vara folkbokförda där de bor betydligt hårdare än resten.
Citera
2022-07-12, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Extremt stor sannolikhet.

Jag har anmält en snubbe som skrivit sig hos mig utan lov,eftersom det ramlade in ständiga brev från Kronofogden inte adresserat till mig. Då jag lyckades spåra honom (En ungersk storbedragare med flera domar i Lexbase) Så har skattemyndigheterna (Och folkbokföringen) ännu ett år inte reagerat på min anmälan. Samt att jag har haft Kronofogden knacka på dörren en gång ( Men hon var förstående och antagligen redan visste på förhand) samt 3st. Civilpoliser som trängde sig in i min lägenhet för att söka igenom den strax efter det.

Känns ju sådär. Så. Nej Du får inget som helst meddelande av någon myndighet om någon jeppe får för sig att skiva in dig på din adress. Du dras med det. I mitt fall har det inte hänt någonting alls på 18 månader. Myndigheterna har antingen ett berg av liknande anmälningar att gå igenom, eller så vet man helt enkelt inte hur man går tillväga för att skydda mig som laglydig medborgare som inte tycker om att vara officiell sambo med en kriminell person Jag är alltså officiellt registrerat i alla register för att vara sambo med en person i samma ålder som mig i en etta där jag har mitt förstahandskontrakt. Och jag kan alltså inte göra ett skit åt det.
Hur gör du med hans post? Returnerar till sändaren?
Citera
2022-07-12, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Kan inte riktigt se hur det skulle kunna behöva vara något större problem.

Kalle vill skriva sig hos Stina och skickar in en adressändring.
Stina får en notis om detta och ombeds godkänna det hela.

Om Stina godkänner det så kan allt hanteras helt automatiskt. Om Stina inte godkänner det så får Kalle överklaga och så får någon myndighet utreda ärendet.

Det skulle dessutom med största sannolikhet drabba folk som inte vill vara folkbokförda där de bor betydligt hårdare än resten.
Om vi förutsätter att Kalle verkligen bor hos Stina, då är han skyldig att skriva sig där, inget som någon annan boende kan påverka.
Citera
2022-07-12, 11:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Om vi förutsätter att Kalle verkligen bor hos Stina, då är han skyldig att skriva sig där, inget som någon annan boende kan påverka.
Och det borde även vara Stinas skyldighet att i den situationen godkänna det hela.
Citera
2022-07-12, 13:44
Medlem
Tranquility Bass avatar
Jag hade en person skriven hos mig för något år sedan, troligen hade personen angett fel lägenhetsnummer. Tog någon månad eller två efter kontakt med myndigheterna innan han inte längre var skriven hos mig. Så någon kontroll verkar inte göras.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in