2022-07-10, 08:36
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niskalaukaus
Det skulle vara väldigt enkelt att få mig som är ateist att tro att det finns en gud ge mig bara bevis på att han finns. Det borde vara väldigt enkelt för en gud att övertyga en ateist om att bli troende eftersom han ska vara allvetande.

Vad skulle övertyga dig som troende att det inte finns någon gud? Det är däremot omöjligt att göra.
Ditt sunda förnuft borde nu övertyga dig om att kolla vidare. Bara du kan övertyga dig om att du är sann.

Svälj din dumhet nu snälla du. (Nej, jag skoja)
Men Gud är ju inte som de flesta kan jag tänka mig tror, alls. Om dom gör det.
Det har blivit överlåtet till "Oss" vi har blivit överlåtna till Oss.

Vi känner oss inte riktigt ännu. Inte jag iaf. På pappret kanske lite, men kärleken. Den största. Är en annan femma.. Där finns det största som är Jesus min Gud. Fullt tillräcklig här o nu.. För all tid..
Senast redigerad av Ballooonie 2022-07-10 kl. 08:45.
Citera
2022-07-10, 08:54
Medlem
Niskalaukauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooonie
Ditt sunda förnuft borde nu övertyga dig om att kolla vidare. Bara du kan övertyga dig om att du är sann.

Svälj din dumhet nu snälla du. (Nej, jag skoja)
Men Gud är ju inte som de flesta kan jag tänka mig tror, alls. Om dom gör det.
Det har blivit överlåtet till "Oss" vi har blivit överlåtna till Oss.

Vi känner oss inte riktigt ännu. Inte jag iaf. På pappret kanske lite, men kärleken. Den största. Är en annan femma.. Där finns det största som är Jesus min Gud. Fullt tillräcklig här o nu.. För all tid..
Det kan vara farligt att tro på saker som inte är sant därför vill jag ha bevis.
Citera
2022-07-10, 08:59
Avstängd
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niskalaukaus
Det kan vara farligt att tro på saker som inte är sant därför vill jag ha bevis.

Det är mycket farligare att få bevis för saker inte är kapabel att hantera psykiskt..

Du tror du vill ha bevis, men du vill egentligen inte veta någonting alls om ämnet.
Citera
2022-07-10, 09:01
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decimal1
För att svara enkelt på din fråga:

De som tror sig "veta" eller komma med en "sanning", de är ignoranta oavsett om de ser sig som religiösa eller ej.

Allt handlar dock om tro, oavsett hur man målar upp sin världsbild.

Så om jag säger att jag vet att hur regn uppstår, hänvisandes till den oerhört starkt belagda vetenskapliga modellen, så är jag lika ignorant som om jag påstår att jag vet att regn uppstår för att änglar ejakulerar i samband med änglaorgier?

Jag skulle vilja föreslå att du kanske besitter en hälsosam dos ignorans själv. Vilket bl.a. yttrar sig i att du inte ved vad ordet "tro" betyder.
Citera
2022-07-10, 09:04
Medlem
Du kan leva alldeles utmärkt utan att tro att en ängel orsakar regn. Varför skulle det vara ett misstag att inte tro på att en ängel ordakar regn? Möjligen om det vore sant och ängeln är en riktig sadist men annars kan man nog göra något roligare än att dyrka en hittepåängel.
Citera
2022-07-10, 09:06
Medlem
Ingen föds religös..indoktrinering sen barnsben bara..
Citera
2022-07-10, 09:06
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
Låt mig börja med att säga att jag är muslim. En sak jag stör mig lite på som jag märker många ateister och "upplysta" säger är det att de hävdar att vetenskap är säkrast och att allt måste ha en logisk/vetenskaplig förklaring annars är det religiöst trams som bara svagare mindre begåvade människor tror på. Det som stör mig med detta är hur självsäkra många verkar trots att detta argument är logiskt sett väldigt väldigt dumt.

Alltså visst kan vetenskapen förklara saker och visst är vetenskap det säkraste sättet för oss människor att vara överens om att något är på ett visst sätt (tills vi vet mer) men det är absolut inte någon garanti på att det inte finns andra förklaringar/sanningar.

Det är lite sjukt hur en så enkel sanning kan missas av så många människor. Det jag försöker säga är att det ena inte utesluter det andra. Ett enkelt exempel är ju bara för att vi t.ex numera vet hur "regn blir till" så betyder ju absolut inte det att det inte t.ex finns en ängel som är ansvarig för regn. Det sistnämnda kan vi inte utesluta bara för att vi inte vet det med säkerhet då det vi inte vet kan vi inte utesluta. Om det t.ex finns en sådan ängel eller inte blir därmed fråga för religionsvetenskap inte naturvetenskap och naturvetare/ateister osv får inte ge sin åsikt då det de inte vet kan de inte utesluta.

Det är alltid roligt när en religiös person tror sig ha fått en ny, genomtänkt idé bara för att i princip perfekt indirekt beskriva Russel's teapot
Citera
2022-07-10, 09:07
Avstängd
TwoThousands avatar
Vi har 8 sidor av ego drivna djuriska misstag i textformat(ateism),

Vad kan man mer bevisa för poäng än att dom gör ett riktigt dumt misstag? Point made.
Citera
2022-07-10, 09:14
Medlem
LKKINGENs avatar
En muslim som försöker argumentera rationellt?
Att ni bara orkar skriva i denna tråd, skärp er!
Citera
2022-07-10, 09:20
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
Låt mig börja med att säga att jag är muslim. En sak jag stör mig lite på som jag märker många ateister och "upplysta" säger är det att de hävdar att vetenskap är säkrast och att allt måste ha en logisk/vetenskaplig förklaring annars är det religiöst trams som bara svagare mindre begåvade människor tror på. Det som stör mig med detta är hur självsäkra många verkar trots att detta argument är logiskt sett väldigt väldigt dumt.

Alltså visst kan vetenskapen förklara saker och visst är vetenskap det säkraste sättet för oss människor att vara överens om att något är på ett visst sätt (tills vi vet mer) men det är absolut inte någon garanti på att det inte finns andra förklaringar/sanningar.

Det är lite sjukt hur en så enkel sanning kan missas av så många människor. Det jag försöker säga är att det ena inte utesluter det andra. Ett enkelt exempel är ju bara för att vi t.ex numera vet hur "regn blir till" så betyder ju absolut inte det att det inte t.ex finns en ängel som är ansvarig för regn. Det sistnämnda kan vi inte utesluta bara för att vi inte vet det med säkerhet då det vi inte vet kan vi inte utesluta. Om det t.ex finns en sådan ängel eller inte blir därmed fråga för religionsvetenskap inte naturvetenskap och naturvetare/ateister osv får inte ge sin åsikt då det de inte vet kan de inte utesluta.

Tror du har fattat det här med ateism fel. Självklart kan inte ateister veta till 100% att regn inte är skapat av en ”ängel”. En ateist är däremot skeptisk till det som står i tex bibeln eftersom det är en bok skriven av människor.
Citera
2022-07-10, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Så om jag säger att jag vet att hur regn uppstår, hänvisandes till den oerhört starkt belagda vetenskapliga modellen, så är jag lika ignorant som om jag påstår att jag vet att regn uppstår för att änglar ejakulerar i samband med änglaorgier?

Jag skulle vilja föreslå att du kanske besitter en hälsosam dos ignorans själv. Vilket bl.a. yttrar sig i att du inte ved vad ordet "tro" betyder.

Visst hamnar vi kring betydelsen av ord och begrepp och hur man själv uppfattar dem och sig själv.

Min personliga uppfattning är att jag inte kan "veta" något till 100%, det är helt omöjligt. Det rör sig således om en övertygelse, en tro.

Eftersom det finns religiösa forskare, vetenskapsmän osv. som erkänner vetenskap som förklaringsmodell (etc. big bang) antar jag att de skulle kunna resonera på ett liknande vis. Vetenskap behöver inte utesluta en religiös uppfattning.

Vad är då mest "sant"? Att det finns en Gud? Rimligtvis enligt demokratiska principer, eftersom majoriteten av jordens befolkning är religiös.
Citera
2022-07-10, 09:22
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det finns ca 4000 religioner i världen. Vad är sannolikheten att du prickar rätt?
Religionerna är kulturyttringar men frågan om en högre tillvaro med ofattbart mäktiga varelser är gemensam för i stort sett alla folk, åtminstone fram till våra dagar av teknisk hybris.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in