Citat:
Ursprungligen postat av
Fiffiniffi
Så om jag säger att jag vet att hur regn uppstår, hänvisandes till den oerhört starkt belagda vetenskapliga modellen, så är jag lika ignorant som om jag påstår att jag vet att regn uppstår för att änglar ejakulerar i samband med änglaorgier?
Jag skulle vilja föreslå att du kanske besitter en hälsosam dos ignorans själv. Vilket bl.a. yttrar sig i att du inte ved vad ordet "tro" betyder.
Visst hamnar vi kring betydelsen av ord och begrepp och hur man själv uppfattar dem och sig själv.
Min personliga uppfattning är att jag inte kan "veta" något till 100%, det är helt omöjligt. Det rör sig således om en övertygelse, en tro.
Eftersom det finns religiösa forskare, vetenskapsmän osv. som erkänner vetenskap som förklaringsmodell (etc. big bang) antar jag att de skulle kunna resonera på ett liknande vis. Vetenskap behöver inte utesluta en religiös uppfattning.
Vad är då mest "sant"? Att det finns en Gud? Rimligtvis enligt demokratiska principer, eftersom majoriteten av jordens befolkning är religiös.