2022-07-08, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WalterNeff
Samtliga lärare som haft honom menar på att dom har sett honom som en solklar autist "från dag ett", även om han aldrig fått en officiell diagnos. Alla inblandade använder också samma uttryck, ett problemfall från "dag ett". Flera lärare säger att dom aldrig haft någon elev som det har diskuterats så mycket om inom lärarkollegiet som just Fabian och som dom har varit lika oroliga för. Pappan ville få honom bedömd, skolan ville få honom bedömd, BUP menar att dom "inte ser någon anledning till att det skulle behövas". Nu undrar jag, om detta inte uppfyller kraven för att göra en autismutredning, har BUP i Trelleborg överhuvudtaget skickat ens ett enda fall vidare till bedömning? Hur höga krav har dom, och vad krävs för att göra en bedömning? Jag har aldrig någonsin i hela mitt liv sett ett tydligare fall till och med på avstånd.

Jepp, alla hans lärare var överens om att F hade autism. Din frågeställning är så relevant, Bup i Trelleborg kan typ aldrig utrett någon för autism. Om inte Fabian duger att utreda. De borde anmälas, efter detta utfall. Måste vara helt inkompetenta. Killen dunkar huvudet i väggen, bänken och har rejäla sociala utmaningar och nedsatt kommunikationsförmåga. I förhören är ju allt en vägg av text. Killen bara maler på.
Citera
2022-07-08, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boanders266
Ur FUPen där pojken beskriver det ena offret:

- "och sen, det var lite det också att hon slutade ju inte
röra på sig, hon kved och kräktes. Och så henne liksom, jag tror inte jag kollade
på det i mer än max någon sekund sen lämnade jag, för jag ville inte titta på det"

Kved och kräktes efter blivit bankad med en yxa, fy fan.

Mm..en för honom okänd lärare.kräktes blod, och så gick han vidare tillbaka till Victoria i korridoren, som rörde sig och så tog han några yxhugg till och avslutade livet på sin tidigare mattelärare som han tyckte om. F är inte vidare följdriktig i sin logiska kapacitet.
Citera
2022-07-08, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
Mm..en för honom okänd lärare.kräktes blod, och så gick han vidare tillbaka till Victoria i korridoren, som rörde sig och så tog han några yxhugg till och avslutade livet på sin tidigare mattelärare som han tyckte om. F är inte vidare följdriktig i sin logiska kapacitet.

Fast att han tyckte om matteläraren var väl irrelevant då han tog första bästa person kom in på toaletten?
Citera
2022-07-08, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Mamman till Fabian Cederholm dog i en olycka när hennes postbil blev påkörd av tåget 2009. Det påverkade förstås honom i grunden.

Men om diagnoser och föräldrar skall beskyllas j här är tveksamt. Fabian Cederholm är en ond människa som medvetet valt det onda för att skada andra människor. Han förstod mycket väl vad han gjorde och ville göra det just därför. Då är det inte mycket någon annan kunde göra för att förhindra det, mer än rent allmänt, i form av att människor som mår dåligt som Cederholm bör stödjas och hjälpas. Men det kommer alltid att finnas de som mår dåligt och de som oavsett hur de mår väljer att skada andra.

En av Fabians mentorer angav i förhör att pappan också hade autism. En polis som förhörde Fabians pappa och dotter reagerade på att pappan inte tröstade Fabians syster under förhöret när hon blev upprörd och påverkad av oro. I pappans förhör upplever jag att han mest rapar kort fakta om Fabian, verkar inte ha någon djupare kontakt med eller förståelse för vem sonen är inuti. Men det är bara mitt intryck.

Personligen skulle jag kunna berätta ingående om personer jag har en relation till. Hur de är, tänker, handlar och varför. För att jag ställt frågor, samtalat, lyssnat, och varit nyfiken. Men som sagt är du själv autistisk är inte det lätt. Det du själv saknar kan du inte ge.
Senast redigerad av Mimmirider 2022-07-08 kl. 22:05.
Citera
2022-07-08, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boanders266
Fast att han tyckte om matteläraren var väl irrelevant då han tog första bästa person kom in på toaletten?

Visst...för honom, men hans logik följer ingen röd tråd. En vanlig människa med empati kan inte mörda någon du tycker om med yxa, som aldrig gjort dig illa.

Samfällt anser alla hans lärare att han kan rapa fakta men inte analysera ett skeende. Han kunde varken skriva, eller tala utan att komma ifrån ämnet eller följa en tanke i text. Svenskläraren så att han inte kunde följa en röd tråd i text. Han förlorar kontext och sammanhang. Man ser det hela tiden att hans tankar är splittrade i förhören. Han visste inte ens i första förhöret varför.

Alla hans förklaringar är som att jag skulle säga att jag mördade för att jag var hård i magen i morse, eller tyckte lunchen smakade skit. Eller för att posten var försenad i morse. Det skulle i praktiken innebära att jag så fort jag möter en besvikelse eller motgång kan jag hoppa på vilken främling som helst på gatan. Det är vad jag menar med att Fabian är ologisk.
Citera
2022-07-09, 06:53
Medlem
Är det så att han får in sin mammas pension eller varför får han pension?
Citera
2022-07-09, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emelieb
Sjukersättning/sjukpenning som man får med diagnos benämns pension.
Då är man ställd utanför arbetsmarknaden o när man är det så räknas man som förtidspensionerad.
Citera
2022-07-09, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LupesVulpus
Sjukersättning/sjukpenning som man får med diagnos benämns pension.
Då är man ställd utanför arbetsmarknaden o när man är det så räknas man som förtidspensionerad.

lustigt, har haft samma men det har inte benämts som pension
Har svårt att tro att en 16 åring har en inkomst på 6000 kr, eller hur gammal var han, håller inte koll på den siffran
Citera
2022-07-09, 09:58
Avslutad
Citat:
Har svårt att tro att en 16 åring har en inkomst på 6000 kr, eller hur gammal var han, håller inte koll på den siffran
Det är väl möjligen efterlevandepension som betalas ut eftersom modern dog när han var så pass ung?
Citera
2022-07-09, 11:40
Avslutad
Citat:

Det är arv från hans mamma.
Det utbetalas från det man fyller 18.
Citera
2022-07-09, 11:40
Avslutad
Varför är viss material i FUP svart - dvs sekretess?
Citera
2022-07-09, 12:24
Avslutad
Citat:

Han är 18 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in