• 1
  • 2
2022-06-30, 13:21
Medlem
Peter77s avatar
Fiskar övervägande från land nuförtiden. Har en liten båt men dels är den i så dåligt skick att den just nu inte är sjöduglig och jag pallar inte renovera den. Lutar mer åt att jag köper en annan när ekonomin finns. Dels har jag ingen trailer till den så det är inte sådär jättesmidigt att flytta den.

Så det blir mest fiske från land. Jag fiskar lika mycket för lugnet och stillheten vid vattnet som för att få fisk. Kör alltid runt med spöna och draglådan i bakluckan. Skönt att bara spontant kunna stanna till nånstans och dra fram grejerna och fiska spontant. Jag tycker det är roligare ju mer spontant och enklare man gör det

Kör med flätlina och fiskar mest i vatten jag redan känner, och jag sätter i princip inga drag. Annat är det när man låter ungarna fiska lite. Då de inte är så vana får de inte till den där perfekta avväggningen i utkastet, så lätt hänt att de kommer för långt och fastnar i grenar på andra sidan ån.

Grabben satte 3 drag inom en timme förra helgen vi var ute och fiskade i samband med camping. Han blev skitledsen men jag förklarade att det hör till när man lär sig fiska.
Citera
2022-07-04, 14:03
Medlem
Fiskar mest från båt!
Men ifall suget kommer in och man inte orkar lägga tid på att rampa osv kastar jag även mycket från land.

Som många nämner, mycket lättare att komma loss ifrån båten.

Många mindre nördiga fiskar ofta med någon billig nylonlina…

Men en bra Lina och knut gör väldigt mycket! Flertalet gånger som jag rätar krokarna istället för att tappa draget.

Och då kör jag inga grova grejer direkt, 0.13mm spiderwire stealth smooth samt en taffs med berkley trilene fluorocarbon 0,32.

Förlorar mer beten pga av att gäddan biter av linan än att fastna faktiskt!
Men man vill ju inte ha mkt grövre grejer på gös/abborre spöt….

På gäddpåken däremot är det omöjligt och tappa något, 0.35 flätlina och 1mm taffs, krokarna går sönder före linan!

Så mitt tips är att lägg pengar på bra lina, fiska inte allt för botten nära om du inte känner till strukturerna, samt att lära sig knyta några basic knutar!

Dubbel grinner för att skarva ihop flätlina med fluorocarbonen,

Och en enkel grinner för att sätta på beteslås!
Citera
2022-07-07, 12:46
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hollenrik
De senaste åren har jag i princip bara fiskat från land utom vid enstaka tillfällen.
De senaste ca två åren har jag utan att överdriva tappat runt tjugo drag genom att fastna. Man rycker och jävlas och till slut går det av, lika surt varje gång. Glömmer aldrig när jag hade köpt en ny ljusgrön wobbler för ca 200 kr och tappade den första gången jag använde den. Blir ju ändå en del pengar i längden.

Har dock blivit bättre på senaste tiden, på ställena där jag brukar fiska har jag till viss del "lärt" mig var man ska undvika att kasta, var det finns skit på botten osv. Men det händer ju fortfarande ibland tyvärr.

Hur är det för er andra? Har ni också tappat mycket drag?
Tänkte att vi kunde tipsa varandra i den här tråden om saker att tänka på när man fiskar från land. Ett litet tips är att köpa billiga "skitdrag", typ trepack gummibeten från tex. Biltema som det inte gör så mycket om man tappar. Och att använda dessa drag när man testar ett nytt ställe utifall man skulle fastna.
Sen finns ju även s.k. dragräddare men de funkar inte optimalt enligt mig.

Har ni några "mardrömshistorier" om tappade fina drag?
Idéer? Tankar?

Om man inte tappar drag när man fiskar från land, ja då fiskar man fel. Man ska känna lite på bottnen nu och då. Själv fiskar jag aktivt nästan bara från båt numera och då med jiggar/shads, men jag metar från land och det är faktiskt roligare att ta upp en fisk från land eller is än att ta upp den i en båt. Känns mer real. Svårare också.
Citera
2022-07-07, 14:01
Medlem
Som tidigare skrivit så är fiske från båt att föredra.

Man lär sig lite knep om hur man rycker loss sig när man fastnat. Dra från motsatt håll om möjligt, eller rycka ett par gånger åt en sida sen ett par gånger åt den andra.

Är det ett nytt outforskat vatten där man ser att det uppenbarligen är risk för gräsig botten mm. så testar man vattnet med ett vassdrag. Då brukar man kunna känna efter vilka områden som vassdraget småfastnar i.

Man får ta det försiktigt helt enkelt och utvärdera botten innan man kastar i sitt favoritdrag.
Citera
2022-07-07, 18:32
Medlem
Zitilitess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Om man inte tappar drag när man fiskar från land, ja då fiskar man fel. Man ska känna lite på bottnen nu och då. Själv fiskar jag aktivt nästan bara från båt numera och då med jiggar/shads, men jag metar från land och det är faktiskt roligare att ta upp en fisk från land eller is än att ta upp den i en båt. Känns mer real. Svårare också.

"Om man inte tappar drag när man fiskar från land, ja då fiskar man fel. " what?

Vet du hur du använder ett bete så behöver du inte fastna. Man behöver inte dra allt längs botten, du får inte mer fisk på det. Ibland räcker det att fiska grunt, speciellt på sommaren. Kolla omgivning också, så kan man räkna ut hur det ser ut under ytan.

Håller med dig dock om att ta upp en 10 plussare från land är lite mer struggle än att sitta i en båt och bara håva in den.

Citat:
Ursprungligen postat av lahavana
Som tidigare skrivit så är fiske från båt att föredra.

Man lär sig lite knep om hur man rycker loss sig när man fastnat. Dra från motsatt håll om möjligt, eller rycka ett par gånger åt en sida sen ett par gånger åt den andra.

Är det ett nytt outforskat vatten där man ser att det uppenbarligen är risk för gräsig botten mm. så testar man vattnet med ett vassdrag. Då brukar man kunna känna efter vilka områden som vassdraget småfastnar i.

Man får ta det försiktigt helt enkelt och utvärdera botten innan man kastar i sitt favoritdrag.

Ni måste alla va dåliga fiskare om ni måste sitta i en båt för att inte bli av med beten eller få fisk
Citera
2022-07-07, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zitilites
Ni måste alla va dåliga fiskare om ni måste sitta i en båt för att inte bli av med beten eller få fisk

Var skrev jag att jag tappar drag och att jag inte får fisk från land?

Får en hel del från land, men båt är både roligare och smidigare.

Mitt råd var riktat mot TS som verkar fastna hela tiden, utan tips hade mitt svar varit lika menlöst som ditt.
Citera
2022-07-07, 19:31
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zitilites
"Om man inte tappar drag när man fiskar från land, ja då fiskar man fel. " what?

Vet du hur du använder ett bete så behöver du inte fastna. Man behöver inte dra allt längs botten, du får inte mer fisk på det. Ibland räcker det att fiska grunt, speciellt på sommaren. Kolla omgivning också, så kan man räkna ut hur det ser ut under ytan.

Håller med dig dock om att ta upp en 10 plussare från land är lite mer struggle än att sitta i en båt och bara håva in den.

Det jag menar är att man måste fiska av hela vattenmassan. Går inte att bara fiska top water och grunt om fisken finns på djupet. Måste försöka allt för bäst resultat. Men svårt att riktigt diskutera det här utan att ta med vad man fiskar efter, vart och när und so weiter. Ett stort ämne.
Citera
2022-07-08, 16:34
Medlem
Starobrnos avatar
En trekrok är gjord för att fastna lätt. I en firres mun eller i en trädgren under vattnet. Med en enkelkrok minskar risken för bottennapp ordentligt, men fortfarande hyggliga odds att kroka firren.

Och så kan man fiske med tunga jiggar; sjunker bra och kan fiskas nära botten för kroken, the one and only, är uppåtvänd. Och så är jiggar billiga, om man ändå har oturen .. Trappstegsfiske, först låta jiggen sjunka ner i kanske en halvminut, sträck linan med lite vevning, sedan veva hem några varv till och jiggen lämnar botten, sedan sjunka igen, veva hem osv.
Citera
2022-07-08, 16:41
Medlem
Finns 0.25 lina som drar 34kg.. då rätar man ut krokarna på draget. Men man får behålla draget oftast.
Nackdelen är att man inte kommer så långt med lättare spinnare..

Föredrar båten
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in