2022-07-09, 14:49
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wolfpuff
Hur lång tid tar det att ladda den ?

Effektivast laddning på långfärd är att ladda mellan 20-80%, det tar 60 minuter.

Är batteriet helt tomt, alltså nere på noll procent, då tar det ca 1h och 45 minuter att ladda den full, till 99%.
Citera
2022-07-09, 14:53
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Peugeot har också fin laddkurva just nu. Från början vid 2020 var den inte så bra, men sedan 2021 så är den betydligt bättre.

Sist jag snabbladdade så fick jag 101 kW vid 19% laddning.

Sen vid runt 80% är jag nere på 50 kW, men därefter droppar det till 34 eller nåt sånt, så man laddar inte gärna efter 80%, men till 85% är OK, men därefter blir det ännu mindre tror det hoppar ner till 22 kW då.

Det låter ju rätt bra.

Min laddkurva blev ju ännu bättre efter nollställningen hos Renault i sydtyskland, nu laddar den med 20-22 kW ända upp till 90%, sedan faller den till runt 16 kW, för att sedan vid 95-97% gå ner till 11 kW.
Citera
2022-07-09, 14:55
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Frågan gällde varfør vissa väsnades i låga farter och andra inte. Det var väl valbart även på Zoe?

På ZOE fas 1 kan man välja mellan tre olika AVAS-ljud genom att hålla inne knappen till vänster om ratten, man kan även stänga av ljudet genom att trycka en gång på knappen.
AVAS_ljudet går dock igång automatiskt efter varje nystart.
Citera
2022-07-09, 15:27
Medlem
Citat:
Frågan gällde varfør vissa väsnades i låga farter och andra inte. Det var väl valbart även på Zoe?

AVAS krävs bara upp till 20km/h. Och de flesta biltillverkare vill väl inte att bilarna väsnas mer än nödvändigt.
https://www.sesaly.com/en/what-is-the-ece-r138-sound-regulation-about-electric-and-hybrid-vehicles/
Citera
2022-07-09, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Effektivast laddning på långfärd är att ladda mellan 20-80%, det tar 60 minuter.

Är batteriet helt tomt, alltså nere på noll procent, då tar det ca 1h och 45 minuter att ladda den full, till 99%.

Bilar med små batterier får fina "laddtider", men det intressanta är ju hur många km/h bilen laddar med.
Man laddar ju inte för att det är skoj, utan för att man ska nånstans (x km), och vill vänta så kort tid som möjligt (h).
En bra bil kan ladda nånstans mellan 500-1000km/h mellan 20-80.
Din zoe ligger väl nånstans kring 150..
Citera
2022-07-09, 16:57
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:

Ja, vid 80% har en modern elbil 45-50 mil framfør sig utan påfyll - och 35 mil till nästa lämpliga 150/350-laddare. Men inte fan tar det väl en timme?
Citera
2022-07-09, 20:46
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ja, vid 80% har en modern elbil 45-50 mil framfør sig utan påfyll - och 35 mil till nästa lämpliga 150/350-laddare. Men inte fan tar det väl en timme?

Vem försöker du bluffa?
ZOE har längst räckvidd i småbilsklassen.

Det finns inga småbilar som har 45-50 mils räckvidd vid 80%, och det vet du om.
Citera
2022-07-09, 22:45
Medlem
Citat:
Vem försöker du bluffa?

Jag skulle vilja påstå att alla elbilar (inkl småbilar) som är till salu idag, är snabbare på laddningen än din zoe.
Med det menar jag att de kan avverka sträckan stockholm - paris snabbare. Dvs spendera mer tid på vägen och mindre tid på laddning.
Detta kan vi enkelt kontrollera i ABRP.
Satsar du emot?
Citera
2022-07-09, 23:01
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullpotet
Jag skulle vilja påstå att alla elbilar (inkl småbilar) som är till salu idag, är snabbare på laddningen än din zoe.
Med det menar jag att de kan avverka sträckan stockholm - paris snabbare. Dvs spendera mer tid på vägen och mindre tid på laddning.
Detta kan vi enkelt kontrollera i ABRP.
Satsar du emot?

Påståendet gällde räckvidden, inte laddningen.
Det var det jag svarade på.
Citera
2022-07-10, 04:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tokchi
AVAS krävs bara upp till 20km/h. Och de flesta biltillverkare vill väl inte att bilarna väsnas mer än nödvändigt.
https://www.sesaly.com/en/what-is-the-ece-r138-sound-regulation-about-electric-and-hybrid-vehicles/

Om det bara krävs till 20 så står jag funderande till varför Peugeot använder det upp till 30 km/h för det är vad min egen bil gör.

Inget problem direkt för mig, men ändå irriterande om de kunde valt att stänga av det vid 20 km/h, men valde att jävlas med folk och ha det upp till 30.
Citera
2022-07-10, 09:54
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Vem försöker du bluffa?

Hur många kilometer får man ut efter en timmes laddning då?

Den där småbilsklassen, vilka är det du räknar in där førutom mitsubishi/peugeot, buddy och think?
Citera
2022-07-10, 09:56
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Om det bara krävs till 20 så står jag funderande till varför Peugeot använder det upp till 30 km/h för det är vad min egen bil gör.

Inget problem direkt för mig, men ändå irriterande om de kunde valt att stänga av det vid 20 km/h, men valde att jävlas med folk och ha det upp till 30.

Tror de flesta har satt det till 30, det verkar vara standard.

Jag tycker det är helt ok men det hade varit kul om man kunde välja ljud, den møjligheten har åtminstone inte jag. Kanske material før en egen tråd...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in