Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-07-11, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Njursaltare
Tydligen räcker det för din klena teoretiska hjärna att negern självskadat sig för att ej klassas som terrorist.

Facit: Den du citerade gjorde en antydan och det är precis vad du gör i din okunnighet.

Du kan ju förklara varför du inbillar dig att psykfallet i TS är mer att betrakta som terrorist. Har du problem med vita psykfall? Att du antagligen bedömmer att idioten i detta fall är terrorist för att han totat ihop en lista är skrattretande och du saknar totalt eftertanke.

Nej, självskadandet var EN grej av många jag skrev. Jag ber dig läsa om mitt inlägg, för du visar med all önskvärd tydlighet att du inte läst ordentligt!

Jag har aldrig sagt att galningen i Almedalen "skulle vara terrorist" eller skulle vara "mer terrorist än han i Vetlanda", vart har jag skrivit det? Jag skrev ju att vi får vänta och se vad förundersökningen (och efterföljande dom) leder till. Jag vet ingenting mer om detta fallet än vad som sipprat ut i tidningarna (och uppgiften om en "dödslista" fick jag till mig efter att jag skrev inlägget). Däremot vet jag att Vetlanda-fallet omöjligt kan rubriceras som Terroristbrott, utifrån det jag tidigare skrev.
Citera
2022-07-11, 19:15
Medlem
Jag tippar på livstids fängelse för TE. Någon allvarlig psykisk störning tror jag inte kommer finnas i detta fallet i och med rubriceringen. Självklart ser lagstiftaren hårt på en som knivdödar en myndighetsperson och som eventuellt hade sikte på en minister. Knarket kan ha gått ut ur kroppen och det kan vara så att det klarnat betydligt vilket uppsåt han hade med sin terrorvåg.
Citera
2022-07-11, 19:16
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varys92
Wtf vadå terror?

Blattejäveln som gick berzerk i Vetlanda 2021 och skrek allahu snackbar klassades inte ens som terrordåd i det här jävla sjuka landet

Har han deltagit på demonstrationer med NMR? Det är val om två månader, det gäller att säkra valet nu. Klart som fan det skall klassas som terrorism, allt annat är otänkbart. Nu öppnas champagnen på flera redaktioner och LO-borgen. Det här skall firas.

Det här blir än mer intressant nu, skall bli intressant och läsa FUP och se vad som kom fram till dags datum för att få den här rubriceringen.
Citera
2022-07-11, 19:19
Avstängd
Han kunde framfört sitt missnöje med psykvården på ett annat sätt.
Citera
2022-07-11, 19:20
Medlem
Rosa Luxemburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Njursaltare
Exakt!!

En vilsen psykpatient med en egen "dödslista" klassas upp som terrorist

Fan vilket skämt det här landet är!

Alla(h) blattegängen med lååånga dödslistor på sina fiender härörs inte till terroristbrott... Dom skall ha saft och bulle så dom blir snälla.

En vit galning däremot, han är en samhällsfara för han kan ju (inte) slå till på flera ställen samtidigt.

Haiti har säkerligen mer stabil säkerhetspolis. Antagligen Sri Lanka också

Det är val efter sommaren. De behövde en dödsknarkarnazist och nu fixade de en.
Citera
2022-07-11, 19:22
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Jag tippar på livstids fängelse för TE. Någon allvarlig psykisk störning tror jag inte kommer finnas i detta fallet i och med rubriceringen. Självklart ser lagstiftaren hårt på en som knivdödar en myndighetsperson och som eventuellt hade sikte på en minister. Knarket kan ha gått ut ur kroppen och det kan vara så att det klarnat betydligt vilket uppsåt han hade med sin terrorvåg.

Jag tippar något sådant med utifrån det lilla som kommit fram hittills. Bara det att det var möjligt att hålla förhör närpå omedelbart efter gripandet är ju indikation om. att han inte har sådan allvarlig psykisk störning.
Citera
2022-07-11, 19:22
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskfarsan
Han kunde framfört sitt missnöje med psykvården på ett annat sätt.

Han ville väl väcka stor uppmärksamhet vilket han lyckades med.
Citera
2022-07-11, 19:23
Medlem
Citat:
– Det har framkommit nya uppgifter som har lett fram till den nya brottsmisstanken, säger Karin Lutz från Säpo, som tar över utredningen.
https://www.dn.se/sverige/mordet-i-visby-klassas-som-terroristbrott/

Då får vi snart reda på hur åklagare resonerat. För min del är det inte alls konstigt.
Citera
2022-07-11, 19:28
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Terror i vilket syfte och riktat mot vem och för vilken organisations ändamål? Först säger de att det inte är terror för att sedan säga att det finns terrormotiv, men de förklarar inte närmare hur de resonerar.

En terroristhandling enligt EU definierar det som en avsiktlig attack för att skada ett land eller internationell organisation genom kriminella handlingar med det yttersta målet att skrämma en befolkning, förmå ett politiskt styre att agera på visst sätt, destabilisera styret eller förstöra sagda lands eller organisations politiska struktur, konstitution, ekonomi eller sociala struktur.

Att han har begått en kriminell handling som är avsiktlig är väl få som betvivlar, men har han kommunicerat ett syfte, står en organisation bakom honom och har han påverkat någon eller något till att förändras. Det verkar lite tunt avseende "syfte". Vad exakt trodde han att han skulle åstadkomma genom att attackera en psykiatrisamordnare inom SKR? Har han förmedlat någon kravlista till SKR? Åklagaren får gärna återkomma och underbygga sitt resonemang med lite mer kött på benen.

En motivering kommer nog, men kanske inte innan åtal.

Det här förvånar mig lite också. Men lite spridda tankar:

- Alla ni som tjatat om att dådet inte är politiskt har nu ett gyllene läge att backa. Om det kan konstateras att dådet inte är politiskt skulle förstås inte Säkerhetspolisen leds utredningen.

- Vi kan nog inte utgå från att åklagaren i Visby är vidare kompetent och har erfarenhet att leda mål som gäller politisk brottslighet. Intrycket är att hon, och lokalpolisen, resonerat att eftersom MGM är psykiskt sjuk så är det inte politiskt.

- Säkerhetspolisen har mycket mer insyn än vad vi har. De har förmodligen goda skäl för sin rubricering.

- Att Säkerhetspolisen utreder det som ett misstänkt terrorbrott betyder inte att det slutligen kommer att rubriceras som det. Det betyder bara att i nuläget kan det misstänkas röra sig om ett terrorbrott.
Citera
2022-07-11, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troll666
Majoriteten av alla terrordåd i Sverige har genomförts av vita äckliga män.

Hur kommer du fram till det? Beskjutningen av Jugoslaviens ambassad 1971, ockupationen av Jugoslaviens konsulat i Göteborg 1971, och flygkapningen på Bulltofta utfördes av kroatiska nationalister (är kroater ''vita''?). PKK mördade två avhoppare under 80-talet, och PKK-sympatisörer ockuperade det grekiska konsulatet i Stockholm 1999. Terroristen Abu Talb dömdes till livstidsfängelse 1989 för en serie bombdåd. Låt oss inte glömma Taimour Abdulwahab och Rakhmat Akilov.
Senast redigerad av handelschon 2022-07-11 kl. 19:40.
Citera
2022-07-11, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosa Luxemburg
Det är val efter sommaren. De behövde en dödsknarkarnazist och nu fixade de en.

Tycker du ”de” är ansvariga för nmr terroristens handlingar?
Citera
2022-07-11, 19:34
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
En motivering kommer nog, men kanske inte innan åtal.

Det här förvånar mig lite också. Men lite spridda tankar:

- Alla ni som tjatat om att dådet inte är politiskt har nu ett gyllene läge att backa. Om det kan konstateras att dådet inte är politiskt skulle förstås inte Säkerhetspolisen leds utredningen.

- Vi kan nog inte utgå från att åklagaren i Visby är vidare kompetent och har erfarenhet att leda mål som gäller politisk brottslighet. Intrycket är att hon, och lokalpolisen, resonerat att eftersom MGM är psykiskt sjuk så är det inte politiskt.

- Säkerhetspolisen har mycket mer insyn än vad vi har. De har förmodligen goda skäl för sin rubricering.

- Att Säkerhetspolisen utreder det som ett misstänkt terrorbrott betyder inte att det slutligen kommer att rubriceras som det. Det betyder bara att i nuläget kan det misstänkas röra sig om ett terrorbrott.

I en annan tråd, som handlar om en f.d. enhetschef från Rättspsyk dött i Gnesta och även en f. d. socialchef från Hudiksvall dött i misstänkta mord kanske det ser ut som ett samband om än kanske slumpmässigt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in