2022-07-08, 00:28
Medlem
Någon som vet ungefärliga leveranstider på populära elbilar i typ compact suv -segmentet? Har fått en offert på en Q4 men 16 månaders leveranstid? Hur ligger Model Y, iX3 etc till?
Citera
2022-07-08, 00:33
Medlem
Tre veckor på Tesla.
Citera
2022-07-08, 00:38
Medlem
Inte för du frågade om xc 40, men beställde en sån v 14 och beräknad lev v52. Blivit framflyttad 2 gånger. Så än är nog inte sista sagt. Så verkar över lag vara väntan
Citera
2022-07-08, 15:33
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av framtidaledare
Tre veckor på Tesla.

Det är produktionsstopp på Model Y, tillverkningen ligger för tillfället nere.
Citera
2022-07-14, 13:12
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Det är produktionsstopp på Model Y, tillverkningen ligger för tillfället nere.
Ja, de bygger om i både Berlin och Kina, för att öka kapaciteten. I Berlin ska de öka produktionen till det dubbla efter ombyggnaden.
Citera
2022-07-14, 15:43
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Ja, de bygger om i både Berlin och Kina, för att öka kapaciteten. I Berlin ska de öka produktionen till det dubbla efter ombyggnaden.

"Ombyggnad för att öka kapaciteten" är ju en halvsanning om man säger så..

Saken är snarare den att fabrikerna har stora problem och produktionen går allt för långsamt.
Fabrikerna i Shanghai och Grünheide blöder miljarder dollar för tillfället.

Just nu ligger all tillverking nere i Grünheide, i 2 veckor.
Produktionstakten ligger bara på runt en tiondel av den planerade produktionen, innan stoppet producerades tusen bilar i veckan, planen var att fabriken idag skulle ha en produktion på 10.000 bilar i veckan.
Målet på 500.000 bilar om året ligger långt bort..
Citera
2022-07-15, 09:22
Medlem
Citat:

Saken är snarare den att fabrikerna har stora problem och produktionen går allt för långsamt.

Produktionstakten ligger bara på runt en tiondel av den planerade produktionen, innan stoppet producerades tusen bilar i veckan, planen var att fabriken idag skulle ha en produktion på 10.000 bilar i veckan.

Och det är just därför man stänger ner för att effektivisera.
Men jag tror att en del ligger i också att de kollade på hur snabbt Kina ökade på sin produktion från första dag och veckorna och månaderna efter.

Sedan räknade dom med att Tyskland kunde göra samma sak, men tyskar är inte kineser. Säger inte att tyskar är lata eller dumma, men jag säger att kineser har en otrolig förmåga att få saker gjort snabbt. Utöver det är väl lönerna så låga att de gärna jobbar mycket mer per dygn än vad en tysk kan acceptera, både personligen, men arbetstidsregler sätter väl stopp också.

Den som jobbar mycket mer per dygn kommer snabbare in i rutinerna också, förutsatt att man pallar trycket.
Citera
2022-07-15, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Men jag tror att en del ligger i också att de kollade på hur snabbt Kina ökade på sin produktion från första dag och veckorna och månaderna efter.

Sedan räknade dom med att Tyskland kunde göra samma sak, men tyskar är inte kineser. Säger inte att tyskar är lata eller dumma, men jag säger att kineser har en otrolig förmåga att få saker gjort snabbt. Utöver det är väl lönerna så låga att de gärna jobbar mycket mer per dygn än vad en tysk kan acceptera, både personligen, men arbetstidsregler sätter väl stopp också.

Den som jobbar mycket mer per dygn kommer snabbare in i rutinerna också, förutsatt att man pallar trycket.

Ja, har kollegor i Shanghai (inte på Tesla) och lönerna är inte jättelåga men bostadspriserna i Shanghai är väldigt höga så för många jobbar 9-9-6 för att få råd att köpa lägenhet. Min kollega nämna TikTok som ett exempel på företag där i princip alla jobbar 9-9-6. Antagligen gör de så på Tesla också.
Citera
2022-07-15, 11:16
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund

I Berlin och Shanghai har man ju inte det nya batteriet 4680 och inte heller de helpressade bak- och framdelarna. Det är väl det de ändrar. Dessutom läggs det till något nytt monteringsband.
Citera
2022-07-15, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
I Berlin och Shanghai har man ju inte det nya batteriet 4680 och inte heller de helpressade bak- och framdelarna. Det är väl det de ändrar. Dessutom läggs det till något nytt monteringsband.

Så är det säkert, men jag tänkte mer generellt på "the ramp up", kommer inte på någon bra svenskt ord.
De har jämfört första tiden i Shanghai med Berlin och ramp up går mycket långsammare i Berlin i jämförelse.
Citera
2022-07-15, 16:46
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:

Musk ljuger ju om allt. Tesla är ingen biltillverkare, dom är en fanboyklubb som lever på sin huvudinfluencer Musks lögner om framtida revolutioner. Nu rasar aktien så få se hur länge företaget finns kvar. Tesla är historia inom tio år tror jag.
Citera
2022-07-15, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Musk ljuger ju om allt. Tesla är ingen biltillverkare, dom är en fanboyklubb som lever på sin huvudinfluencer Musks lögner om framtida revolutioner. Nu rasar aktien så få se hur länge företaget finns kvar. Tesla är historia inom tio år tror jag.

Ojojoj, du har ingen insikt i företaget alls märker jag. Själv har jag det som investerare i aktien och läser och kollar på allt jag hittar om företaget. Självklart gör man det om man har pengar på spel.

Orkar så klart inte dra allt då det skulle bli enormt långt inlägg, men att aktiten "rasar" har ingen med Tesla att göra. Mer eller mindre alla aktier har rasat enormt mycket och det har med kriget i Ukraina att göra, om kraftigt inflation världen över osv som skrämmer marknaden.

Men Tesla har klarat sig rätt bra ändå. Nu har de earnings call om 10 dagar eller nåt sånt så räkna med att dagens kurs antingen står kvar eller ökar fram tills dess.

Men ser man ett år framåt så är jag övertygad om att aktien ligger över 1000 dollar igen och troligen mer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in