2022-07-10, 09:25
Avstängd
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Religionerna är kulturyttringar men frågan om en högre tillvaro med ofattbart mäktiga varelser är gemensam för i stort sett alla folk, åtminstone fram till våra dagar av teknisk hybris.

Lyssna inte, svara inte..

Personen vet inte att det finns 4198 människan skapade religioner och sedan två sätt att komma till gemenskapen med Guds skapade religioner.

"Hur kan du sjunka så lågt att i din gudomliga kunskap om världen går ner och är nära till svinen av ego och stolthet?"

Du har ingen Kristus utfärdad Krans på ditt huvud, detta är inte ditt jobb.
Senast redigerad av TwoThousand 2022-07-10 kl. 09:27.
Citera
2022-07-10, 09:34
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
Låt mig börja med att säga att jag är muslim. En sak jag stör mig lite på som jag märker många ateister och "upplysta" säger är det att de hävdar att vetenskap är säkrast och att allt måste ha en logisk/vetenskaplig förklaring annars är det religiöst trams som bara svagare mindre begåvade människor tror på. Det som stör mig med detta är hur självsäkra många verkar trots att detta argument är logiskt sett väldigt väldigt dumt.

Alltså visst kan vetenskapen förklara saker och visst är vetenskap det säkraste sättet för oss människor att vara överens om att något är på ett visst sätt (tills vi vet mer) men det är absolut inte någon garanti på att det inte finns andra förklaringar/sanningar.

Det är lite sjukt hur en så enkel sanning kan missas av så många människor. Det jag försöker säga är att det ena inte utesluter det andra. Ett enkelt exempel är ju bara för att vi t.ex numera vet hur "regn blir till" så betyder ju absolut inte det att det inte t.ex finns en ängel som är ansvarig för regn. Det sistnämnda kan vi inte utesluta bara för att vi inte vet det med säkerhet då det vi inte vet kan vi inte utesluta. Om det t.ex finns en sådan ängel eller inte blir därmed fråga för religionsvetenskap inte naturvetenskap och naturvetare/ateister osv får inte ge sin åsikt då det de inte vet kan de inte utesluta.

Det finns mycket här att fundera över. Är ateister generellt set intelligentare än troende, jag tror faktiskt att det är så, men vet inte. Så då kan man förstås göra en vetenskaplig undersökning av det och kunna lösa frågan, eller annars kan vi bara påstå saker. Vad man kan säga, är att religion är kopplad till låg utbildningsnivå. Så desto mindre kunskap människor har, desto troligare att de är religiösa.

När det gäller frågan om regn får man väl göra en avvägning. Man har den vetenskapliga förklaringen som t.o.m. kan testas genom experiment eller mätningar sedan har vi ängeln som bara skapar regn på något sätt. Då får man fråga sig själv, vad är mest troligt? Det som är bevisat eller en omotiverad åsikt.
Så om man bara påstår något, utan att kunna visa att det är så, blir det förstås bara tro. Det är därför man säger att man tror på en Gud, för man vet inte. Även religiösa själva, säger att man tror, för inte ens dom kan veta säkert.

Att man inte kan utesluta något betyder inte att det är så. Det enda man kan säga säkert är det man vet och allt annat vet man inte. Sen har man rätt att tro på vad man vill i länder med religionsfrihet, men om man vill diskutera det med andra människor kommer de att säga emot.

I länder som saknar religionsfrihet(bara muslimska länder) är man generellt fattigare. Det beror på att man inte får tänka fritt. Det hämmar utvecklingen om man inte kan se saker från olika håll utan bara har en lösning, Gud. Det är bara att jämföra den muslimska värden, med ett land i samma område, Israel. Så ser man den enorma skillnaden mellan religionsfrihet och inte. Det finns forskare från den muslimska världen som är framgångsrika, men inte i den muslimska världen. De lever i väst och kan välja om de vill tro eller inte, medan i muslimska länder kan man bli dödad om man säger att man inte tror. Så vägen till välstånd går genom utbildning och tankefrihet. Upplysningens ideal som har visat sig helt överlägsna allt annat.
Citera
2022-07-10, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gameplayer
Jag gillar inte ateister som Dawkins eller Maher direkt då de talar som om de vet att de har rätt. Och inte bara det... Jag minns t.ex. att jag tyckte tyckte filmen Religulous var rolig men gillade inte den predikande tonen Maher hade mot slutet. När det gäller Dawkins har han sagt saker i stil med "men idag vet vi bättre" när det gäller t.ex. Guds existens. Nej, det gör vi faktiskt inte... En verkligt vettig person (som jag anser mig vara) förblir neutral, tar inte sidor och är inte tvärsäker när det gäller saker som är omöjliga att veta. Sen tar jag i för sig sidor ibland men jag gör det i utbildande syfte...

Det finns faktiskt en hel del vetenskapen inte vet eller kan förklara. Ateister i allmänhet är ganska korkade och tror att Big Bang förklarar universums uppkomst och evolutionsteorin hur livet blev till. Big Bang förklarar inget alls utan bara beskriver en i mångt och mycket obegriplig händelse som inträffade för länge sedan. Varför inträffade Big Bang och till vilket syfte? Vad fanns före Big bang? Ingen vet detta men jag har en egen teori som några vetenskapsmän stöder till viss del...

En sak man kan fundera på är hur ett oändligt universum kan ha bildats under ändlig tid? Även om det började expandera med ljusets hastighet från singulariteten för ca 14 miljarder år sedan kan det omöjligtvis vara ändlöst. Ändå hävdar vetenskapen att det är oändligt då alternativet är otänkbart och paradoxalt. Så detta oändliga universum som uppkommit under ändlig tid expanderar kontinuerligt. Detta låter väldigt mycket vettigare och mer begripligt än det religionerna hävdar...

En annan sak är hur planeterna uppkom. Korkade ateister tror att vetenskapen har koll på hur det förhöll sig med detta, men så är långt ifrån fallet. Man har teorier om att gasmoln påverkades av den unga solen för mycket länge sedan, vilket ledde till att planeterna bildades med tiden. Detta är dock inget man vet utan bara rena gissningar. Det samma gäller livets uppkomst... Varför bildades liv i form av den första cellen i den ursoppa som tros ha existerat för länge sedan? Man har teorier som sträcker sig från åsknedslag i ursoppan till att jorden träffades av en asteroid bärandes på aminosyror eller DNA. Eller så tror man (vilket faktiskt är urbota korkat) att livet uppkom av sig självt bara för att så lång tid förflöt. Detta kan man mycket väl få tro men det bygger på obefogade gissningar, och är inte vetenskapligt eller reproducerbart på något sätt.

Så många frågor kan vetenskapen inte svara på. Orkar inte ens gå in på evolutionsteorin och hur lite bevis som finns för vad man tror gällande människans utveckling... Överlag är det jag retar mig mest på när det gäller vissa ateister, hur de i det närmaste i blindo sätter sin tilltro till vetenskapen. Ett argument är att det inte finns skäl att tro på religioner bara för att vetenskapen inte kan förklara allt. Detta må vara sant men men det är lika "dumt" att avfärda att något mer kan finnas bara för att man ännu inte kan bevisa det.

Både ateister och skeptiker är på sätt och vis religiösa då de har en tro som ligger bortom vetandet. I ateisternas fall en tro på att universum och livet inte skapats, att Gud och en andlig dimension inte finns, att den individuella existensen upphör vid döden, etc. De tror på detta inte enbart för det är "vetenskapligt" utan för att de vill tro på det. Att tro att detta livet är allt som finns och att man efter döden blir till intet, kan vara bekvämt att tro. Man ska dock vara medveten att det handlar om tro och inte på något sätt är vetande.
och detta gäller bara judeguden, säg mig tror du på Vishnu, Oden och Zeus? om inte varför?
Citera
2022-07-10, 09:50
Medlem
Niskalaukauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Det är mycket farligare att få bevis för saker inte är kapabel att hantera psykiskt..

Du tror du vill ha bevis, men du vill egentligen inte veta någonting alls om ämnet.
Man kan alltid lära sig att hantera saker, när man väl vet hur läget är.
Varför skulle jag inte veta något om ämnet?
Citera
2022-07-10, 09:55
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Lyssna inte, svara inte..

Personen vet inte att det finns 4198 människan skapade religioner och sedan två sätt att komma till gemenskapen med Guds skapade religioner.

"Hur kan du sjunka så lågt att i din gudomliga kunskap om världen går ner och är nära till svinen av ego och stolthet?"

Du har ingen Kristus utfärdad Krans på ditt huvud, detta är inte ditt jobb.
De två sätten för gemenskap med Gud är rättfärdighet och barmhärtighet.

Matteus 25:34-36
Därefter skall Konungen säga till dem som stå på hans högra sida: 'Kommen, I min Faders välsignade, och tagen i besittning det rike som är tillrett åt eder från världens begynnelse. Ty jag var hungrig, och I gåven mig att äta; jag var törstig, och I gåven mig att dricka; jag var husvill, och I gåven mig härbärge, naken, och I klädden mig; jag var sjuk, och I besökten mig; jag var i fängelse, och I kommen till mig.'
Citera
2022-07-10, 10:13
Avslutad
Citat:
Religionerna är kulturyttringar men frågan om en högre tillvaro med ofattbart mäktiga varelser är gemensam för i stort sett alla folk, åtminstone fram till våra dagar av teknisk hybris.
Hur vet du att du inte kommer bli straffad för att du valde fel kulturyttringar?
Citera
2022-07-10, 10:23
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Hur vet du att du inte kommer bli straffad för att du valde fel kulturyttringar?
Av en god makt blir man inte straffad för att man är människa född i en viss miljö. Allt handlar om vilka som kan leva för alltid utan att ha som drivkraft att förstöra för andra.

Vi är alla skapta för evigt liv och bara Gud kan ta det ifrån oss.
Citera
2022-07-10, 10:23
Avslutad
Citat:
Av en god makt blir man inte straffad för att man är människa född i en viss miljö. Allt handlar om vilka som kan leva för alltid utan att ha som drivkraft att förstöra för andra.

Vi är alla skapta för evigtv liv och bara Gud kan ta det ifrån oss.
Du förutsätter att den högre makten är god.
Citera
2022-07-10, 10:31
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Du förutsätter att den högre makten är god.
Ja, att det finns en god övermakt. Satan, som är vår världs furste, har makt som överträffar vår föreställningsförmåga men Gud kan alltid hindra Satan.
Citera
2022-07-10, 10:32
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decimal1
Visst hamnar vi kring betydelsen av ord och begrepp och hur man själv uppfattar dem och sig själv.

Min personliga uppfattning är att jag inte kan "veta" något till 100%, det är helt omöjligt. Det rör sig således om en övertygelse, en tro.

Är det inte bättre att använda sig av flera olika ord istället för att använda ordet "tro" på precis alla påståenden, vetenskapliga som religiösa?

Genom att undvika denna relativisering så slipper vi nämligen språkligt likställa rimligheten mellan vetenskaplig säkerhet och änglaejakulationer.

Food for thought.
Citera
2022-07-10, 10:34
Avslutad
Citat:
Ja, att det finns en god övermakt. Satan, som är vår världs furste, har makt som överträffar vår föreställningsförmåga men Gud kan alltid hindra Satan.
Du har dock inga som helst bevis för att det varken finns en högre makt eller att denne är god.
Citera
2022-07-10, 10:43
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Du har dock inga som helst bevis för att det varken finns en högre makt eller att denne är god.
Att det finns högre makt har jag erfarit och att den makt som sände Jesus till människorna är god är vad jag tror. Jag har förtroende för Jesus som har förtroende för Gud och som menar att Gud är den ende som är god.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in