2022-07-09, 12:56
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Alltså, jag tror att ifall alla åtta partierna klarar sig kvar i riksdagen och det inte sker några större förändringar i övrigt så kommer vi få uppleva en riktigt jobbig fyraårsperiod eftersom sossarna har lovat massor av förändringar som de i praktiken inte kan genomföra om de bildar regering med C, MP och V som stöd.

För att S ska kunna genomföra åtminstone en bråkdel av sina vallöften krävs faktiskt att MP åker ur riksdagen samt att S bildar en enpartiregering som kan söka stöd där majoritet finns.

Tar de in någon eller några partier av C, V och MP så är det faktiskt helt kört. Då har S gjort en valkampanj på falska grunder eftersom de inte kan genomföra sin politik.

Det är min inställning också. Helst ser jag en M + KD regering, naturligtvis helst att SD ingår. Alternativet är som du skriver en renodlad S-regering som som kan förhandla med de på den högra sidan.

Jag har ändå inte gett upp hoppet om att både L och MP förpassas till historiens skräphög, där dom hör hemma.
Citera
2022-07-09, 14:04
Medlem
Köper inte den mätningen alls, är ganska säker på att MP ryker då dom inte har något väljarunderlag kvar nu när de unga till och med övergivit dom. Valfusk är väl de ända som kan rädda MP nu.

Bara för att en mätning påstår att dom klarar spärren så är de knappast någon sanning.

L ger jag dock 60/40 att dom fixar det.

Itsyourfault ät en dildo ditt troll.

SD får 19-23%
Citera
2022-07-09, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cancel---Culture
Köper inte den mätningen alls, är ganska säker på att MP ryker då dom inte har något väljarunderlag kvar nu när de unga till och med övergivit dom. Valfusk är väl de ända som kan rädda MP nu.

Bara för att en mätning påstår att dom klarar spärren så är de knappast någon sanning.

L ger jag dock 60/40 att dom fixar det.

Itsyourfault ät en dildo ditt troll.

SD får 19-23%
Jag är också hoppfull när det gäller MP. Valresultatet brukar vara sämre än mätningarna visar.
Citera
2022-07-09, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nu flaggar Demoskop för att MP ökar rejält:

Socialdemokraterna 30,3
Moderaterna 21
Sverigedemokraterna 16,3
Vänsterpartiet 8,4
Centerpartiet 7,1
Kristdemokraterna 6,1
Miljöpartiet 4,9
Liberalerna 4,7
Övriga 1,2

Att sossarna skulle öka och SD minska är ju knappast trovärdigt sådana här ”opinionsundersökningar” är ju bara propaganda tror jag. SD växer ju så det knakar och har inte backat i ett enda val! Överallt hör man hur folk svär över sossarna och hur de ställt till det med allt i samhället!
Citera
2022-07-09, 15:01
Medlem
grey.eagles avatar
Vet av ett flertal ungdomar som kommer rösta SD, de i sin tur vet också av mängder som kommer rösta SD.

Varför, jo de har mött politikernas adel i skolvärlden.
Citera
2022-07-09, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Vet av ett flertal ungdomar som kommer rösta SD, de i sin tur vet också av mängder som kommer rösta SD.

Varför, jo de har mött politikernas adel i skolvärlden.
Samma ungdomar får höra överallt hur SD är nära på Hitler, sedan när de kollar upp partiet och vad för politik de vill driva inser de att det mest är sunt förnuft.

Det är framförallt unga idag som drabbas och kommer drabbas av daltsamhället som sjuklövern drivit igenom. Det är de unga som inte får lägenhet för att Mohammed från Somalia som blivit svensk medborgare men varken kan svenska eller jobbar fick den istället, det är de unga som blir rånade av ett gäng syrier som regeringen gett permanenta uppehållstillstånd trots att de inte ens kunnat identifiera sig, det är regeringen som gröper ut pensionssystemet, staten som blåser upp värden på bostäder så att boomers tjänar en miljon per år bra på att sluta på sina bostäder (i värdeökning) medan dagens unga kan glömma tanken på att äga hus i något av storstadsområdena etc etc.
Citera
2022-07-09, 17:43
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Samma ungdomar får höra överallt hur SD är nära på Hitler, sedan när de kollar upp partiet och vad för politik de vill driva inser de att det mest är sunt förnuft.

Det är framförallt unga idag som drabbas och kommer drabbas av daltsamhället som sjuklövern drivit igenom. Det är de unga som inte får lägenhet för att Mohammed från Somalia som blivit svensk medborgare men varken kan svenska eller jobbar fick den istället, det är de unga som blir rånade av ett gäng syrier som regeringen gett permanenta uppehållstillstånd trots att de inte ens kunnat identifiera sig, det är regeringen som gröper ut pensionssystemet, staten som blåser upp värden på bostäder så att boomers tjänar en miljon per år bra på att sluta på sina bostäder (i värdeökning) medan dagens unga kan glömma tanken på att äga hus i något av storstadsområdena etc etc.

Ändå skriver folk på flashback att de är de yngre som är vänster.
Citera
2022-07-09, 20:45
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvillebacken1
Ja tänk vad dumma dom är mot stackars SD. Det är alltså därför partiet slutat växa.

Tack för klargörande.

Nej det sa jag aldrig.

Men du påstod att de inte kunnat åstadkomma något på 12 år. Jag förklarade bara varför det ligger till på det viset.
Citera
2022-07-09, 20:53
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
De borde åtminstone inte tappa på det sätt som tendensen är. Det finns potential för ett alternativt parti upp till 25 %. SD:s främsta trumfkort är invandringen, fegheten hos övriga partier och den oseriösa brunsmetningen. Något i detta har inte längre samma dragningskraft hos väljarna.

Jag tror att det har mer att göra med att övriga partier nu lärt sig att föra retorik i den riktningen bättre än förr.

Och eftersom de (väljarna) ogillar SD i övrigt eller de av ideologiska skäl inte gillar SD och partiets nationalistiska grund, så är det mycket enklare för dem att rösta på nåt av de gamla partierna som snor SD-retorik.

Sen tror jag rent allmänt att demoraliseringen för högern har varit rätt stor de senaste två åren. SD står och stampar. AfS har förlorat all energi som de hade i förra valrörelsen och NMR håller på med sina egna barnsjukdomar just nu.

Även internationellt så har pandemin kommit in och helt krossat högerpopulismen i hela väst. Från Trump till Boris osv. Ukraina-krisen har gjort det ytterligare värre med ännu mer splittring.
Citera
2022-07-09, 20:56
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Jag tror att det har mer att göra med att övriga partier nu lärt sig att föra retorik i den riktningen bättre än förr.

Och eftersom de (väljarna) ogillar SD i övrigt eller de av ideologiska skäl inte gillar SD och partiets nationalistiska grund, så är det mycket enklare för dem att rösta på nåt av de gamla partierna som snor SD-retorik.

Sen tror jag rent allmänt att demoraliseringen för högern har varit rätt stor de senaste två åren. SD står och stampar. AfS har förlorat all energi som de hade i förra valrörelsen och NMR håller på med sina egna barnsjukdomar just nu.

Även internationellt så har pandemin kommit in och helt krossat högerpopulismen i hela väst. Från Trump till Boris osv. Ukraina-krisen har gjort det ytterligare värre med ännu mer splittring.

Boris har aldrig varit en högerpopulist, han är en lika stor globalist som Moderaterna, och ingen nationalistisk britt jag känner gillar Boris.
Citera
2022-07-09, 21:00
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Boris har aldrig varit en högerpopulist, han är en lika stor globalist som Moderaterna, och ingen nationalistisk britt jag känner gillar Boris.

Nej absolut inte. Men han symboliserade i stort sätt Brexit.

Och mycket av anledningen till att etablissemanget ville få bort honom var just att han förknippades med den populismen. Oavsett att han egentligen var långt ifrån det.
Citera
2022-07-09, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell

Det där med att högern stannat av lite i tillväxt under de senaste åren är ganska naturligt på grund av corona och nu krig men detta är egentligen bara små tillfälliga bromsklossar och kommer inte att stoppa anti-etablissemangs rörelserna runtom i väst. Varför? Jo för att läget i väst, dvs verkligheten blir mer och mer spänd för varje år som går med inflation, oroligheter och kriminalitet som skenar, detta kommer att straffa partierna(mestadels vänster och liberaler) rejält. Det kan verkligen komma att bli inbördeskrig eller i alla fall rejäla oroligheter inom flera europeiska länder samt i USA när ekonomin sviktar.

Tyvärr så måste det gå ännu sämre ekonomiskt för väst för att folket ska vakna upp och sluta rösta på sossarna att och moderaterna.

Trump kommer att göra en comeback 2024 och lär bli president igen om dom åtgärdar eventuella valfusk etc. SD med en ny ledning kan mycket väl bli näst största eller till och med största parti i valet 2026.

Samma mönster kommer att ske runtom i hela Europa och USA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in