2022-07-11, 11:54
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddim
Dom hatar dock Putin-regimen och har fått sitta i fängelse för sina fredliga protester. Någon av dem fick politisk asyl i Sverige.

Jag vet.

Det är helt enkelt svårt att på rak arm komma på någon samtida rysk kulturutövare - trots Arnstads påstående om den så överlägsna ryska kulturen.
Citera
2022-07-11, 11:55
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Vad tror ni, kommer fyra stycken HIMARS vända på hela kriget?

Ukraina har idag 8 st HIMARS och ska få 4 till, så att de har 12 sammanlagt:

Citat:
"The package consists of four high-mobility artillery rocket systems, also known as HIMARS, adding to the eight that Washington already has delivered to Kyiv."

https://www.washingtonpost.com/national-security/2022/07/08/ukraine-pentagon-precision-weapons/
Citat:
"On the second question, yes. This will bring to a total of 12 HIMARS launchers units that the United States has provided to Ukraine, and the ones that have already been provided are fully accounted for, the Ukrainians are still using them in the fight. I know there's been some Russian reports that they have destroyed Ukrainian HIMARS systems. That is not correct. The Ukrainians have those systems and are making use of them. And yes, with this package they will have 12."

https://www.defense.gov/News/Transcripts/Transcript/Article/3088129/senior-defense-official-holds-a-background-briefing/
Citera
2022-07-11, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Sannolikt inte.
Det hade dock varit bra om Polen hade gått in och skyddat gränsen mot Vitryssland och frigjort Ukrainska trupper från detta.

Går Vitryssland in tror jag något land, USA eller Polen kommer slå mot vitryska grupper i Ukraina med flyg.
Citera
2022-07-11, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Jag vet.

Det är helt enkelt svårt att på rak arm komma på någon samtida rysk kulturutövare - trots Arnstads påstående om den så överlägsna ryska kulturen.

Ja det har du alldeles rätt i. Arnstad svamlar bara som vanligt.
Citera
2022-07-11, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Nah, det var bara Kievs försvarsminister Reznikov som stod och skröt att om det behövs kan vi fan uppbåda en miljonarmé för att slå ryssen. Då menar han vanliga värnplitiga plus personer som gjorde lumpen för femton år sedan och sen inte har haft mycket med armén att göra, osv. Alltså inte direkt starka och tränade soldater...

Och inte heller sade han någonting om att de skulle ha nog med utrustning för en sådan armé, det är klart att de inte har. I vanlig ordning var det bara peptalk för att försöka dölja det faktum att man just nu blir mäörbultade av Ryssland.

Ja, men som alltid så lär vi märka det snart. Trots allt så är en miljon man oavsett militära kunskaper mer än nog för att åstadkomma skillnad.

Nu har man ju även haft ganska många ukrainare på träning ända sedan krigets början så det är inte direkt att man plockar in folk och sedan dagen efter skickar dem till slagfältet.

Men det är ändå väldigt intressant att nu börjar länderna att skala upp sina arméer.
Citera
2022-07-11, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ukraina har idag 8 st HIMARS och ska få 4 till, så att de har 12 sammanlagt:

När Ukraina hade 4 HIMARS så gick ryssarna ut med info att de hade förstört 8 st...
Citera
2022-07-11, 11:58
Bannlyst
Citat:
Jag vet.

Det måste vara 50 år sedan som någon av fitt-ryzzarna gjorde något som helst kulturellt avtryck.

Har de haft någon efter Solzjenitsyn?
Citera
2022-07-11, 11:58
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Jag vet.

Dugin kan väl läsas som skönlitteratur? Nä, men, Sorokin är bra och kan rekommenderas:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Vladimir_Sorokin
Citera
2022-07-11, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Nja, Polen kommer inte gå in i 'Ukrainakriget' vid sådan händelse- däremot kommer ett nytt krig startas och det blir då 'Belaruskriget' vilket står mellan Polen och Belarus. Jag vet inte om Ryssland kommer ansluta till den konflikten men jag kan väl för retorikens skull anta så blir fallet. Polen kan näppeligen åberopa artikel 5 iom. att de har för avsikt att 'befria' och annektera det västliga Belarus. Däremot- om nu Ryssland går till angrepp mot Polen så hamnar det hela i något annat läge- måhända?

Jag har ärligt ingen aning hur Polen kommer att göra eller med vilken förklaring. Det enda jag känner på mig är att det är Polen som har förberett sig för en sådan händelseutveckling och nästan VILL att belarus startar igång något så Polen får chansen att köra över med buller och brak.
Citera
2022-07-11, 12:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Men gör verkligen dessa nytta?
Ryssland har ju flera 100 artillerier som bara matar 60 tusen granater per dag.

Det ryska artilleriet verkar inte heller göra så mycket nytta.

Ett Borlänge är vad man lyckats bomba sönder till grus senaste månaden. Med 1 800 000 granater….

Det vinner man inga krig på.
Citera
2022-07-11, 12:01
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Vad tror ni, kommer tolv (fyra) stycken HIMARS vända på hela kriget?

När det gäller nyttan av tolv stycken HIMARS vet vi inte ännu, men redan de första HIMARS-angreppen, som startade förra månaden, har orsakat vissa problem för ryssarna:

Citat:
Ukraine’s American-Made Rockets Are Blowing Up Russia’s Ammo Dumps

The Ukrainian army systematically is demolishing Russian ammunition supplies. The strategy could have big implications as Russia’s wider war in Ukraine grinds into its fourth month.

https://www.forbes.com/sites/davidaxe/2022/07/06/ukraines-american-made-rockets-are-blowing-up-russias-ammo-dumps/?sh=5bc96b631e0f
Citat:
Over 30 Direct Hits: What Are the Next Goals for HIMARS, How Much It Costs, and Will It Be Profitable

Thanks to already eight units high-precision HIMARS missile systems, the Armed Forces of Ukraine methodically and absolutely pragmatically take out the near rear of the russian army.

https://en.defence-ua.com/analysis/over_30_direct_hits_what_are_the_next_goals_for_hi mars_how_much_it_costs_and_will_it_be_profitable-3 528.html
Citat:
The Enemy's Rear Is On Fire: What Will the Destruction Of the russian Army's Warehouses Lead to

The news about the next destruction of the ammunition depot of the russian army is followed by a whole cascade of catastrophic consequences for the russian military, which are superimposed on each other.

https://en.defence-ua.com/analysis/the_enemys_rear_is_on_fire_what_will_the_destructi on_of_the_russian_armys_warehouses_lead_to-3494.ht ml

Och med 12 enheter kan Ukraina skala upp attackerna.
Citera
2022-07-11, 12:02
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddim
Ja det har du alldeles rätt i. Arnstad svamlar bara som vanligt.
Gluchovskij gjorde succé i hela världen med sin dystopiska framtidsskildring Metro 2033:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Dmitry_Glukhovsky

Han är dessutom kritisk till kriget i Ukraina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in