2022-07-12, 06:41
Medlem
Andymeeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Ett mycket bra förslag från Nyans, vi får hoppas att de klarar spärren och kan driva frågan.

Många länder har redan liknande system, det är en själklarhet i ett öppet tolerant samhälle. Så våra muslimska vänner känner sig mer välkomnade som dem de är.
Tror du muslimska länder skulle göra samma sak för sina icke muslimska Invandrare?
Citera
2022-07-12, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandareutannamn
Wow. Säkert. Jag är inte ihop med någon.
Människor i din situation brukar försvara sig med att förneka situationen. Mest för att inte förvärra den och för att offret oftast beskyller sig själv för allt våld denne måste motstå. Det är inte ditt fel, du är omtyckt och älskad. Du förtjänar bättre! Säg det med mig, JAG FÖRTJÄNAR BÄTTRE. Tillsammans tar vi dig ur den här röran.
Citera
2022-07-12, 06:50
Medlem
Muslimer skall fan inte ha några röda dagar alls. Det räcker att varenda muslim som jobbar inte sköter sina sysslor som han skall under fastemånaden. Ramadan fungerar som en extra semestermånad för muslimer. Dom kommer till jobbet men gör inget.
Citera
2022-07-12, 06:54
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aarmaanta
Mikail Yüksel @MikailYuksel_

Partiet Nyans vill se över Sveriges helgdagar. Även muslimer och andra religiösa grupper (bland annat ortodoxa) har rätt att fira sina högtider med betald ledighet. Vi kommer driva den här frågan hårt när vi väl sitter i riksdagen.

4:02 PM · Jul 11, 2022

https://twitter.com/MikailYuksel_/status/1546495236490272769

Diskutera:
Era tankar om detta?
Borde julen tas bort som helg till förmån för eid al-adha?
Jag fattar inte. Muslimer har väl redan detta? Kallas för bidrag.
Citera
2022-07-12, 06:59
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av covfefe...
Det finns exempel på länder som erbjuder anställda att antingen vara lediga på muslimska eller kristna helgdagar. Dvs alla har lika många dagar ledighet men man får välja om man vill ta ut dem på de kristna högtiderna eller de muslimska.

Ja, se tex på Indien där många har ledighet pga sin lokala ”husgud”. Men detta skapar också problem då man inte alltid vet vem som kommer att vara på plats en viss dag eller vecka. Jag har personliga erfarenheter av detta.
Citera
2022-07-12, 07:04
Medlem
Ruskigbusss avatar
Det här är nog en mindre fråga än både Nyans och deras kritiker tror.

De flesta "röda dagar" infaller på lördag eller söndag, och de som kan infalla på andra veckodagar,
och därmed ge extra lediga dagar är fem.

Tre som inte har med religion att göra:
1 Maj, demonstrationsdagen då regeringen skall demonstrera mot sig själv
6 juni, nationaldagen som nyligen ersatte en religiös röd dag
1 januari, nyårsdagen, som alla firar

Kvar är julens juldag (25/12) och annandag jul (26/12).

Och om vi gör så att vi alla får två dagar som vi får ta ut när vi vill, så gynnar det alla - ateister som religiösa,
kristna som muslimer eller spaghettimonstrets anhängare.

Och det har jag svårt att förstå att någon skulle bli upprörd över.
Eller för all del - kämpa för.
Citera
2022-07-12, 07:18
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aarmaanta
Mikail Yüksel @MikailYuksel_

Partiet Nyans vill se över Sveriges helgdagar. Även muslimer och andra religiösa grupper (bland annat ortodoxa) har rätt att fira sina högtider med betald ledighet. Vi kommer driva den här frågan hårt när vi väl sitter i riksdagen.

4:02 PM · Jul 11, 2022

https://twitter.com/MikailYuksel_/status/1546495236490272769

Diskutera:
Era tankar om detta?
Borde julen tas bort som helg till förmån för eid al-adha?

Det är väl ytterst få svenskar som i dag firar högtider av religiösa skäl? Alla kan väl få ett visst antal extra-semesterdagar så får man ta ut dem när man vill?

Jag kanske hellre är ledig under Roskildefestivalen än under påsken tex. Ska jag då tvingas att vara ledig under påsken bara för att några idioter tyckte det var en viktig högtid för några hundra år sen?
Citera
2022-07-12, 07:23
Medlem
Jag vet inte varför vi ska låtsas som att det här ens är något att diskutera. De få och extrema grupperna/personerna han representerar har ändå inget jobb att vara ledig ifrån, så det blir bara extremt löjligt att låtsas som någonting annat.

Alla förslag som detta parti lägger fram är för att splittra Sverige och polarisera. Att vi skulle börja införa religiösa helgdagar 2022 i ett utav världens mest sekulära länder blir bara löjligt. Om galna pedofildyrkare vill fira sina högtider så får de ta ledigt från sitt jobb, om de mot förmodan skulle ha något.
Citera
2022-07-12, 07:33
Avstängd
PrippsFats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandareutannamn
Det samma kan sägas om kristendomen också beroende på hur man tolkar den.

Om du var en muslim som hade flyttat till Sverige (vilket inte alla muslimer har, många är födda här) hade du antagligen haft en jävligt bra anledning att flytta hit för det är som du säger: en kristen eller ateist i Saudiarabien hade blivit oerhört trött på minareterna och lika så blir säkert många muslimer trötta på att det inte finns några. De flesta flyttar hit för att de tror sig kunna få ett bättre liv och med tanke på hur dåligt anpassat Sverige är för muslimer var nog det förra livet inget vidare. Att införa en och annan röd dag är väl det minsta som kan begäras med tanke på hur många muslimer (och andra minoriteter) som finns i Sverige?

Och framför allt: Hur kan du förvänta dig att muslimerna ska tänka på dig när du uppenbarligen inte ägnar en tanke åt deras håll??
Japp, den anledningen kallas jihad i första hand.

Sverige har varit ett fungerande kristet land i nästan 1000 år. Ett av de bästa i världen. Byter man ut allt som utgjort till anledningen till detta, så kommer vi få SA här. Inte konstigt, det som är konstigt är dock att människor som du arbetar för islamisering av Sverige. Hade du varit oladdad, så skulle du försökt ta bort religionen i ledigheten, inte försökt främja den. Alltså är du muslim eller kommer bli det. Frågan är bara om du fattar det själv.
Citera
2022-07-12, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Ska de ta ledigt från bidraget?

Haha bra där. Ledigt från sin betalda ledighet.

Muslimer
Citera
2022-07-12, 07:42
Medlem
Jätte bra förslag. Har vi religionsfrihet ska de få samma förmåner som Sveriges ”kristna”
Sverige är fullt av trolösa som gärna är hemma på Kristers himmelsfärd, kanelbullensdag och andra hittepå dagar.. klart att muslimer, judar och buddister också ska få fira sina högtider

Möjligt att nyans får min röst. De har kommit med väldigt bra förslag på senare tid
Citera
2022-07-12, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrippsFat
Japp, den anledningen kallas jihad i första hand.

Sverige har varit ett fungerande kristet land i nästan 1000 år. Ett av de bästa i världen. Byter man ut allt som utgjort till anledningen till detta, så kommer vi få SA här. Inte konstigt, det som är konstigt är dock att människor som du arbetar för islamisering av Sverige. Hade du varit oladdad, så skulle du försökt ta bort religionen i ledigheten, inte försökt främja den. Alltså är du muslim eller kommer bli det. Frågan är bara om du fattar det själv.

Skulle svensken ha ett fungerande levnadssätt så skulle den inte bli undanskuffad och ersatt av andra människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in