Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-11, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Du har inte hört talats om Mijailo Mijailović som var invandrare (eller "babbe" som du så smakfullt kallar det) och knivhögg en rik och framgångsrik minister (läs "överklass") och fick livstids fängelse?

Sant, det finns en gräns för hur grova och uppmärksammade brott en invandrare kan begå och ändå komma undan med milda straff.
Citera
2022-07-11, 16:46
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Du tycks överhuvudtaget inte förstå vad Ing-Marie Wieselgrens ansvarsområde var. Hon var nationell samordnare för psykisk hälsa i Sverige. Det är en mycket tung maktposition.

Googla på vad nationell psykiatrisamordning innebär.

Googla själv. Det är inte nationella samordnaren som tar beslut om eventuell diagnos och sätter vårdplan på individnivå.
Citera
2022-07-11, 16:47
Medlem
Citat:
Du tycks överhuvudtaget inte förstå vad Ing-Marie Wieselgrens ansvarsområde var. Hon var nationell samordnare för psykisk hälsa i Sverige. Det är en mycket tung maktposition.

Googla på vad nationell psykiatrisamordning innebär.

Det är fel att mörda någon och gärningsmannen ska helt klart få livstids fängelse, vilket jag tycker att alla mördare ska få.

Men iallafall, om man nu som psyksjuk upplever att man inte får någon hjälp utan att psykvården har havererat så var det nog onekligen rätt person att mörda om man säger som så. Helt klart hade offret en stark roll inom psykvården och stort inflytande.

Så det jag egentligen menar är att gärningsmannen dödade inte någon som var oskyldig i hans ögon utan tvärtom då förmodligen någon gärningsmannen ansåg hade stort ansvar för det han var missnöjd med.
Citera
2022-07-11, 16:56
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Bra där. Intressant!
Men det går inte att se dumpen längre. Du har den sedan tidigare och kan se att GM har beställt?

Ja, det om Expos bevakning förstår jag, men jag undrar hur EXPO kan koppla, GM som kommer fram och pratar med med SP (inte NMR), med GM:s namn.
Men jag har en teori, de lyssnade och fotade GM på plats 2014, och kunde senare på något vis få hans namn.
OM du missat det så var det som jag gissade https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Ftwitter.com%2Fafaskane%2 Fstatus%2F1545287297918181376%2Fphoto%2F1 så inget jättekonstigt
Citera
2022-07-11, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jo, men om han gick skola i Uppsala då så kan hans mentala ohälsa börjat kring den tiden, han är väl fortsatt mentalsjuk fram till idag?

Ja, hans (ev) sjukdom kan mycket väl ha börjat blomstra ut då. Men det var inte alls det som jag ifrågasatte, saken gällde något annat.
Det att du hävdade att BO knappast som samordnare träffade några patienter, men med tillägget:

”men möjligt har hon besökt någon klinik i sitt uppdrag (antar att rollen innefattar planeringar och utvärderingar generellt om resursallokeringar som inte omfattar detaljbehandlingen av patienterna dock) och att hon i samband med det kanske hälsat på en del patienter”

Det som jag ville påpeka var det att BO knappast hade den rollen 2009. Är du med på hur jag menar?
Citera
2022-07-11, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Det är fel att mörda någon och gärningsmannen ska helt klart få livstids fängelse, vilket jag tycker att alla mördare ska få.

Men iallafall, om man nu som psyksjuk upplever att man inte får någon hjälp utan att psykvården har havererat så var det nog onekligen rätt person att mörda om man säger som så. Helt klart hade offret en stark roll inom psykvården och stort inflytande.

Så det jag egentligen menar är att gärningsmannen dödade inte någon som var oskyldig i hans ögon utan tvärtom då förmodligen någon gärningsmannen ansåg hade stort ansvar för det han var missnöjd med.

Men förutsätter inte det att man s. a. s. flyttar in i GMs vanföreställning? Eftersom samordnarens uppdrag är för allmänt hållet för att ha någon omedelbar effekt? Den kritiken har väl funnits redan när tjänsten så att säga uppfanns, när man från statligt håll skulle "göra något" inom ett område som organiseras och finansieras av kommuner och landsting där styret väljs lokalt. Folket i en region har ju rätt att rösta för gratis dagis och snåla på psykvård.
Citera
2022-07-11, 17:07
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Googla själv. Det är inte nationella samordnaren som tar beslut om eventuell diagnos och sätter vårdplan på individnivå.
Givetvis inte. Vad är din poäng?

Alla som är någorlunda insatta vet att individuell planering enligt lagkraven från 2010 aldrig har fungerat. Något som Ing-Marie Wieselgren och övriga makthavare talade mycket tyst om.
Citera
2022-07-11, 17:07
Medlem
Citat:
Men förutsätter inte det att man s. a. s. flyttar in i GMs vanföreställning? Eftersom samordnarens uppdrag är för allmänt hållet för att ha någon omedelbar effekt? Den kritiken har väl funnits redan när tjänsten så att säga uppfanns, när man från statligt håll skulle "göra något" inom ett område som organiseras och finansieras av kommuner och landsting där styret väljs lokalt. Folket i en region har ju rätt att rösta för gratis dagis och snåla på psykvård.

Jomenvisst, någon form av vanföreställning finns där ju. Det visar ju själva gärningen då det handlar om ett mord.

Men någonstans där finns motivet till mordet. Att han knöt mordoffret till ett ansvar för något som han själv blev drabbat av. Sedan mycket möjligt att han mest insåg att hon var en kändis inom psykvårdens värld och därför blev ett lämpligt offer om man nu ville hämnas på psykvården i sin helhet.

Sedan kan man ju även fråga sig vad gärningsmannen tänkte om sig själv. Skulle han komma undan eller offrade han sig själv? Var detta så viktigt att han var beredd att sitta i fängelse på livstid eller hade han möjligen tänkt ta livet av några fler innan han tog sitt eget liv? Det vet vi inte heller eftersom han flydde därifrån och närmast blev knockad av en äldre man som stoppade honom i hans flykt. Sedan satt en polis på honom när han kvicknade till...
Citera
2022-07-11, 17:14
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Eftersom GM:s skäl inte framkommit kan du inte veta om det handlar om vanföreställning.
Citera
2022-07-11, 17:19
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Citat:

Än så länge vet vi inte så mycket om GMs motiv, men än att BOs roll inom psykiatrin var motivet och att GM själv lider av psykisk ohälsa. Jag tror motivet handlar om något hon sagt eller beslutat om psykiatrin som GM vad missnöjd med, alternativt så sökte han bara en syndabock för att han inte fick den hjälp han tycker att han borde fått och då blev det hon som nationell samordnare. Hon fick ta smällen p.g.a. hennes position.

Det blir intressant att se vad den rättspsykiatriska undersökningen kommer fram till och vad som står i förhören när FUP väl kommer. Skulle GM begått mordet på 90-talet så hade han säkert fått rättspsykiatrisk vård. Idag är det mer vanligt att man dömer till fängelse, även om de uppenbart är psykisk sjuka.
Citera
2022-07-11, 17:20
Medlem
Citat:
Givetvis inte. Vad är din poäng?

Alla som är någorlunda insatta vet att individuell planering enligt lagkraven från 2010 aldrig har fungerat. Något som Ing-Marie Wieselgren och övriga makthavare talade mycket tyst om.

Jag trir inte du kan använda ord som "alltid" eller "aldrig" om du vill hålla dig till fakta. Det som sorterar under rättspsyk är väl under statlig organisation och kanske finns där en enhetlig standard (som kan vara bra eller dålig). Övrig psykvård som tillhandahålls av landsting/regioner eller kommuner varierar väl i såväl tillgänglighet och kvalitet (kan säkert variera på samma ställe sett över någon tidsperiod). Samordnaren kan väl klaga över att exempelvis Stockholm har för få platser men hen kan ju inte tvinga Svenonius att sluta vara "lönsam".
Citera
2022-07-11, 17:22
Medlem
Totiuss avatar
Citat:

Självklart är det fel att mörda och det är en oerhört tragisk händelse.

Om det kan leda fram till att de avgrundsdjupa problemen med psykiatrin på allvar börjar avslöjas för allmänheten och diskuteras kan det dock komma ut något gott från denna tragedi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in