2022-07-09, 12:37
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Restaurang J*ang nan

*=i

Lite svajiga recensioner från den restaurangen.

"Idag åt vi där lunch och beställde kyckling med nudlar och biff men grönsaker. Efter 2 timmar jag och mina barn fick ONT i Magen, min dotter kräktes och min man och jag känner oss dåligt med diarré.Jag ringde till restaurangen men hon påstår att det inte var maten! Vi hade ätit bara makor imorse.....jag ville få pengar tillbaka men hon ville ha intyg. .... aldrig mer"
Citera
2022-07-09, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Har det framkommit att grannar blvit störda?
Det har framkommit att verksamheten blivit anmäld. Det blir en sådan här verksamhet knappast inte om någon inte har upplevt den som störande. Det är verkligen en no-brainer att verksamheten har varit störande då den fjuttiga ventilation som finns i en lägenhet avsedd för boende inte är tillräcklig för att ventilera det os och flott som bildas vid sådan här mer storskalig verksamhet. Man fann dessutom gasolbrännare i lägenheten, något som kan vara direkt farligt att använda regelbundet inomhus om ventilationen inte är korrekt dimensionerad.
Citat:
Vad är det lagstiftning du grundar dig på? Att man inte får stycka en anka i badrummet §?
En toalett får inte vara direkt förbunden med utrymmen där livsmedel hanteras. Se kapitel I, punkt 3 i bilaga II till förordning (EG) nr 852/2004.
Citat:
De berörda hävdar att man lagat maten till sig själva och kompisar. Det är det man får gå efter eller bevisa motsatsen.
Nu är ju det här ärendet inte klarlagt juridiskt ännu men det är sannolikt en ganska smal sak att säkerställa att all den mat som hanterats ej har varit avsedd för släkt och vänner, speciellt om vederbörande dessutom äger en restaurang.
Citat:
Om man har en restaurang med kökslokal att utföra arbete ifrån varför skulle man då tillaga mat i hemmet, det går ju inte ihop.
Jag tror inte det finns något direkt som förbjuder tillagning av mat i hemmet men det måste ske i enlighet med den lagstiftning som finns och sker det mer storskaligt samt regelbundet så ska lokalerna vad gäller ventilation, ytskikt, tillstånd och bygglov också vara anpassade därefter. Då blir det oftast något annat än en lägenhet.
Citera
2022-07-09, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Lite svajiga recensioner från den restaurangen.

"Idag åt vi där lunch och beställde kyckling med nudlar och biff men grönsaker. Efter 2 timmar jag och mina barn fick ONT i Magen, min dotter kräktes och min man och jag känner oss dåligt med diarré.Jag ringde till restaurangen men hon påstår att det inte var maten! Vi hade ätit bara makor imorse.....jag ville få pengar tillbaka men hon ville ha intyg. .... aldrig mer"
Det är synd att sådant här sällan anmäls till Miljökontoret. Då hade man kanske fått stopp på det hela mycket tidigare.
Citera
2022-07-09, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Hade de bara pluggat igen golvbrunnen, satt kakel överallt, pluggat toahålet och bakteriesanerat hela utrymmet så hade utrymmet nog till och med kunnat godkännas av Livsmedelsverket.

Golvbrunn har man väl I storkök? Man brukar ju städa genom att spola av golvet med rengöringsmedel och vatten?
Citera
2022-07-09, 13:06
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Golvbrunn har man väl I storkök?
Ja, fast de har aldrig varit badgrumsgolvbrunnar innan de blev en storköksgolvbrunn.
Citera
2022-07-09, 13:08
Medlem
Citat:
Ja, fast de har aldrig varit badgrumsgolvbrunnar innan de blev en storköksgolvbrunn.

Nej, det ska väl finnas fettavskiljare och sånt.
Citera
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Det är synd att sådant här sällan anmäls till Miljökontoret. Då hade man kanske fått stopp på det hela mycket tidigare.
Restaurangen ville ha läkarintyg innan familjen kunde få pengar tillbaks, varpå familjen lade benen på ryggen och aldrig mer kom tillbaks.
Att de dessutom ätit makor till frukost (kannibalism) är även det lite avslöjande.
Citera
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Det har framkommit att verksamheten blivit anmäld. Det blir en sådan här verksamhet knappast inte om någon inte har upplevt den som störande. Det är verkligen en no-brainer att verksamheten har varit störande då den fjuttiga ventilation som finns i en lägenhet avsedd för boende inte är tillräcklig för att ventilera det os och flott som bildas vid sådan här mer storskalig verksamhet. Man fann dessutom gasolbrännare i lägenheten, något som kan vara direkt farligt att använda regelbundet inomhus om ventilationen inte är korrekt dimensionerad.

En toalett får inte vara direkt förbunden med utrymmen där livsmedel hanteras. Se kapitel I, punkt 3 i bilaga II till förordning (EG) nr 852/2004.

Nu är ju det här ärendet inte klarlagt juridiskt ännu men det är sannolikt en ganska smal sak att säkerställa att all den mat som hanterats ej har varit avsedd för släkt och vänner, speciellt om vederbörande dessutom äger en restaurang.

Jag tror inte det finns något direkt som förbjuder tillagning av mat i hemmet men det måste ske i enlighet med den lagstiftning som finns och sker det mer storskaligt samt regelbundet så ska lokalerna vad gäller ventilation, ytskikt, tillstånd och bygglov också vara anpassade därefter. Då blir det oftast något annat än en lägenhet.
Du har alltså ingen aning om vem som anmält.
Ej heller vad för sorts tillredning som skett och om den skapar os och flott.

Att en toalett inte får vara förbunden till ett utrymme där man förvarar livsmedel är en byggnadsregel. Det har inget med vad du gör privat inne i ditt badrum.

Problemet är nog ganska kulturellt betingat då medelsvensson helst vill ha sin skinka skivad och komma i en plastförpackning. Så länge man slipper se hur den hanterats och har en EU stämpel så är nog allt okej
Jag brukar dela på en tam gris, vildsvin rådjur med familjemedlemmar och det kan vara ganska grisigt att hantera (styckning, ej slakt) på en liten köksdisk, badkaret är inte en så tokig plats man kan tro.
Där bergsherdar bor så kan varenda unge slakta och stycka ett får på plats ifrån 7 års ålder.
Senast redigerad av Giant Squid 2022-07-09 kl. 13:12.
Citera
2022-07-09, 13:09
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Nej, det ska väl finnas fettavskiljare och sånt.
En badrumsgolvbrunn kommer aldrig att kunna bli godkänd som storköksgolvbrunn. Man får plugga badrumsbrunnen och sedan göra en ny brunn med nya rör.
Citera
2022-07-09, 13:10
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.Smith
På McDonalds kommer man bedömt point blank med en hel del av deras personal…

Säga vad man vill om det här spektaklet, men nog får man ändå credda dessa östasiater litegrann? Hårt arbetande och istället för knark, skjutningar, människohandel och misär så är det friterad momsfri anka som är deras brott. Har dessutom full förståelse om dom inte vill chippa in alla sina hårt förvärvade slantar in i skattesystemen när landet ser ut som det här.

Hederliga hårt arbetande invandrare är dom absolut största förlorarna i Sverige (förutom det svenska folket ofc), dom måste leva och verka och riskera sina barns framtid i dom särskilt socialdemokratiska områdena.

Detta bör vägas in som en förmildrande omständighet.

Visst är det bättre med lagad mat, än droger. Men trots allt finns det regler just för att andra människor inte ska fara illa.

Reglerna finns inte för skojs skull, utan just för att andra inte ska bli magsjuka eller ännu värre.

Det finns många människor som arbetar stenhårt med att skapa mat, men som också respekterar våra livsmedelsregler fullt ut. Och deras verksamheter fungerar alldeles utmärkt, i allra högsta grad.

Jag har aldrig förstått varför vissa vill mörka vilka rörelser/människor som är skitgrisar i köket. Häng ut dem bara. Så kan folk välja bort dem, eller tvärtom. Att köpa maten därifrån ändå.

Vissa bryr sig inte om att maten tillagas på toaletten. Och då kan dessa äta deras mat. Ungefär så.
Citera
2022-07-09, 13:12
Medlem
Citat:
Restaurangen ville ha läkarintyg innan familjen kunde få pengar tillbaks, varpå familjen lade benen på ryggen och aldrig mer kom tillbaks.
Att de dessutom ätit makor till frukost (kannibalism) är även det lite avslöjande.
Aha, jag förstår. Dock så är det de facto extremt få fall av matförgiftningar som anmäls. Livsmedelsverket uppskattar att det endast är någon enstaka procent som anmäler.
Citera
2022-07-09, 13:16
Medlem
Citat:
Aha, jag förstår. Dock så är det de facto extremt få fall av matförgiftningar som anmäls. Livsmedelsverket uppskattar att det endast är någon enstaka procent som anmäler.

Ja, om allmänheten har större fokus på att få pengarna tillbaka än att verksamheten stoppas/skärps upp så blir det så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in