Citat:
Ursprungligen postat av
SiamGnome
Vad skulle hända om Ryssland synade Biden? Man ska komma ihåg att USA är krigströtta efter 20års krigade. Att skicka trupp till ett icke NATO-land är en sak som är svårt att sälja. Han kunde nog ha sagt mer om stöd MEN han visste inte hur EU skulle reagera. Jag tror inte ens EU visste det.
Självfallet får jag nu bara gissa och tro. Vi kan väl börja med att samtliga västländer skarpt ogillar att en suverän stat blir attackerad, samma länder har också en beröringsskräck mot våld. Krig är 'bad business' men innebär också social oro. Det finns även några länder inom väst som är oerhört beroende av ett fungerande samspel mellan respektive land och Ryssland- här kan du läsa in olja/gas. Inom väst finns även nationer som är hårt lierade med USA. Slutligen finns det länder som är vansinnigt rädda för att Ryssland skall ges acceptans till utövande av våld mot sina grannländer men också självaste Ukraina. Kan detta vara hela spelplanen- tro?
Nåväl, vi börjar med att bena i grejorna här ovan... Alltså; Biden/USA säger till Putin/Ryssland '
Om ni går in i Ukraina gör USA samma sak. Putin vill testa detta och fortsätter därför med sin uppladdning utefter Ukrainas gränser på samma sätt som vi redan har fått erfara.
En statsman får aldrig bryta ord utan måste stå för vad som är sagt- och eftersom Biden är en statsman kontaktar han omedelbart Storbritanniens militärledning och kollar hur de ställer sig till stundande konflikt, med något av facit på hand kan vi nog anta att de säger 'let's go'.
Massiva vapenleveranser anländer nu till Ukraina i sådan mängd att det som i verkligheten varit endast är en bris och krusning på ytan. Vi talar tung och modern beväpning med massor av västerländsk trupp. Ett flygförbud utropas i samma veva vilket omfattar allt som kan tänkas flyga och fladdra under Ukrainas skyar. USA med GB övervakar flygförbudet. Hangarfartyg med alla sina stöd seglar i de norra delarna av Atlanten, där även deras ubåtar ruvar i djupen. Här någonstans ringer Polen i klockan och säger att de också vill vara med varpå de ges klartecken o börjar ladda mot den Belarusiska gränsen.
Nu måste vi ställa oss frågan... vad väljer Ryssland? Om jag vidare får tro och gissa antar jag att Putin får många råd från sina närmaste om att lägga ned sitt företagsamma äventyr- lyssnar han? Kanske han väljer att stövla på varpå berättelsen om Ryssland är all.