Citat:
Ursprungligen postat av
Brille68
40.000 döda, vilket innebär minst tre gånger så många skadade dvs 120.000. Innebär att av de 150.000 - 175.000 som invaderade så finns inga kvar. Men man envisas trots det att avancera.
Ryssland har haft omkring 200 000+ trupper som satts in (egna trupper). Utöver det har vi sett en mobilisering för LPR/DPR, Kadyrovs trupper, Wagner samt en drös med andra faktioner.
Den faktiska siffran är svår att slå fast, men förmodligen pratar vi om upp mot 500 000 man om man räknar in logistikkedjan (icke stridande förband)
Så 40 000/120 000 döda/skadade är inte helt otänkbart.
När Ukraina slår ut ett ammunitionslager så kan dussintals ryssar stryka med utan att det rapporteras. En MBT som går upp i rök är 3 ryssar och vissa bandvagnar har uppemot 10 ryssar i…
Kollar man vad Ryssland förlorat i form av materiell och utgår från att de var fulla till bredden med soldater (vilket de givetvis inte var) så är 40 000 en relativt låg siffra.
Av allt jag personligen sett på twitter/Reddit/här m.m. så skulle jag gissa att jag sett över 1000 ryska soldater dö.
Det låter mycket med 40 000, men betänk att de klantade sig i inledande fasen och trodde Kyiv skulle falla på 3 dagar, och det slutade med att de fick slut på bränsle, mat, ammunition efter första veckan och körde fast.
Logistiken hängde inte med och konvoj efter konvoj bombades till dess att Ryssen retirerade från Kyiv och hela norra delen av landet.
Ryssarna vill inte erkänna det, men de blev helt enkelt tvungna att fly från Kyiv då de tappade förmågan att kriga helt och hållet.
Nu har vi sett det igen då man nu tvingas till en paus i Donbas på grund av stora förluster. Anledningen till att Ukraina inte gör en motattack är för att de också haft stora förluster då ryssarna bombade sönder städerna de skulle ”befria” från ”nazisterna”.
Riktigt kaoskrig.