2022-07-09, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jubilation
Tänker du samma kring drogmissbruk och alkoholmissbruk? Det är exakt samma delar i hjärnan vid dessa 3 missbruk.

Eller något annat missbruk för övrigt? Så som du kanske kör med högra handen varje helg,

You get the point.

Det är en stor skillnad mellan "spelmissbruk" och drogmissbruk/alkoholmissbruk. Vid de två senare har du tillfört kroppen någon substans som givit ett beroende och har rent biologiska orsaker. När det gäller alkoholmissbruk är det heller inte sällan genetiskt dvs i många fall rent ärftligt. Spelberoende är något man helt och hållet skall kunna styra över själv. Rent nonsens att det skall betraktas som en "sjukdom". Som jag skrev tidigare handlar det endast om dålig karaktär och dåligt omdöme. Det där med samma delar i hjärnan är förmodligen ingen forskning som kan bekräfta.

Visst kan man vara en fullt medveten spelmissbrukare men spelberoendet har inget med sjukdomstillstånd att göra.
Senast redigerad av kaReri182 2022-07-09 kl. 19:15.
Citera
2022-07-09, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Det är en stor skillnad mellan "spelmissbruk" och drogmissbruk/alkoholmissbruk. Vid de två senare har du tillfört kroppen någon substans som givit ett beroende och har rent biologiska orsaker. När det gäller alkoholmissbruk är det heller inte sällan genetiskt dvs i många fall rent ärftligt. Spelberoende är något man helt och hållet skall kunna styra över själv. Rent nonsens att det skall betraktas som en "sjukdom". Som jag skrev tidigare handlar det endast om dålig karaktär och dåligt omdöme. Det där med samma delar i hjärnan är förmodligen ingen forskning som kan bekräfta.

Visst kan man vara en fullt medveten spelmissbrukare men spelberoendet har inget med sjukdomstillstånd att göra.

Spelmissbruk är också ärftligt. 8 gånger mer troligt att man får spelmissbruk om ens förälder har det, detta kan du även se på folk med spelmissbruk, vart får du din info ifrån om du ändå talar forskning?

Det är exakt samma delar i hjärnan. En fråga till dig: Vad för delar i hjärnan aktiveras vid ett spelmissbruk?

Där har du svaret på varför dem 3 kombinerat funkar likadant.
Citera
2022-07-09, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jubilation
Spelmissbruk är också ärftligt. 8 gånger mer troligt att man får spelmissbruk om ens förälder har det, detta kan du även se på folk med spelmissbruk, vart får du din info ifrån om du ändå talar forskning?

Det är exakt samma delar i hjärnan. En fråga till dig: Vad för delar i hjärnan aktiveras vid ett spelmissbruk?

Där har du svaret på varför dem 3 kombinerat funkar likadant.

Har du karaktär och omdöme hamnar du aldrig i något som vissa vill kalla spelberoende. Vad jag vänder mig emot är att man förväntas acceptera spelberoende som ett sjukdomstillstånd. Spelmissbruk kan helt enkelt inte vara genetiskt ärftligt. Däremot kan en dålig uppfostran leda till spelmissbruk. Man måste dock skilja på spelmissbruk och spelberoende. En spelmissbrukare kan också vara det helt medvetet och kan sluta när han vill.
Citera
2022-07-09, 23:21
Medlem
Salcinns avatar
Citat:

Det är ingen stor skillnad då det är i hjärnan som den kemiska reaktionen sker. En spelberoende får samma kemiska reaktion av att spela som en alkoholist får av att dricka alkohol. Det är inte drickat in sig en alkoholist är beroende av utan det är känslan den ger.

"När man konsumerar*alkohol*eller andra beroendeframkallande ämnen, frisätts mer dopamin än vid naturlig stimulering. I stället för välmående får man en starkt lustfylld, berusande,*känsla. Forskning pågår för att förstå vad som gör att belöningssystemet ”kidnappas” "

https://www.hjarnfonden.se/om-hjarnan/diagnoser/beroende/

En spelberoende får exakt samma känslor av att spela.

https://www.highspeedtraining.co.uk/hub/why-is-gambling-addictive/
Senast redigerad av Salcinn 2022-07-09 kl. 23:31.
Citera
2022-07-10, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salcinn
Det är ingen stor skillnad då det är i hjärnan som den kemiska reaktionen sker. En spelberoende får samma kemiska reaktion av att spela som en alkoholist får av att dricka alkohol. Det är inte drickat in sig en alkoholist är beroende av utan det är känslan den ger.

"När man konsumerar*alkohol*eller andra beroendeframkallande ämnen, frisätts mer dopamin än vid naturlig stimulering. I stället för välmående får man en starkt lustfylld, berusande,*känsla. Forskning pågår för att förstå vad som gör att belöningssystemet ”kidnappas” "

https://www.hjarnfonden.se/om-hjarnan/diagnoser/beroende/

En spelberoende får exakt samma känslor av att spela.

https://www.highspeedtraining.co.uk/hub/why-is-gambling-addictive/

Visst pågår det väldigt mycket mer eller mindre seriös forskning kring hur hjärnans sk belöningssystem kan kopplas till sk spelberoende. Det finns teorier och vissa studier visar att dopaminhalten påverkas. Nu är det dock så att det gör det även vid andra aktiviteter som tex äta god mat och motion. Även sådant kan gå till överdrift utan att någon för den delen kallar det för sjukdom.

Återigen handlar spelandet om karaktär och omdöme. Människor utsätter sig ibland för ogenomtänkta situationer som dom pga okunskap, dumhet, spänning eller äventyrslusta inte behärskar och ger ibland oönskade effekter.

Att kalla sig spelberoende är bara ett sätt att urskulda sitt beteende och inte ett sjukdomstillstånd.
Citera
2022-07-10, 12:03
Medlem
Citat:
Visst pågår det väldigt mycket mer eller mindre seriös forskning kring hur hjärnans sk belöningssystem kan kopplas till sk spelberoende. Det finns teorier och vissa studier visar att dopaminhalten påverkas. Nu är det dock så att det gör det även vid andra aktiviteter som tex äta god mat och motion. Även sådant kan gå till överdrift utan att någon för den delen kallar det för sjukdom.

Återigen handlar spelandet om karaktär och omdöme. Människor utsätter sig ibland för ogenomtänkta situationer som dom pga okunskap, dumhet, spänning eller äventyrslusta inte behärskar och ger ibland oönskade effekter.

Att kalla sig spelberoende är bara ett sätt att urskulda sitt beteende och inte ett sjukdomstillstånd.

Forskning som du fick länkar visar på tydlig korrelation mellan dem 3 missbruken,

Vad grundar du på att det handlar om karaktär och omdöme? Finns väldigt väl etablerade personer med bra uppväxt, bra karriär, bra utbildning med bra omdöme och karaktär som hamnat för spelmissbruk.

Länka gärna du till något som styrker dina ord på ett svartvitt anonym forum kallad Flashback, tack.
Citera
2022-07-10, 13:07
Medlem
Salcinns avatar
Citat:

Dina personliga åsikter och forskning är två olika saker.

Spelberoende aktiverar samma del i hjärnan som aktiveras när alkoholister får sin sprit. De är inte beroende av vätskan utan av känslan den ger och den kemiska reaktionen i hjärnan.

Ditt resonemang med dåligt omdöme går att föra emot samtliga beroenden.
Citera
2022-07-10, 13:12
Medlem
Citat:

Du har verkligen ingen aning.
Dina personliga åsikter går emot all forskning. Undrar just vad som är mest tillförlitligt.
Citera
2022-07-10, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SorgsenNationalist
Du har verkligen ingen aning.
Dina personliga åsikter går emot all forskning. Undrar just vad som är mest tillförlitligt.

Visst är det personliga åsikter. Bara för att något kallas forskningsresultat behöver det inte vara tillförlitligt eller rätt. Det är någon eller några människor som bestämt sig för att kalla spelberoende för ett sjukdomstillstånd. Jag hävdar att det inte är mer sjukdomstillstånd än att få kickar till det sk belöningssystemet genom att tex äta god mat eller att motionera. Är även något tveksam till om man skall kalla drogberoende för en sjukdom men där är det inte lika klart att det inte kan vara ett sjukdomstillstånd.
Citera
2022-07-13, 22:22
Medlem
Spelat bort nu 1 miljon (vinst pengar) under 3 månadersperiod. Bryr mig inte om pengarna det var skrivet att det skulle hända för jag är så jävla impulsiv mått så skit de sjukt. När ska det här ens sluta. Är + 170k, tror måste börja min resa nu annars är det kört med mig
Citera
2022-07-13, 22:35
Medlem
Citat:
Visst är det personliga åsikter. Bara för att något kallas forskningsresultat behöver det inte vara tillförlitligt eller rätt. Det är någon eller några människor som bestämt sig för att kalla spelberoende för ett sjukdomstillstånd. Jag hävdar att det inte är mer sjukdomstillstånd än att få kickar till det sk belöningssystemet genom att tex äta god mat eller att motionera. Är även något tveksam till om man skall kalla drogberoende för en sjukdom men där är det inte lika klart att det inte kan vara ett sjukdomstillstånd.

Din liknelse haltar då träning är bra för kroppen och inte innebär negativa implikationer för ens liv. Ett spelmissbruk kan i vissa fall ha extremt negativa effekter på livet om man inte tar tag i det. Man kan spela bort pengar, relationer etc.

Det går inte att jämföra med träning.

Det handlar om kickar + negativa effekter på ens liv som ett resultat av spelandet.

Jag spelar, men vinner.
Citera
2022-07-17, 11:32
Medlem
Känslan av när man gör bort sig med spel är helt absurd. Jag skriver mest för min egen skull, eftersom mina förluster är mikroskopiska jämfört med en del andras här inne i och dessutom har jag bra ekonomi i övrigt. Inte för att strö salt i såren eller så.

Jag förlorade 150 000 (börsvärde) på börsen i veckan, men de 4 000 som jag sumpade på odds är de som får mig att må dåligt. Helt stört. Ett mindre återfall efter att inte ha rört odds på fem månader, när jag hade mitt senaste och förlorade 20k på en vecka. Ekonomiskt är det m.a.o. inget problem, men den där jävla känslan av ångest/misslyckande är ju vidrig. Kan inte ens föreställa mig hur det är för er som har det mycket värre.

Nu räcker det. (Säger jag inte första gången, men förhoppningsvis den sista. )

Spelet leder ingenstans alls. Det ger i bästa fall småpengar i retur, med risken för stora förluster av såväl pengar, tid, som sömn. All tid som bara kastas bort och all frustration över bortdömda VAR-mål, missade straffar och klantiga spelare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in