2026-04-24, 14:55
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Man kan fråga sig hur den kalkylen ser ut. Jovisst, vill man stoppa/ minska försörjningen av material till Ukraina men å andra sidan skulle det väl ju leda till krig med ännu fler länder , om än inte med Nato som helhet.

Är det så jävligt att Putin är så desperat att han förbereder ett Harmageddon- Om jag inte vinner kriget/Ryssland riskerar att kollapsa så tar jag jag alla med mig?
Klart putte är desperat - det var han dock redan innan själva invasionen 220242, nu har det mer än panik. Snart bara mertext med entourage som inbillar sig seger, eller ens någon liten framgång för ryssen...
Citera
2026-04-24, 14:58
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram

Är det så jävligt att Putin är så desperat att han förbereder ett Harmageddon- Om jag inte vinner kriget/Ryssland riskerar att kollapsa så tar jag jag alla med mig?

Inte olik en viss österikisk målare
Citera
2026-04-24, 15:01
Medlem
kbb-ogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja nästan så jävligt är det. Hörde en intervju på tv "russian disinfo" där någon sade att om inte ryssland får vara en stormakt och härja som de vill så kunde man lika gärna göra en pre-emptive strike på hela Europa. De vet ju att de själva stryker med då men det verkar de ta med ro.

De älskar att citera lillsnoppen med platådojjer AKA Vladolf Putler. Något svammel om att världen inte betyder något om inte moskovistan finns.
Gäsp.
Citera
2026-04-24, 15:06
Medlem
kbb-ogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senilix
Klart putte är desperat - det var han dock redan innan själva invasionen 220242, nu har det mer än panik. Snart bara mertext med entourage som inbillar sig seger, eller ens någon liten framgång för ryssen...

Inte desperat. Men tror Covid fick honom att fundera över sin egen dödlighet.
Han vill bli ihågkommen som en stor erövrare.

Men klart att ett Ukraina som är vänt mot väst, som arbetar för EU-medlemskap, kanske tom NATO-medlemskap. Där levnadsstandard och välmående ökar, korruption och rysserier minskar, är ett STORT hot mot tjuv-tsaren i kreml och hans korrupta regim.
Citera
2026-04-24, 15:15
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kbb-og

Men klart att ett Ukraina som är vänt mot väst, som arbetar för EU-medlemskap, kanske tom NATO-medlemskap. Där levnadsstandard och välmående ökar, korruption och rysserier minskar, är ett STORT hot mot tjuv-tsaren i kreml och hans korrupta regim.
Ja det är problematiskt när ryssar kunnat åka ut i världen och se hur det är här, speciellt i alla forna 'Sovjetländer' att allt inte är lika grått, trist och melankoliskt så som det var i typ Östtyskland. Misären i väst är rena lyxen...
Citera
2026-04-24, 15:15
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kbb-og

Varför behöver paradiset kornboden Ukraina världshistoriens överlägset största stöd någonsin med mat, krigsmateriel och pengar? När "levnadsstandard och välmående ökar, korruption och rysserier minskar".
Citera
2026-04-24, 15:17
Medlem
kbb-ogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Varför behöver paradiset kornboden Ukraina världshistoriens överlägset största stöd någonsin med mat, krigsmateriel och pengar? När "levnadsstandard och välmående ökar, korruption och rysserier minskar".

Läs om. Läs rätt.
Förstår att det inte är lätt, men försök igen. Du hade lite otur när du tänkte tror jag.
Citera
2026-04-24, 15:22
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Kan ju bero på putte plutts folkmordsinvasion..? Alla invaderande ryssar som förpestar och för med sig sina nedärvda omänskliga ovanor, typ ryskt normaltillstånd...
Citera
2026-04-24, 15:26
Medlem
Snapcounts avatar
Verkar som Frankrike jobbar för att få fler Mirage-2000 till Ukraina :

Frankrike har foreslått en rabatt på kjøp av Rafale-jagerfly dersom Hellas går videre med planene om å overføre sine Mirage 2000-fly til Ukraina.
Dette ble rapportert av French Aid to Europe og e-Αmyna, som viser til et tilbud fra Dassault Aviation, som den franske presidenten Emmanuel Macron forventes å presentere under sitt besøk i Hellas 24. april.

Verkar vara en liten "hög" av dessa..

Den nåværende avtalen innebærer overføring av 43 greske fly til Ukraina, inkludert 24 Mirage 2000-5-jetfly og 19 utfasede Mirage 2000 EGM/BGM-fly, samt reservedeler.

https://www.msn.com/nb-no/nyheter/other/hellas-kan-f%C3%A5-rabatt-p%C3%A5-rafale-jagerfly-ved-%C3%A5-overf%C3%B8re-sine-mirage-2000-til-ukra ina/ar-AA21BWBi
Citera
2026-04-24, 15:39
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Behövde Ukraina något av det innan ryssapan invaderade landet?
Citera
2026-04-24, 15:47
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bond123
Kan nog stämma det han påstår. Är ju bara att gå in och kolla på kartor hur det går och då ser man att Ryssland gnager sig framåt hela tiden. Ryssland håller ju på att utarma eu totalt genom allt stöd som skickas till Ukraina. När pengarna är slut för eu kommer fällan att slå igen.
Usa är ju medveten om detta och det var ju därför dom tvingade eu att betala för allt som skickas till Ukraina från USA.
Ukraina kommer inte att förlora än på väldigt länge pga av detta, för stödet från eu till Ukraina måste fortsätta.

Du ser inga tecken på att Ryssland undergräver sin egen ekonomi?
Citera
2026-04-24, 16:26
Medlem
kbb-ogs avatar
Tror f.ö det allierade stödet till soviet under WWII var MYCKET större. Så kan vi räkna in allt humanitärt stöd till skräplandet efter att kommunistdiktaturen föll...
Så att bubbla om världshistoriens största stöd är bara larv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in