2022-07-10, 20:49
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Hela denna veckan så har Röda Armén bombat mindre för varje dag. Och nu lyckas de inte ta hela Luhansk region ens. Är Röda Arméns vapen redan slut eller vad är det som händer? https://twitter.com/DefMon3/status/1546198727253282820

Citat:
Fighting continues in Bilogorivka. Orcs cannot advance. Thanks to the skill of the Ukrainian army on the battlefield and the work of artillerymen to destroy enemy ammunition depots Luhansk is still holding on. The number of attacks and shelling has decreased, without their artillery the occupiers are almost powerless.
Citat:
Massive concentration of Himar strikes in the area. If Russian logistics can be pummeled then the Ukrainian artillery can take over with reduced risk of counter battery attacks.
Citat:
I am not a logistics (or bridge) wizard, but someone in the pentagon/uk defense mod pitched a mission case to go after the depots - which makes you think tactical victory can be feasibly (maybe even likely) achieved for a significant amount of time. Hope we’re seeing the fruits.

Börjar ryssarna få ont om ammunition pga alla HIMARS-attacker mot ammunitionsdepåer? Intressant om så är fallet.
Citera
2022-07-10, 20:51
Medlem
oyinbozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagduvidom
Undra varför Edward Snowden bor i Ryssland? Eller han wikileaks liraren aldrig kommer komma ut?

USA håller på att gå i konkurs på riktigt.
Hahaha! Bra försök till whataboutism. Två kom du på varav bara en är amerikan. För de är väl jänkarna som är den stora satan enligt dina vanföreställningar?

Och din idol Snowden där, fantastiskt tyst från hans sida tycker du inte? Undra varför...

Och konkurs säger du? Säg mig, kan du nämna EN ENDA sak som är "Made in Russia" förutom råvaror? Kan du det?
Citera
2022-07-10, 20:57
Avstängd
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Ryssland har samma tänkande som Sovjet då sa man att man hade ammunition och vapen för "ett par världskrig".
Logistiska problem finns alltid i och runt konfliktzoner, jag förväntar mig att samtliga har logistiska problem båda sidor är beroende av järnvägar för logistik vilket kan slås ut.
Ryssland har trots allt utrustning att fylla på med även om det tar tid att färdigställa den och allt inte är det modernaste.
Ukraina har förbrukat väldigt mycket av sin utrustning och ammunition de haft både i tjänst samt i reserv och är nu beroende av att väst fortsätter att förse dem med utrustning och ammunition samt pengar för att hålla igång statsapparaten.
Det är lätt att skicka äldre ammunition (en del utgången), vapen samt utrustning som planerats att bytas ut och äldre sovjetisk materiel som USA inte vill ha kvar i nato frågan är vad som händer när den utrustningen är förbrukad?
Samtidigt som europas energikris kommer bli betydligt mer märkbar när kylan kommer.
Jag tror Ryssland upplever att tiden är till deras fördel samtidigt måste man se till realiteten att ju större förluster Ryssland gör ju mer krävs för att de ska anse att det var värt det alltså förflyttade mål och mer eftergifter kommer de kräva vid en eventuell diplomatisk lösning..
Samtidigt måste vi i väst förstå att vi förlänger konflikten med leveranser och ju mer vi skickar ju mer investerade blir vi i konflikten och ju större blir chansen att konflikten växer, om t.ex ryssland bekämpar Ukrainska styrkor kommer väst acceptera den förlusten trots vad de investerat eller kommer det krav på att vi ska skicka styrkor till Ukraina.

Jag tror inte väst kommer sluta eller be om förhandlingar. Orsaken sitter inte i Ryssland, utan Putin som person.

Putin har målat upp dig i ca 15 år att han är starkast på jorden och den ryska armé än kraftigare än biljoner atombomber och det finns inget som kan slå Putin i något.

Lägg även till att gör man fel i Ryssland eller visar sig svag, ja då gör det ont. Förlorar man så får man förbereda sig på en garanterad hängning.

Så väst vet att Putin kommer fortsätta. Det är väll bara för det europeiska folket att acceptera att dom går gå ned i levandstandard för landet ska få sin ekonomi att gå ihop.

Om Europa accepterar att Ukraina förlorar så kommer Ryssland ta hela landet. Där av är början på att NATO kommer få ta en smäll också. Det kommer bli garanterat mycket förintelse av miljoner människor också.

Självklart kommer WW3 att tillkomma. Men inte direkt. Ryssen är skadad och jag tror det är bäst att man fortsätter att förblöda Ryssland helt och hållet.

Jag tror Ryssland kommer nog behålla Krim och Donbass. Övriga vet jag inte.
Citera
2022-07-10, 20:57
Medlem
oyinbozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Och att dessutom tro att Ryssland skulle vara en viktig part ("konkurrent och uppstickare i och med BRICS" ) inom BRICS, som vissa verkar tro....

3 av de 4 övriga länderna är större ekonomier än Ryssland och två av länderna har dessutom nära 3 miljarder invånare tillsammans (mot Rysslands futtiga 140 miljoner). När Kina, Indien och Brasilien börjar dansa samba lär ryssarna få svårt att hänga med. Frågan är om kineserna ens kommer vilja bjuda in ryssarna till dansen?
Precis!

Och Kina vill såklart inte ha mer med ryssen att göra än att ta deras naturtillgångar. Inte fan vill de ha en så instabil, opålitlig och impulsiv partner.

Vad tror du om möjligheten att se en ny variant av Food for oil fast för ryssen? Eller typ washing machines for oil? Paved roads for oil? Spare parts and mechanics for oil?
Citera
2022-07-10, 20:59
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagduvidom
Mexiko är ett exempel. Det var på autorättning att med blev México när man skrev med litet m men tack för hjälpen .

Okej förklara för mig vad placerade kärnvapen betyder för dig.

Nej men nu. Du påstår att Ukraina skulle bli ett hot mitt Ryssland, men vet inte vad utplacering av kärnvapen innebär?

Utplacerade kärnvapen innebär att de är fast placerade någonstans. Dvs att de har sin förvaring där. Natos utplacerade kärnvapen är samtliga avsedda att fällas från flygplan.

Till skillnad från kärnvapenbestyckade fartyg, som ju åker omkring och eventuellt kan befinna sig i eller nära ett land som vanligen inte har kärnvapen.

Nato har i Europa via USA och UK kärnvapen i Belgien, Italien, Nederländerna, Turkiet och Tyskland. Dessutom i UK och Frankrike - det senare landet har kärnvapen som inte är underställda Nato, men som kan komma att tillhöra Natos arsenal i händelse av krig.
Senast redigerad av Clay Allison 2022-07-10 kl. 21:04.
Citera
2022-07-10, 21:00
Medlem
raskenss avatar
Lavrov är sim ett bråkigt ADHD barn på G20mötet. Grinar och springer ut när dom blir kritiserade för att mörda och hålla på med folkmord.

"Pressad Lavrov stormade ut ur G20-mötet | SVT Nyheter" https://www.svt.se/nyheter/utrikes/pressad-lavrov-stormade-ut-ur-g20-motet
Citera
2022-07-10, 21:04
Medlem
oyinbozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Lätt att googla fram typ....

Det är en ren "gore" kanal med lemlästade o grillade orcher. Såg en orch krypa som lemlästades av en explosion.

Men orcherna ska ju helst lida svårt o dö långsamt så känns inte så jobbigt att se.

Citat:
Ursprungligen postat av TooL
https://t.me/s/spook_boys
Tackar tackar! Jag hittade den och fyfan vilken dödskult! De dör i drivor som om det vore gamla journalfilmer från första eller andra världskriget.

Minns inte den exakta summan men tidigare fick väl de närmast supande/sörjande ett halv barnbidrag, en säck lök och nån deciliter odefinierbar "matlagningsolja" som plåster på såret. Någon dvärgdyrkare som kan skryta med summan på ersättningen? Eller hur var det nu, typ ingen har dött än? IS 2.0...
Citera
2022-07-10, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Börjar ryssarna få ont om ammunition pga alla HIMARS-attacker mot ammunitionsdepåer? Intressant om så är fallet.

Nja de har troligen ammunition på ställen där man inte har kanonerna, Man har helt enkelt flyttat sina depåer bakåt. Dvs logistiken blir krångligare. Lastbilarna får åka längre för att hämta ammunition. Sedan kan man misstänka att fler och fler eldrör måste bytas, då de har skjutit som bara fan under den senaste tiden. Dessutom så har de tagit en massa mark som man måste säkra och söka av och det gör man inte med artilleri.

Det sagt vi vet inte riktigt hur mycket ammunition de har i lager men det borde inte vara ett problem. Dessutom borde de kunna producera ammunition om de vill. Men de har hämtat ammunition från Vitryssland.

Rysk lagring av ammunition skulle skrämma skiten av vem som helst. Så kvalitén av det de har på lager är ett stort ?
Citera
2022-07-10, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Federal Reserve och dollarmaffian är aktiva än idag. Hur känns det att gå dessa ljusskygga figurers ärenden? Det är endast de som skulle vinna på att kuva och ruinera Ryssland, som de ser som en konkurrent och uppstickare i och med BRICS. Världen skulle bli mindre fri om dessa typer vinner.

Jag gissar att hela västvärlden ingår i dollarmaffian, typ?
Och så har vi de fem länderna i BRICS.

Rak fråga som borde vara enkel att svara på, vilka fri- och rättigheter anser du finns i BRICS-länderna som inte finns i väst?
Är ditt liv mer ”styrt” och du har mindre chans att själv påverka sin situation i väst?
Citera
2022-07-10, 21:14
Medlem
Pojkrumsromantikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Om du bara googlar "russia fires 50 000" så får du flera citat från källor som inte är direkta ukraina-propagandister. Men jag vet inte varifrån de får originalkällan, kanske US-briefings. T ex:

https://www.csis.org/analysis/assessing-russias-war-ukraine

Jag har sett ukrainska officerare säga att de är outnumbered 10 to 1 i artilleri (det var i Severodonetsk).

Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Pojkrumsromantiker:

Här är en annan siffra, från UK: https://www.france24.com/en/live-news/20220707-ukraine-ammo-stocks-become-crucial-as-artillery-rages

20,000 shells.

Vi kan nog anta att där är 50% felmarginal.

Med detta som ingångsvärde så behöver ukraina spränga 450 ton sprängämnen om dagen (enl AWs modell) för att skapa en trendvändning i rysk angreppskapacitet.

Man kan dock tänka sig att det lokalt uppstår sänkningar. T ex om ovanligt många depåer träffas nära Adveeka, så kanske ryssarna stoppas där tillfälligt.

France24 hänvisar till RUSI-rapporten. Jag får väl ta och läsa den.
Citera
2022-07-10, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Hellre heilare än kommunist/putinist
Lets agree to disagree
Citera
2022-07-10, 21:18
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Ryssland är sjukt mycket sämre än USA. USA är en demokrati och Ryssland är en efterbliven diktaturliknande stat som inte utvecklats nämnvärt sedan kalla krigets dagar.
Sen Sovjetunionens fall har i alla fall Ryssland lyckats skapa tre gånger högre BNP per capita mot Sovjetunionens kornbod Ukraina. Att jämföra något land med USA med världsvalutan dollar går inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in