2022-07-11, 23:39
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Gambling. Polen är rätt så hungrig nu. Risken är väl om Polen går in så kan dom inte räkna med natostöd.

Polackerna får nog de vapen de begär, men något annat stöd får de inte. Dvs ingen truppförstärkning. Det behöver det iofs inte heller då de har en stor armé, Europas största om jag inte minns fel, minus kärnvapnen.
Citera
2022-07-11, 23:41
Medlem
ProtonPrinsens avatar
För oss som inte följt kriget på senare tid, vilka ser ut att vinna? Vet att alla "förlorar i ett krig, men står sig Ukraina bra?
Citera
2022-07-11, 23:41
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trenkilo
De har väl bara fått 4 HIMARS levererad än och 4 till kommer nu i juli och sen ytterligare 4 i augusti (totalt 12 från Amerika)? Sen är det andra MLRS från andra länder på ingång. Det är nu Ukraina kan vända detta!

De har någon brittisk sort också. Det är nog inte helt offentligt hur många de har. Och Norge skickade väl en liknande?
Citera
2022-07-11, 23:43
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Jag kan ha fel i detta men det räcker för Vitryssland att faktiskt samla trupp på sin sida av gränsen för att låsa upp en stor mängd Ukrainska förband. De måste ju vara där OM Vitryssland skulle gå över gränsen. Om Vitryssland skulle gå över gränsen så tror jag att de är rätt så körda faktiskt så det som ger mest effekt och är mest taktiskt rätt är att skramla med vapnen, men inte använda dem. De har de gjort på ett eller annat sett sen 24 feb.

Ja då sitter Ukraina illa till, men de kan ju be ett grannland om hjälp att bevaka gränsen, Polen exempelvis. Då kan det bli åka av och frigöra en del trupp. Polackerna värnar om sina kvinnor så det är inget problem för dem. Polackerna lär mala Belarus till grus, inget snack om den saken! Den eviga frågan är väl vad stor-tsaren Putin kan få för sig?
Citera
2022-07-11, 23:45
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja då sitter Ukraina illa till, men de kan ju be ett grannland om hjälp att bevaka gränsen, Polen exempelvis. Då kan det bli åka av och frigöra en del trupp. Polackerna värnar om sina kvinnor så det är inget problem för dem. Polackerna lär mala Belarus till grus, inget snack om den saken! Den eviga frågan är väl vad stor-tsaren Putin kan få för sig?

Det är ingen easy day för Ukraina om Vitryssland går in, men jag menade att Vitryssland i så fall ligger risigt till med tanke på hur bra Ukraina håller emot Ryssland.

Vitryssland har ju bara en vattning fjärt att komma med jämfört med Ryssland.
Citera
2022-07-11, 23:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
USA började inte rusta Ukraina förrän februari 2022. Aningen för sent, och sen skulle man givetvis valt att ge dem vapen som kunde nå längre in i Ryssland om målet var att orsaka Ryssland någon typ av skada.
Hmm de började långt tidigare. Redan innan 2014.
Målet var inte direkt konfrontation NATO - Moskva.
Ukraina skulle göra jobbet militärt utan att USA behövde sätta "boots on the ground".
Europa utan USA är ju inte mycket att ha rent militärt ärligt talat. Varje land kanske har resurser till hyfsat försvar men att organisera och genomföra ett fullskaligt krig tillsammans med ett tjog olika stater är rörigt.
USA är en supermakt rent militärt men den är inriktad på enskilda världspolis aktioner inte på traditionellt WW2 krigande och den ligger geografiskt långt från Europa.
Putin kan därför mala på ostört på sin "bakgård". Utan NATO hade kanske Polen mfl stater gått in med trupper i Ukraina tidigt och ryssarna hade backat hemåt. Utan NATOs närvaro kanske de inte ens hade invaderat?
Citera
2022-07-11, 23:47
Medlem
%s avatar
Citat:
Skulle vare helt fantastiskt om det vore så, men jag tror att det är ngn form av twitter-flirt där de med det menar att det skulle vara fint om Sverige bidrog med Archer.

Själv så tänker jag att då det kommer till artilleri så har Ukraina redan så många olika system så de är inte hjälpta av 6 eller 12 till av ytterligare ett system.

Min önskan skulle vara att man fälttestar CV-90 vid återtagande av terräng.
Skänker/lånar sverige ut 100st sådana är vårt samvete rent och våra karmapoäng där de ska vara

För om CV90 skulle göra bra ifrån sig i Ukraina, då kan jag säga att det är exportorderdags sen.
CV90 hade absolut varit intressant. Testa dem mot BMP och de andra ryssgrejerna som finns i vartenda u-land. Kräver inte lika mycket utbildning som artillerisystem kan jag tänka mig.
Citera
2022-07-11, 23:47
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Jag kan ha fel i detta men det räcker för Vitryssland att faktiskt samla trupp på sin sida av gränsen för att låsa upp en stor mängd Ukrainska förband. De måste ju vara där OM Vitryssland skulle gå över gränsen. Om Vitryssland skulle gå över gränsen så tror jag att de är rätt så körda faktiskt så det som ger mest effekt och är mest taktiskt rätt är att skramla med vapnen, men inte använda dem. De har de gjort på ett eller annat sett sen 24 feb.

Ja men Ukraina har inte brist på trupper, bara brist på tunga vapen. Trupperna längs gränsen till Vitryssland har nog inte de tunga vapnen utan är befästa med infanteri-trupper i skyttegravar. Om Vitryssland invaderar så kommer Ukraina att tvingas skicka dit tyngre trupper. Då stannar nog offensiven i Kherson av.

Om Vitryssland invaderar tror Polen och kanske t.o.m. USA kommer attackera vitryska trupper, de kommer bara vara noga med att inte attackera ryska trupper i Vitryssland utan bara slå ut Vitrysslands flygvapen, luftvärn och sedan armé-trupper. De kan snabbt stoppa en offensiv in i Ukraina.
Citera
2022-07-11, 23:49
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Hans böcker är väldigt ironiska, humoristiska och fyllda med absurda scener. De hämtar ofta motiv från rysk/sovjetisk historia, men han har också skrivit roliga framtidsskildringar där bl.a. radikala islamister och nationalister slåss mot varandra om råvaror i ett splittrat Ryssland.

Tror att det är svårt att hitta internationellt kända ryska författare som blivit översatta och är pro-Kreml.

Jag trodde först att det var ett homo-erotiskt inlägg om din favoritförfattare, men det fetade beskriver framtiden väl. Vi får se till att plocka bort kärnvapnen ur ekvationen, annars kan det bli otrevligt.
Citera
Medlem
KillPus avatar
Nya HIMARS attacker i kväll! I Kherson och New Kahovka. Ammunitionförråd och orchbaser. Vackert fyrverkeri enl videon. Plus 1 orchgeneral och 2 överstar igår! Otroligt. 4 HIMARS knullar sönder "Världens andra armé"!
Tack, USA. Otroligt glad att Sverige är med i NATO inom kort!
Citera
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProtonPrinsen
För oss som inte följt kriget på senare tid, vilka ser ut att vinna? Vet att alla "förlorar i ett krig, men står sig Ukraina bra?

I början gick det väldgt bra för Ukraina, första månaderna. Man var oerhört förberedda och det finns iaf bevis på att att bunkrar redan var grävda och man hade soldater i skogarna och en strategisk plan för vad som skulle bekämpas nära gränsen och vad man kunde "tillåta" rulla vidare.

Sedan gick det bättre och bättre för ryssland.
Men lite summerat de sista tiden så är det mycket fram och tillbaka. Ukraina har tvingats lämna strider/områden i brist på vapen, deras egna vapenindustri förmår inte ha den produktion man behöver då den delvis är utslagen och har fått flyttas. De har de senaste månaderna varit helt beroende av importerade vapen och hur det har gått har berott på hur mycket vapen man får tag på. Sista månaden specellt.
Så det har varit mycket fram och tillbaka.
Nu senast få dagarna påstår en del att de har bunkrat vapen från väst under en tid och låtit förband vila upp sig inför nya försök samtidigt som en del någorlunda försöker hålla ställningarna.
Rykten finns att en del förband har fått order om att backa men inte gjort det i den omfattning man har blivit beordrad, mycket är lite oklart och svårt att exakt veta.
Återstår att se hur det kommer att gå.

Ukraina har massor av utbildade och snabbutbildade men saknar vapen till dessa, Ryssland har färre stridande men artelleri i mängder (dock med usel träffbild).
Senast redigerad av Jan-A 2022-07-12 kl. 00:00.
Citera
2022-07-11, 23:50
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Det är ingen easy day för Ukraina om Vitryssland går in, men jag menade att Vitryssland i så fall ligger risigt till med tanke på hur bra Ukraina håller emot Ryssland.

Vitryssland har ju bara en vattning fjärt att komma med jämfört med Ryssland.

Ukraina hade nog mosat Vitryssland på de 3 berömda dagarna. Det är många vitryssar som inte vill leva under Putins läderstövel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in