2022-07-11, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motherofgod
Nej, för kristendomen är inte en ideologi. Den är separerad från staten.
Då borde de flytta tillbaka med sina föräldrar. Samtliga av dem i princip hör inte hemma här. Det är därför som de inte integreras.

Om man vill vara ledig på ramadan så kan man flytta till ett muslimskt land. Jag ber dem inte att tänka på mig, jag säger att de ska anpassa sig eller sticka, precis som alla andra fått göra sedan urminnes tider. När min morfars pappa migrerade hit så behövde han anpassa sig helt och hållet. Om han hade legat det allmänna till last så hade han åkt ut med huvudet före. Precis detta borde gälla alla muslimer. Då skulle vi ha minst en halv miljon färre invandrare.

Men om man är född och uppvuxen i Sverige sedan flera generationer, men bara råkar tillhöra en annan religion än kristendom då?? Jehovas och judendom är väl kanske de två jag tänker på. Ska man då också behöva flytta från sitt hemland bara för att Sverige byggt sin lagstiftning på kristendom??
Citera
2022-07-11, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motherofgod
Nej, för kristendomen är inte en ideologi. Den är separerad från staten.
Då borde de flytta tillbaka med sina föräldrar. Samtliga av dem i princip hör inte hemma här. Det är därför som de inte integreras.

Om man vill vara ledig på ramadan så kan man flytta till ett muslimskt land. Jag ber dem inte att tänka på mig, jag säger att de ska anpassa sig eller sticka, precis som alla andra fått göra sedan urminnes tider. När min morfars pappa migrerade hit så behövde han anpassa sig helt och hållet. Om han hade legat det allmänna till last så hade han åkt ut med huvudet före. Precis detta borde gälla alla muslimer. Då skulle vi ha minst en halv miljon färre invandrare.
Både kristendomen och islam är separerade från staten i Sverige och så kommer det fortsätta att vara. När du "inte ber de att tänka på dig", vad ger du de då för anledning att anpassa sig? Vad får de ut av det? Varför skulle inte du lika gärna kunna anpassa dig efter dem? För att du var här först? Låter som vilken jävla dagisunge som helst. Som om man bestämmer var man föds. Om anledningen till att muslimerna inte integreras enligt dig är att det är första generationens svenska muslimer är det ju bra för då löser tiden det hela. Så har inte jag uppfattat det men jag har ingenting emot om det skulle vara så.
Citera
2022-07-11, 21:08
Medlem
REWalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Med tanke på den mångkultur vi har i Sverige så kanske vi kan få ledigt halva året?

I själva verket är så man har det i bla Gambia med en muslimsk majoritet och en stark kristen minoritet - man har röda dagar för båda religionernas högtider, och man är alltså ledig alltför mycket och arbetar alltför lite.
Citera
2022-07-11, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitmamba
Oavsett vad man tycker i frågan så har han rätt. Om man inte på förhand bestämt i grundlagen så måste man självklart ändra och anpassa sig efter vad som är rimligt. Mest rimligt är att stryka nästan alla röda dagar då nästan ingen längre bryr sig om att fira gudar och helger.
Skulle kunna fungera men mycket har ju blivit tradition även för ateister så det skulle nog ändå leda till stora protester.
Citera
2022-07-11, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Men om man är född och uppvuxen i Sverige sedan flera generationer, men bara råkar tillhöra en annan religion än kristendom då?? Jehovas och judendom är väl kanske de två jag tänker på. Ska man då också behöva flytta från sitt hemland bara för att Sverige byggt sin lagstiftning på kristendom??

Ja, för då har man inte anpassat sig. Om man verkligen stör sig på det så har man inte anpassat sig.
Citera
2022-07-11, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av covfefe...
Det finns exempel på länder som erbjuder anställda att antingen vara lediga på muslimska eller kristna helgdagar. Dvs alla har lika många dagar ledighet men man får välja om man vill ta ut dem på de kristna högtiderna eller de muslimska.
Det är väl bara att ta semester på de dagar man vill vara ledig.
Citera
2022-07-11, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandareutannamn
Både kristendomen och islam är separerade från staten i Sverige och så kommer det fortsätta att vara. När du "inte ber de att tänka på dig", vad ger du de då för anledning att anpassa sig? Vad får de ut av det? Varför skulle inte du lika gärna kunna anpassa dig efter dem? För att du var här först? Låter som vilken jävla dagisunge som helst. Som om man bestämmer var man föds. Om anledningen till att muslimerna inte integreras enligt dig är att det är första generationens svenska muslimer är det ju bra för då löser tiden det hela. Så har inte jag uppfattat det men jag har ingenting emot om det skulle vara så.

Islam går inte att separera från staten. Då är det inte islam. Det är samma sak i varje muslimskt land, mer eller mindre, och dessa länder har inte alltid varit muslimska. Anledningen att anpassa sig är att de annars är gäster här som ska resa hem till sitt land och sin kultur igen.
Anledningen till det är att jag inte är en gäst här. Jag har anpassat mig till majoritetskulturen. Om jag flyttade till Saudi så skulle jag få anpassa mig efter dem.
Nej, inte för att jag var här först. För att den svenska kulturen är en av de mest framstående i världen och att den vuxit fram över flera sekel. Jag har inte påstått att man väljer var man föds, men man väljer var man hamnar. Man väljer om man vill anpassa sig eller inte. Det spelar ingen roll hur många generationer som går om man inte anpassar sig, så kommer man aldrig bli svensk.
Citera
2022-07-11, 21:20
Medlem
CrackerPowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandareutannamn
Det var inte mycket du svarade på i det inlägget men har man inga svar är det ju svårt. Moskéer i varje stad ser jag inget problem med. Det finns ju kyrkor i de flesta städer. Vägskyltar på arabiska gör mig heller inget om det finns användning för dem, så länge de inte blir ett substitut för de svenskspråkiga. Vad gäller de andra punkterna håller jag med om att de till varje pris bör undvikas men nu var det ju inte det det här handlade om. RÖDA DAGAR är inte det samma som BARNTRAFFICKING och att införa dessa skulle kanske kunna leda till att muslimer och kristna/ateister förstod varandra bättre och inte längre levde i helt skilda världar. Även om inte så skulle det betyda mycket för många människor och det är det viktigaste.
-
Tycker du skall ta dig en riktig funderare och jämföra muslimska länder med demokratiska innan du uttalar dig.
Citera
2022-07-11, 21:20
Bannlyst
Bra, Nyans tar 90% av sina väljare från Sossarna.
Citera
2022-07-11, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Med tanke på den mångkultur vi har i Sverige så kanske vi kan få ledigt halva året?

Jaaaa! Precis som i Indien, där jävlar vet man hur man tar ledigt!

Skämt åsido, dumpa traditionella röda dagar och ge mig extra semesterdagar. Kan med fördel kombineras med samtliga religösa åskådningar dessförinnan. Fan, när jag icketänker på det, varför ska någon jobba någonsin? Rama-sabb-afton varje dag. Hurra! Varför har ingen tänk på det?
Citera
2022-07-11, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zinovjev
Har inte blattingar "betald ledighet", typ hela tiden?
Tänker du på Hanif Bali typ? Det finns fler ”blattingar” än honom och de flesta jobbar faktiskt.
Citera
2022-07-11, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aarmaanta
Mikail Yüksel @MikailYuksel_

Partiet Nyans vill se över Sveriges helgdagar. Även muslimer och andra religiösa grupper (bland annat ortodoxa) har rätt att fira sina högtider med betald ledighet. Vi kommer driva den här frågan hårt när vi väl sitter i riksdagen.

4:02 PM · Jul 11, 2022

https://twitter.com/MikailYuksel_/status/1546495236490272769

Diskutera:
Era tankar om detta?
Borde julen tas bort som helg till förmån för eid al-adha?
Dom åkte till ett land med kors i flaggan. Det är bara att hacka i sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in