2022-07-11, 23:24
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Han har nog alltid sagt vad han tycker, problemet är att nu krockar hans åsikter med Kremls, när han hela tiden kritiserar Ryska armén och politikerna i Kreml. Vi får se om de griper honom?
Jo, han har inte varit nådig i sin kritik sedan mitten på maj, någon gång. Han hånar dem ju dessutom. Jag kan förstå honom. Han var med 2014. Får se vad som händer...
Citera
2022-07-11, 23:25
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det ligger en del i det du säger. Jag litar inte på Biden-administrationen. Dom gjorde inte mycket heller för att förhindra kriget, enligt min mening. Biden satt bara och rabblade upp olika datum för när Ryssland skulle invadera.
Mycket märkligt!

Biden gjorde nog det han kunde enligt mig,i tillägg så sa han offentligt till Putin : "-Vill du ha Finland in i NATO ?" Sedan flera samtal mellan Blinken och Lavrov..

Sedan så fick nog Zelensky dubbla budskap. Fransmännen var övertygade att det inte skulle bli en invasion, och förmedlade detta vidare till Ukraina. Sen när kriget började så fick den franska underrättelsechefen sparken tvärt.
Citera
2022-07-11, 23:27
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Yikes! Såg ut som en redig explosion det där. Undrar om Ukraina kört lite rope-a-dope och väntat in att depåerna ska fyllas innan de attackerade. Den senaste veckan har ju nästan enbart ammolager attackerats, vilket säger mig att de övervakat dessa en längre tid.

Ska ha varit 50 tankbilar som strök med och grymt mycke ammo och raketer.

https://twitter.com/FriaUkraina/status/1546597260263317505?t=fUmhxJuCkUEphRXySQyltQ&s=19
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Biden gjorde nog det han kunde enligt mig,i tillägg så sa han offentligt till Putin : "-Vill du ha Finland in i NATO ?" Sedan flera samtal mellan Blinken och Lavrov..

Sedan så fick nog Zelensky dubbla budskap. Fransmännen var övertygade att det inte skulle bli en invasion, och förmedlade detta vidare till Ukraina. Sen när kriget började så fick den franska underrättelsechefen sparken tvärt.

OK!!
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av %
Någon som kan bekräfta det här?
https://twitter.com/TpyxaNews/status/1546562204408881152?s=20&t=reRvUb0gnhuE5zu7V9dSXg
Hade varit mycket trevligt med Archer i Ukraina och fått de krigstestade ordentligt.

Vore intressant, skall man sälja vapen i framtiden så skall de nog ha varit i Ukraina. Det är den stora reklam-postern just nu.
Citera
2022-07-11, 23:28
Medlem
Enligt "Belgorod on twitter" skall två Iscander-missiler som avfyrats i området ha havererat. Det är väl troligt att det kommer fler missiler ändå mot Kharkiv, tyvärr.
Citera
2022-07-11, 23:28
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
OK!!

Man kan leda åsnan till vattnet, men dricka måste den göra själv..

Citera
2022-07-11, 23:29
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Om Vitryssland går in tror jag Ukraina kan begära FN-stöd och få det den vägen. Oavsett vad ryssen kommer att protestera emot.

Gambling. Polen är rätt så hungrig nu. Risken är väl om Polen går in så kan dom inte räkna med natostöd.
Citera
2022-07-11, 23:32
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkrumsromantiker
Finns det någon mer trovärdig, även lättillgänglig källa, som påstår samma saker som WarMonitor? Det skrävlarkontot lurade bland annat Sonnenwende att Lysychansk ej var på väg att falla, samt skrev att Ukraina fortfarande håller den sista biten av Luhansk (Bilohorivka) - vilket vem som helst kan förstå är gallimattias.

Man ser också på liveuamap.com att ryssarna inte har tagit hela Luhansk, utan Bilohorivka med omgivningar är fortfarande i ukrainska händer eller alternativt ett hett stridsområde:

https://liveuamap.com/

Citat:
an hour ago
Clashes in Luhansk region ongoing near Bilohorivka and Verkhniokamianka - head of regional administration
Citera
2022-07-11, 23:33
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Om Vitryssland går in tror jag Ukraina kan begära FN-stöd och få det den vägen. Oavsett vad ryssen kommer att protestera emot.

Jag kan ha fel i detta men det räcker för Vitryssland att faktiskt samla trupp på sin sida av gränsen för att låsa upp en stor mängd Ukrainska förband. De måste ju vara där OM Vitryssland skulle gå över gränsen. Om Vitryssland skulle gå över gränsen så tror jag att de är rätt så körda faktiskt så det som ger mest effekt och är mest taktiskt rätt är att skramla med vapnen, men inte använda dem. De har de gjort på ett eller annat sett sen 24 feb.
Citera
2022-07-11, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty_
Nope, kolla på ex vis nuke map och 475 kt airburst. Skulle ge ca 2000 kvkm med 3rd degree burns på 8 nedslag. Nagasaki låg kring ca 20 kt..
Teori är en sak, praktik en annan…
Citera
2022-07-11, 23:37
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av %
Någon som kan bekräfta det här?
https://twitter.com/TpyxaNews/status/1546562204408881152?s=20&t=reRvUb0gnhuE5zu7V9dSXg
Hade varit mycket trevligt med Archer i Ukraina och fått de krigstestade ordentligt.

Skulle vare helt fantastiskt om det vore så, men jag tror att det är ngn form av twitter-flirt där de med det menar att det skulle vara fint om Sverige bidrog med Archer.

Själv så tänker jag att då det kommer till artilleri så har Ukraina redan så många olika system så de är inte hjälpta av 6 eller 12 till av ytterligare ett system.

Min önskan skulle vara att man fälttestar CV-90 vid återtagande av terräng.
Skänker/lånar sverige ut 100st sådana är vårt samvete rent och våra karmapoäng där de ska vara

För om CV90 skulle göra bra ifrån sig i Ukraina, då kan jag säga att det är exportorderdags sen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in