2022-07-08, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dopamina
Poäng inrapporteras till CSN efter att tentor är avklarade och sådant kan kontrolleras av socialtjänsten. Det gör det omöjligt för personer att ta sig tillbaka till sina studier i smyg, vilket är en samhällsekonomisk förlust.

Samtidigt har psykiatrin slutat att fungera så det är svårt som vuxen med diagnoser att studera utan föreläsningar, struktur och rätt läkemedel. 2013 bestämde sig regeringen att narkotikan inom vården skulle minska. Många som har fått läkemedel för ADHD, ångest mm. får det inte längre.

Jag studerade upp hela mitt gymnasie på läkemedel och gick vidare till universitetet men där blev jag av med mina mediciner godtyckligt. Du inser väl att det är katastrofalt?

Inget hindrar dig från att göra omtentor.
Citera
2022-07-08, 18:41
Medlem
Oavsett vad som föreslås så kommer det att fortsätta så som alltid. Kufar, halvt efterblivna och andra speciella personer som inte kan tävla på en normal arbetsmarkanad kommer att sitta några timmar per dag i något lager och dricka kaffe. Kanske får de sopa golvet lite nu och då.
Citera
2022-07-08, 18:48
Medlem
Malmö kommun under S bekostade två stycken odlingslådor för över 10 år sedan riktat mot somalier i staden som ett integrationsprojekt. Det kostade staden 250 000 kr. Man kan ju undra var S handlade sina odlingslådor och vad exakt de tafattade somalierna lärde sig av det. Att det finns mycket pengar att äska?
Citera
2022-07-08, 18:58
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Jasså? Jag gjorde det och de sa inget. Jag var även öppen med att jag höll på att studera men att jag hade missat lite poäng och uppfyllde inte kravet för att få CSN. Jobbar du för att bli självförsörjande (genom studiebidrag eller arbete) så kommer de att stötta dig tills att du kommit dit. Börjar de tjafsa råder jag dig byta handledare.
Jag har inte fått den informationen överhuvudtaget. Sist jag frågade så var det olagligt.
Citera
2022-07-08, 19:10
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dopamina
Jag har inte fått den informationen överhuvudtaget. Sist jag frågade så var det olagligt.
Du måste misstolkat vad personen som gav dig den informationen sa. Det finns ingenting som hindrar dig från att läsa upp betyg och gå på soc om du inte kan få CSN. Saknar du arbete och inte har möjlighet till annan form av inkomst kommer du beviljas. Problem uppkommer enbart om har möjlighet till CSN men istället går på soc, i synnerhet om du får CSN och soc samtidigt.
Citera
2022-07-08, 19:11
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är även infödda svenska som går på försörjningsstöd utan att de är missbrukare. Du kan inte utvisa svenskar.
Vi borde till att börja med utvisa folk utan medborgarskap.
Sen utlänningar som fått medborgarskap som man makulerar(när nationellt sinnade har makten) medborgarskapen som socialdemokraterna och borgerliga partier låtit ske får ses som ogiltiga.
Kommer nog bli en 1-1,5 miljoner ickevita som utvisas.
Citera
2022-07-08, 19:21
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SKIL
(2022-07-07)
https://www.regeringen.se/pressmedde...sorjningsstod/
Regeringen vill ge ytterligare stöd till individer med ekonomiskt bistånd att närma
sig arbetsmarknaden och tillsätter därför en utredning som ska ta fram förslag på hur krav
på deltagande i heltidsaktiviteter, en så kallad aktivitets*plikt, kan införas i socialtjänstlagen.
Som utredare utses Pontus Ringborg.

Aktivitetskravet riktas till arbetslösa vuxna kvinnor och män som har haft försörjningsstöd under
lång tid, och fungerar som ett komplement till befintliga utbildnings- och arbets*marknadsinsatser
samt bidrar till att individen får en menings*full heltids*syssel*sättning. Syftet är att bryta isolering
och förbättra hälsan samt främja integration för utrikes födda.

- Det är dags att vidta kraftfulla åtgärder för att bryta det långvariga
ekonomiska biståndet. Säger Lena Hallengren.

Utredningen ska slutredovisa sitt uppdrag till Socialdepartementet senast den 1 december 2023.
Blir nog tuffare tag framöver och ev. utnyttjande av individer på arbetsmarknaden.

Kommentarer?

Om man kan få bidragstagarna att lämna lägenheten eller komma hem från Albanien vilket deras tidsfördriv nu är så är det positivt.

Det har argumenterats i 50 år efter en motprestation från bidragstagarna nu gäller det att hitta en praktisk lösning som är hållbar.

Första steget kan vara att ändra lagen så de inte kan neka.
Citera
2022-07-08, 19:23
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Du kan inte få CSN och soc samtidigt. Däremot kan du studera och få soc om du inte är berättigad till CSN förutsatt att du gör de uppgifter som handledaren ber dig utföra. Förklarar du din situation kommer de säkert att bevilja dig bidrag så länge du sköter dig. Sen när du är berättigad CSN är det bara att sluta ansöka om soc. Annars kan du hamna i trubbel.
Jo, men jag är i behov av läkemedel för psykisk ohälsa och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.

Jag blev av med mina mediciner godtyckligt för tre år sedan som jag hade haft i åtta år. Mitt liv blev aldrig sig likt igen så nu är jag sprutbytets patient och socialtjänsten får syssla med harm-reduction.

Psykiatrin fallerar. Jag har sett det på nära håll och drabbats själv mitt i livet.
Citera
2022-07-08, 19:24
Medlem
Ett helt tandlöst förslag.
I Sverige har ett antal idiotiska politiker gjort barnkonventionen till lag, så har du barn är det bara att skita i dessa krav från myndigheter.
Och vilka har barn? Just det, varenda utländsk kvinna.

Svenska singlar hamnar dock som vanligt i skottgluggen.

Ni invandrare kan lugnt skita i detta och fortsätta hiva in bidrag framför Tv:n.
Citera
2022-07-08, 19:27
Avstängd
TwoThousands avatar
Okej har vi kartlagt hur dom rör sig från biografen och vilken väg dom tar hemåt?

Detta är vansinne, detta är inhumant.
Citera
2022-07-08, 19:30
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Inget hindrar dig från att göra omtentor.
Du måste vara inskriven student för att få tillgång till materialet som ligger på plattformen.

Jag kan bara bedriva studier på stabila läkemedel och jag saknar sådana sedan tre år tillbaka.
Citera
2022-07-08, 19:33
Medlem
Turist i tidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odovacer
Så du påstår att det inte förekommer i Sverige att folk har en lön från arbetsgivaren som de är försörjda av! Det är ju innebörden av den mening du skrivit. Läkare, ingenjörer, lärare... får inte sin lön från arbetsgivaren?
Läs en gång till vad jag skrev, och läs inte in saker som jag inte har skrivit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in