2022-07-10, 10:37
Medlem
madnesstookthems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
13 grader i sjön i närheten. Enligt min farfar så har det inte varit så kallt i vattnet sedan 1967. Han har stenkoll på sådant här.

På lokalradion säger de att det är den kallaste juli på över 40 år.

Jag som trodde planeten snart skulle brinna upp pga "klimatförändringarna"

Fy fan vilken jävla bluff det är. Dessa klimatmongon är verkligen fulla av skit.

Kallaste inledningen möjligen. Det är bara 10:e idag och det kommer bli betydligt varmare framöver. Frågan är bara om det finns någon semester kvar då för många.

Släpp era åsikter om klimatfrågan i den här tråden. MOD kommer rensa rätt snart tror jag.
Citera
2022-07-10, 11:30
Avstängd
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madnesstookthem
Kallaste inledningen möjligen. Det är bara 10:e idag och det kommer bli betydligt varmare framöver. Frågan är bara om det finns någon semester kvar då för många.

Släpp era åsikter om klimatfrågan i den här tråden. MOD kommer rensa rätt snart tror jag.

Folks semestrar har la precis börjat
Citera
2022-07-10, 13:18
Medlem
SnurreSnorremans avatar
Sverige hade en betydligt kyligare start på juli för bara två år sen. Mannaminnet i denna tråd imponerar sannerligen inte
Citera
2022-07-10, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orwald
Helvete vad kallt och regnigt det är. Och detta är ändå den tid på året då det normalt är som varmast.

Kallt? Inte enligt SMHI och deras referensnormalperiod 1961-1990. Den 1 - 9 juli 2022 är uppemot 5-6 grader varmare.

Det är bara inbillning att det var kylskåpskallt i helgen när jag grillade på altanen.
Citera
2022-07-10, 17:25
Medlem
Kallt och jävligt är det. Går ju inte planera något när det kommer regnskurar titt som tätt hela jävla dagarna. Den globala uppvärmningen är fan en bluff! Det blir inte ett dugg jävla varmare. Var nyligen nere i Frankrike och det var ingen värme där heller, kring 20 dagtid och bara 12-15 på morgnarna. Var i helvete är den så kallade globala uppvärmingen? Vi har blivit grundlurade!!
Citera
2022-07-10, 19:12
Avslutad
Citat:
Kallt och jävligt är det. Går ju inte planera något när det kommer regnskurar titt som tätt hela jävla dagarna. Den globala uppvärmningen är fan en bluff! Det blir inte ett dugg jävla varmare. Var nyligen nere i Frankrike och det var ingen värme där heller, kring 20 dagtid och bara 12-15 på morgnarna. Var i helvete är den så kallade globala uppvärmingen? Vi har blivit grundlurade!!

Måndag-Tisdag tycks bli enda varma dagarna på hela Juli i Sverige.

Men södra Europa kommer få riktigt varmt nu i veckan, outhärdligt varmt med 40 grader i Paris nästa helg.Verkar bli den andra vågen av extrem värme i Frankrike denna sommar.
Madrid har runt 40 på dagarna.

Inte särskilt hälsosamt eller mysigt på något sätt.
Du hade nog otur och prickade fel vecka.
Citera
2022-07-10, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabbla
Kallt? Inte enligt SMHI och deras referensnormalperiod 1961-1990. Den 1 - 9 juli 2022 är uppemot 5-6 grader varmare.

Det är bara inbillning att det var kylskåpskallt i helgen när jag grillade på altanen.

Funderat över varför de använder just 1961-1990 som referensperiod? Skulle just de tre decennierna vara huggna i sten på något sätt, mer ”normala” än perioder före och/eller efter ..?
Citera
2022-07-10, 21:47
Medlem
SnurreSnorremans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Funderat över varför de använder just 1961-1990 som referensperiod? Skulle just de tre decennierna vara huggna i sten på något sätt, mer ”normala” än perioder före och/eller efter ..?

Man har länge bytt referensperiod var 30:e år. Faktiskt bytte man ref.period i fjol, numera används 1991-2020. Men SMHI använder fortfarande 1961-1990 vid sidan av den nya perioden, för att man lättare ska kunna jämföra med äldre års avvikelsekartor. Jag var inne på att juli 2020 hade en kallare start än årets juli. 2020 användes fortfarande den gamla ref.perioden, så det är smidigt att använda den perioden även för årets juli då man vill jämföra.
Citera
2022-07-10, 21:51
Medlem
SlagenSvensks avatar
Underbart! Runt 15c, lite regn, lite sol, lite vind. Perfekt svampväder, fast det behövs mer regn skulle jag tro.

Svensk sommar = svampväder

Svala nätter oxå. Det lär har lös i tio dagar till. Man kan arbeta ute utan stekas.

Några dagar till med 25c kan jag unna de som vill ha det. Alla ska bli nöjda.

/SS
Citera
2022-07-10, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnurreSnorreman
Man har länge bytt referensperiod var 30:e år. Faktiskt bytte man ref.period i fjol, numera används 1991-2020. Men SMHI använder fortfarande 1961-1990 vid sidan av den nya perioden, för att man lättare ska kunna jämföra med äldre års avvikelsekartor. Jag var inne på att juli 2020 hade en kallare start än årets juli. 2020 användes fortfarande den gamla ref.perioden, så det är smidigt att använda den perioden även för årets juli då man vill jämföra.

Anledningen till att SMHI fortfarande använder den gamla referensperioden handlar om ren propaganda. Den nya referensperioden 1991-2020 är varmare än den gamla, och för att kunna fortsätta driva propagandan om global warming så ser det bättre ut att jämföra mot den äldre perioden, eftersom det nuvarande vädret då framstår som varmare än vad det egentligen är.
Citera
2022-07-11, 00:14
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Anledningen till att SMHI fortfarande använder den gamla referensperioden handlar om ren propaganda. Den nya referensperioden 1991-2020 är varmare än den gamla, och för att kunna fortsätta driva propagandan om global warming så ser det bättre ut att jämföra mot den äldre perioden, eftersom det nuvarande vädret då framstår som varmare än vad det egentligen är.
Eller som när väderbilderna visar 22 grader med röd färg. Som att det skulle vara varmt som en stekpanna med 22 grader i juli.
Citera
2022-07-11, 14:27
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Eller som när väderbilderna visar 22 grader med röd färg. Som att det skulle vara varmt som en stekpanna med 22 grader i juli.
Exakt, förut hade man bara rött vid 30+
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in