Citat:
Ursprungligen postat av
Tom.Of.Finland
Hur mycket pansarvagnar har Ryssland?
Snart 2000 i förluster och Ryssland tvingas plocka in sina reserver.
Det är svårt att svara på men det är väldigt många om reserver räknas med, att använda reserver under en konflikt är inget konstigt utan det är därför de finns.
Om de rapporterade förlusterna stämmer (vilket det inte gör) så har Ryssland fortfarande gott om utrustning och jag antar att inventering och färdigställande av utrustning pågår samt att skadad utrustning repareras och används igen.
Det stora frågan är hur moderniserad utrustningen är för t.ex strid i mörker samt hur stor del av reserven som kan iordningställas då en del kanaliserats, i kvantitet har Ryssland mer utrustning än Ukraina även mer än väst kan skicka till Ukraina.
Jag gjorde en snabb sökning och fann dessa uppgifter, obs denna typen av uppgifter är ytterst osäkra och kan diskuteras länge (jag tar inte den diskussionen) även om endast en tredjedel vore möjliga att redoställa för strid så är väldigt många.
T-72 2000 i aktiv tjänst och 8000 i reserv.
T-80 3000 i aktiv tjänst och 1500 i reserv.
T-90 400 i aktiv tjänst och 200 i reserv.
T-64 2000 ej i aktiv tjänst och 4000 som troligtvis destruerats/kanaliserats eller väntar på skrotning.
T-62 ej i aktiv tjänst och det är osäkert om det finns några ståendes i reserv eller om de är skrotade, de användes i Georgien konflikten 2008.
Förutom stridsvagnar (MBT) finns det även självgående artilleri (SPA) och pansarskyttefordon (mekaniserat infanteri) (IFV) (APC) som lekmän ofta blandar ihop.
Det finns väldigt mycket gammal sovjetisk utrustning kvar i Ryssland liksom i forna Sovjet och det är inte ovanligt att destruerade vapen och utrustning dyker upp och de visar sig att den inte alls blivit förstörd, det inte ovanligt att den sparas i fall den kan behövas i framtiden, dålig utrustning och utgången ammunition är bättre än ingen.
Det har även skickats utgången och destruerad utrustning, vapen och ammunition till Ukraina från västländer under pågående konflikt.