Citat:
Ursprungligen postat av
Anvandareutannamn
Både kristendomen och islam är separerade från staten i Sverige och så kommer det fortsätta att vara. När du "inte ber de att tänka på dig", vad ger du de då för anledning att anpassa sig? Vad får de ut av det? Varför skulle inte du lika gärna kunna anpassa dig efter dem? För att du var här först? Låter som vilken jävla dagisunge som helst. Som om man bestämmer var man föds. Om anledningen till att muslimerna inte integreras enligt dig är att det är första generationens svenska muslimer är det ju bra för då löser tiden det hela. Så har inte jag uppfattat det men jag har ingenting emot om det skulle vara så.
Islam går inte att separera från staten. Då är det inte islam. Det är samma sak i varje muslimskt land, mer eller mindre, och dessa länder har inte alltid varit muslimska. Anledningen att anpassa sig är att de annars är gäster här som ska resa hem till sitt land och sin kultur igen.
Anledningen till det är att jag inte är en gäst här. Jag har anpassat mig till majoritetskulturen. Om jag flyttade till Saudi så skulle jag få anpassa mig efter dem.
Nej, inte för att jag var här först. För att den svenska kulturen är en av de mest framstående i världen och att den vuxit fram över flera sekel. Jag har inte påstått att man väljer var man föds, men man väljer var man hamnar. Man väljer om man vill anpassa sig eller inte. Det spelar ingen roll hur många generationer som går om man inte anpassar sig, så kommer man aldrig bli svensk.