Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-08, 23:42
Medlem
Kommer inte socialministern från Kalmar liksom gärningsmannen?
Citera
2022-07-09, 00:07
Medlem
obscenitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajabaja555
Vem var huvudmålet?
Annie Lööf gissningsvis
Citera
2022-07-09, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obscenitet
Annie Lööf gissningsvis

Troligtvis inte då hon är oppositionen.
Men någon högre uppsatt från socialdepartementet med ansvar för sjukvården är min gissning.
Senast redigerad av nepodsladen 2022-07-09 kl. 00:52.
Citera
2022-07-09, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solljusets
Nu är det så att vi har totalt inkompetenta läkare inom svenska sjukvården. Läs lite historik om hur läkare och sjuksköterskor förstört för massor med människor. Nazisterna bl.a hade livsfarliga läkare och forskare. Fullt friska personer fixade/fixar läkarkåren till tokdårar med sina psyk läkemedel, som ger hemska biverkningar. Läs Fass.
Jag har ännu inte fattat vad denna BO hade för funktion inom psykiatrin???
Var det hon som hade det yttersta ansvaret för psykvården i Sverige???
Ifall det var hon, så hade hon mycket orent samvete och mycket smuts under naglarna ( talesätt om personer som inbillar andra att denne inte har yttersta ansvaret, när något inte fungerar, utan denne kämpar emot de som bestämmer. Vem är de som bestämmer???)

Det står lite om henne i Wikipedia.. bara det som är allmänt att veta om personen.

Mellan 2004 och 2006 var hon huvudsekreterare i Nationell psykiatrisamordning. SOU 2006:100 . Statens offentliga utredningar. 2006. Hon var ledamot i Region Skånes Etiska råd sedan 2007 och ordförande i referensgruppen till arbetet med att 2008 ta fram nationella riktlinjer för psykosociala insatser vid schizofreni på Socialstyrelsen.
Wieselgren deltog även som expert i olika arbetsgrupper på Statens beredning för medicinsk utvärdering och Läkemedelsverket.
I augusti 2015 utsågs hon till ledamot i regeringens kommission för jämlik hälsa.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ing-Marie_Wieselgren
Citera
2022-07-09, 00:36
Medlem
Helt enig. Ryktet lokalt säger att han inte är den skarpaste kniven i lådan...

Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Bäst att understryka att du är ironisk. Jag gör det åt dig.

Jag anser att den misstänktes försvarare Staffan Fredriksson är en katastrof!
Föreligger det inte ens yppandeförbud längre vid mordfall? Tydligen inte när det gäller tingsrätten i Visby.

Det kan definitivt inte ligga i klientens intresse att adv Fredriksson babblar högt och lågt ut till den glupande pressen om vad klienten berättat om tiden före mordet.
Fast MSM gillar ju lösmynta försvarare och adv Fredriksson tycks ju gilla den uppmärksamhet han nu får.
Bedrövlig karl!
Citera
2022-07-09, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Generationboende tillhör gamla bondesamhället, och är i många fall positivt.
Den äldre mor/fardöräldern
finns på plats för barnet, om mor o far är på arbete.
Finns det en stor släktgård el stort hus så är det rätt vanligt att flera generationer bor i samma hus.
Theodors familj verkar ha ett stort hus och det är inget konstigt att generationer delar på husets ytrymme.
Att familjer som bor i trånga lägenheter tycker det är konstigt,beror på att de har växt upp fattigare o trångbott, i liten lägenhet, och där den unge måste flytta ut vid ung ålder och oftast utan längre studier el utbildning.
Thedors familj har låtit honom stanna kvar i boet tills han studerat färdigt och skaffat sig en längre utbildning. Men det fungerade inte som det borde ha gjort, och vi vet inte heller hur hans hem-miljö varit.
Han har förmodligen bott i studentrum under terminer när studierna pågått men återvänt hem till familjen under lov..
Generationsboende är vanligt i USA och är inte alls ovanligt o konstigtm det handlar om vilken socialgrupp el kultur man tillhör.
Hans mor tycks varit minst lika aktiv i NMR som han själv (Källa: EXPO eller om det var AFA?)
Citera
2022-07-09, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hashpipe

Även den slöaste kniven i lådan kan vara farlig, vilket bevisas av dådet han utförde på egen hand.
Citera
2022-07-09, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Anar ironi och måste därför fråga på vilket sätt du anser att advokaten skulle vara dålig?

Du anade rätt.
Givetvis kan försvararen vara alldeles lysande, känner ej till honom.
Men fann hans uttalande

”– Han ska ha gått runt i Visby och ”rekat”, ”. (säger försvarsadvokaten Staffan Fredriksson.”)

lite märkligt: tänker att det svårligen kan ligga i hans klients intresse att komma med såna uttalanden, låter som något åklagarsidan/polisen skulle säga.
Han målar explicit ut sin klient som en kallt planerande och beslutsam GM.
Inte direkt något som lär förmildra domstolens syn på gärningen.

Men kanske handlar det om någon form av intrikat advokattaktik som en vanlig dödlig int begrip. 😐
Citera
2022-07-09, 01:18
Medlem
Killen verkar inte vara i sin bästa form när han greps av bilden att döma:

https://www.bildtagg.se/bild/qg4cvjwdyhug1adap3to4yg
Citera
2022-07-09, 01:28
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Du anade rätt.
Givetvis kan försvararen vara alldeles lysande, känner ej till honom.
Men fann hans uttalande

”– Han ska ha gått runt i Visby och ”rekat”, ”. (säger försvarsadvokaten Staffan Fredriksson.”)

lite märkligt: tänker att det svårligen kan ligga i hans klients intresse att komma med såna uttalanden, låter som något åklagarsidan/polisen skulle säga.
Han målar explicit ut sin klient som en kallt planerande och beslutsam GM.
Inte direkt något som lär förmildra domstolens syn på gärningen.

Men kanske handlar det om någon form av intrikat advokattaktik som en vanlig dödlig int begrip. 😐

Alltså jag vill inte idiotförklara någon och jag begriper vad du menar. Dock så kan vi nog utgå från att advokaten inte agerar klantigt och sätter sin klient i skiten. Det kan vara så pass enkelt att det som sagts är fakta, Theodor kanske i förhör sagt att han rekat och det kanske inte är något han vill hymla med. Kanske är det bättre att erkänna det än att hävda att det bara var en slump att han sprang på just brottsoffret? Det kan ses som en förmildrande omständighet om man vill visa att man inte vart villig att döda urskiljningslöst eller velat riskera ”oskyldigas” liv och hälsa. Straffmässigt lär det kvitta men ju mer mgm själv berättar desto enklare blir det för folk att förstå även om vi normala självklart inte kan förstå. Du fattar hur jag menar antar jag. Det är ju ett sätt att inte utmåla Theodor som ett fullständigt känslokallt monster.

Fallet har självklart stor uppmärksamhet på sig och det finns många frågor bland allmänheten och på så sätt är det väl bra att advokaten uttalar sig istället för att kort säga att han inte har några kommentarer. Detta förutsatt att Theo gett sitt medgivande naturligtvis.
Citera
2022-07-09, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hashpipe

Citat:
Ursprungligen postat av nepodsladen
Även den slöaste kniven i lådan kan vara farlig, vilket bevisas av dådet han utförde på egen hand.
@nepodsladen: Tror du missuppfattat en del.
Kontot hashpipe syftade på adv Staffan Fredriksson som gärna babblar med journalister från MSM fast han naturligtvis borde ha vett på att hålla sin käft.

Hans klient riskerar ett livstidsstraff och därför borde advokaten välja att vara ytterst restriktiv med att lämna ut info till media.
Jag ifrågasatte i mitt inlägg om inte advokaten belagts med yppandeförbud av Visby TR.
Tydligen inte.
Samfundet borde här reagera.
Citera
2022-07-09, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Alltså jag vill inte idiotförklara någon och jag begriper vad du menar. Dock så kan vi nog utgå från att advokaten inte agerar klantigt och sätter sin klient i skiten. Det kan vara så pass enkelt att det som sagts är fakta, Theodor kanske i förhör sagt att han rekat och det kanske inte är något han vill hymla med. Kanske är det bättre att erkänna det än att hävda att det bara var en slump att han sprang på just brottsoffret? Det kan ses som en förmildrande omständighet om man vill visa att man inte vart villig att döda urskiljningslöst eller velat riskera ”oskyldigas” liv och hälsa. Straffmässigt lär det kvitta men ju mer mgm själv berättar desto enklare blir det för folk att förstå även om vi normala självklart inte kan förstå. Du fattar hur jag menar antar jag. Det är ju ett sätt att inte utmåla Theodor som ett fullständigt känslokallt monster.

Fallet har självklart stor uppmärksamhet på sig och det finns många frågor bland allmänheten och på så sätt är det väl bra att advokaten uttalar sig istället för att kort säga att han inte har några kommentarer. Detta förutsatt att Theo gett sitt medgivande naturligtvis.
Det fetade:
Det har han ju redan gjort. Genom sitt babblande.

Jag har i två inlägg ställt mig undrande varför inte aktörerna i detta oerhört känsliga och dramatiska ärende belagts med yppandeförbud.
Nu tre gånger.

Edit: Ang din sista mening om att TE skulle ha givit adv Fredriksson rätt att uttala sig, så är det min uppfattning att adv ändå borde avstå.
Hans klient har, mer eller mindre förvirrad, för mindre än två dygn sedan brutalt knivmördat en person. TE är inte i position att avgöra vad som juridiskt kan vara bäst för honom.
Det har tyvärr inte heller hans advokat förstått..
Senast redigerad av Carinah78 2022-07-09 kl. 01:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in