Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-07-08, 15:24
Medlem
Har Theodor varit inom det militära?
Citera
2022-07-08, 15:27
Medlem
Engströms försvarsadvokat säger att han aktivt sökte sig till Almedalen för att demonstrera sitt missnöje med den svenska psykiatrivården.
– Han ville komma till Almedalen och ge uttryck för sin desperation och sin missnöjdhet med psykiatrin i allmänhet som enligt honom beror på makthavare, beslutsfattare på riksdags-, regerings- och myndighetsnivå och ner på lokala delar, säger Staffan Fredriksson.

Källa expressen
Citera
2022-07-08, 15:29
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friggis
Är det bara jag som känner att detta verkar lite väl förberett, hur många minuter efter mordet dök offrets namn och eftermäle upp i pressen ?

Förberett…va? Vad skulle varit förberett? Av vem eller vad?

Namnet var ute i pressen strax innan 22. Mordet skedde lite innan 14. Så det tog omkring 480 minuter.
Citera
2022-07-08, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Fel och fel. Det är klart det är fel att mörda. Men ur GM:s perspektiv kanske rätt, då hon symboliserade och stod för det han hatade.

En psykiskt sjuk person kan ju vara politiskt engagerad. Jag menar att det inte finns något som säger att om denne tar till våld så upphör engagemanget att vara politiskt.

Däremot kan man ju rent hypotetiskt tänka sig att han ansåg sig vara styrd av 5G, fått chip injicerade under pandemin och att hans familj är i maskopi med den dödade kvinnan, Elvis, Bilderberggruppen och judarna. Då känns det som att i den mån det är ”politiskt” så kommer det från hans vanföreställningar, och då vet jag inte om det längre kan vara politiskt i egentlig mening.

Förstår exakt vad du menar och ja, jag filosoferar vidare Uppfriskande med lite vettiga frågeställningar och andra vinklar på saker och ting.

En sak jag tänker på är att jag kan vara fullt involverad i t.ex KD, full medlem och så vidare.
Om jag sen skulle få ett bryt och attackera en myndighetsperson så betyder ju inte det att alla KD:are är psykfall eller att jag agerade pga att jag var medlem i KD. Det är såklart en annan sak när NMR eller IS är var sympatierna ligger annars, det blir alltid större rubriker om så är fallet. Bara en snabb tanke.
Men i regel får inte ett parti eller en ideologi skulden om det då inte är radikala sådana.

Jag kommer vara oerhört rolig på galej ikväll
Citera
2022-07-08, 15:38
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doiten
”Theodor Engström, 32, reste enligt åklagaren till Almedalen med ett tydligt mål: SKR:s psykiatrisamordnare Ing-Marie Wieselgren, 64.

Påverkad av narkotika attackerade han henne med kniv på gatan i centrala Visby.

Den nu mordmisstänkte Theodor Engström har enligt en boende knappt synts till vid huset eller i byn. Uppfattningen är att han hållit sig på sin kant.”

https://www.expressen.se/nyheter/theodor-engstrom-32-misstanks-for-knivmordet-pa-ing-marie-wieselgren/

vilken jävla kuf. skulle gissa på att han är sjukskriven med psykiska besvär, men det är ju inget vi vet än. de där klena underarmarna vittnar om en arbetsskygg tillvaro
Citera
2022-07-08, 15:38
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nepodsladen
Engströms försvarsadvokat säger att han aktivt sökte sig till Almedalen för att demonstrera sitt missnöje med den svenska psykiatrivården.
– Han ville komma till Almedalen och ge uttryck för sin desperation och sin missnöjdhet med psykiatrin i allmänhet som enligt honom beror på makthavare, beslutsfattare på riksdags-, regerings- och myndighetsnivå och ner på lokala delar, säger Staffan Fredriksson.

Källa expressen

Han har ju 100% rätt i det.

Tyvärr förlorade en människa sitt liv.
Citera
2022-07-08, 15:45
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
En sak jag tänker på är att jag kan vara fullt involverad i t.ex KD, full medlem och så vidare.
Om jag sen skulle få ett bryt och attackera en myndighetsperson så betyder ju inte det att alla KD:are är psykfall eller att jag agerade pga att jag var medlem i KD. Det är såklart en annan sak när NMR eller IS är var sympatierna ligger annars, det blir alltid större rubriker om så är fallet. Bara en snabb tanke.
Men i regel får inte ett parti eller en ideologi skulden om det då inte är radikala sådana.

Artiklarna handlar primärt om mordet. De handlar inte om vilken eller vilka organisationer som haft samröre med en mördare. Många verkar ha svårt att förstå skillnaden. Allt kretsar inte kring NMR.

Rakhmat Akilov kom från Uzbekistan. Det är rimligt att i en artikel om terrordådet gå in på hans historik, och varifrån han kommer etc.. Däremot i en artikel om Uzbekistan så kanske man inte behöver gå in på Rakhmat Akilov.

Sedan är det ju skillnad mellan KD och NMR, där det senare är en våldsbejakande organisation. Om en person riktar grovt våld mot en myndighetsföreträdare*, och denne har en historik i eller kring våldsbejakande miljöer, så är det förstås relevant. Relevant i beskrivningen av personen, inte nödvändigtvis för gärningen.

* Jag vet att SKR inte är en myndighet, utan en organisation som drivs av och finansieras av kommunala och regionala myndigheter. I GM:s ögon tror jag inte att den formaliteten har någon betydelse.
Citera
2022-07-08, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det finns absolut inte människor som är så sjuka i huvudet att de kan utföra ett sånt här mord ”precis överallt”. Tror du att varje teatergrupp, korplag, rockband, arbetsplats, fiskelag osv har denna typ av människor? Inte en chans. Däremot är de såklart överrepresenterade i våldsbejakande miljöer där vilket drägg som helst är välkomna.
ja- om han drogs till den miljön eller om miljön raggade upp honom, är diskutabelt..
Teodor hade lika gärna kunnat hamna i Knutby-sekten, och blivit en andvänfbar hitman även där.
Om hans mamma banade vägen in i NMR eller hur intresset o engagemanget startade framkommer i undersökningarna som han kommer ställas inför.
Det är diffust vad han uppnått med att mörda just denna kvinna, men en o annan stolle applåderar redan vore intressant veta varför han hyllas och kallas general.
På psyket finns förövrigt många som tror sig vara generaler, Säpochefer,Hitler och Jesus.

Undrar fortfarande vad Theodor ägnat sig åt alla dagar som gått när han inte skrev insändare o demonstrerade
någon som vet?
Citera
2022-07-08, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teoriman
Haschtomte? Var har du läst att GM missbrukar cannabis? Tror inte GM med ett intresse i NMR är brukare av cannabis, däremot inte förvånande om denne gillar alkohol i stora mängder.

GM är uppenbart psyksjuk och har möjligen en eller flera diagnoser. Den narkotika som har nämnts är antagligen benzodiazepiner, som är narkotikaklassad läkemedel.

Sedan kan beaktas att vansinnesdåd begås som följd av psykisk sjukdom, dvs. en helt psykiskt frisk person utför inte sådant oavsett påverkan eller inte.

Han tycks ha varit intresserad av NMR för cirka fyra år sedan men det kan ju ha hänt mycket sedan dess. Om man får spekulera så kan ju hans psykiska ohälsa ha eskalerat så mycket att han inte ens orkade engagera sig politiskt längre.

Minns att han beskrevs som en ”sparris” på de första bilderna från brottsplatsen. På foton för några år sedan såg han högst ordinär ut i fråga om kroppsbyggnad. En man i 30-årsåldern brukar inte vara särskilt tunn så något har kanske hänt? Drogmissbruk? Fysisk sjukdom?

Kan han ha börjat röka hasch för att döva ångest?

Beträffande ”vansinnesdåd” talades det åtminstone för några år sen mycket om Tramadol i kombination med alkohol. Till och med att vissa använde det för att bli avtrubbade inför våldshandlingar.

Enligt uppgift i tråden så postade hans mamma mycket om autism på sitt Facebook-konto. Har inte själv sett det, men skulle det kunna vara en ledtråd?

Tyvärr har det ju inträffat några uppmärksammade våldsbrott av personer med den diagnosen.

Citat:
Ursprungligen postat av GuldkalvenAxel
Ointressant att sätta en etikett på MGM och försöka göra dådet politiskt.
Jag har noterat att någon hittat MGM i ett stulet kundregister men detta borde vara ett brott mot GDPR att ens titta i det kundregistret.
Om det inte går att bota psyksjukdomen så behöver man skydda samhället från våldsamma personer.
I Sovjet så internerade man personer som hade avvikande åsikt på mentalsjukhus.
Det behövs mer kunskap om psykisk sjukdom så i det perspektivet är ännu mer tragiskt att BO råkade ut för en våldsam person.

Jovisst, men har Theodor varit särskilt våldsam under sina 32 första år? Hur Sovjet behandlade politiska meningsmotståndare är intressant och skrämmande men har kanske ingen bäring på just detta fallet.

Eller du tycker han skulle ha spärrats in (på livstid?) för sina tidigare politiska åsikter?

*
Har det verkligen inte framkommit något om jobb, studier, umgängesliv ..? Trots allt var han ju en bit över 30.
Citera
2022-07-08, 15:55
Medlem
Är det nån som kan förklara kopplingen mellan GM och BO här?

Tycker GM att han blivit uselt behandlad inom psykiatrin och att BO då är högsta ansvarig inom sjukvården, varefter han knivar henne, eller har jag missat något?
Citera
2022-07-08, 15:57
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Är det nån som kan förklara kopplingen mellan GM och BO här?

Tycker GM att han blivit uselt behandlad inom psykiatrin och att BO då är högsta ansvarig inom sjukvården, varefter han knivar henne, eller har jag missat något?

Det verkar så. Eventuellt var han även politiskt fientlig mot psykiatrin.
Citera
2022-07-08, 16:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Ett kundregister är inte precis ett medlemsregister.
Nej men det gick att köpa medlemskap genom butiken. Han hade gjort det och även beställt propaganda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in