2022-07-08, 14:44
Medlem
vadsadusadus avatar
Jag är 4 veckors ren från Zolpidem nu. Gick cold turkey från ett missbruk på ca 50 tabletter i veckan under ett års tid. Har inte haft ett enda fysiskt abstinensbesvär fören nu efter 4 veckors drogfrihet.
I veckan började sjuka skakningar i händerna och armarna. Har emellanåt svårt att ens skriva på mobilen för fingrarna skakar så. Det känns som om det ständigt vibrerar i händerna.
Kan det vara nån form av försenad/postakut abstinens?

Susbatnsen borde ju vara ur kroppen nu tycker man efter 4 veckor, även om det var höga doser under lång tid. Varför kommer den fysiska abstinensen nu? Är det normalt?

Visste inte om jag skulle posta här eller i tråden om Zolpidem i drogdelen, men där rekommenderades att skriva i Medicin och hälsa så jag tänkte jag gör det. Flytta om det är fel, tack!
Citera
2022-07-08, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vadsadusadu
Jag är 4 veckors ren från Zolpidem nu. Gick cold turkey från ett missbruk på ca 50 tabletter i veckan under ett års tid. Har inte haft ett enda fysiskt abstinensbesvär fören nu efter 4 veckors drogfrihet.
I veckan började sjuka skakningar i händerna och armarna. Har emellanåt svårt att ens skriva på mobilen för fingrarna skakar så. Det känns som om det ständigt vibrerar i händerna.
Kan det vara nån form av försenad/postakut abstinens?

Susbatnsen borde ju vara ur kroppen nu tycker man efter 4 veckor, även om det var höga doser under lång tid. Varför kommer den fysiska abstinensen nu? Är det normalt?

Visste inte om jag skulle posta här eller i tråden om Zolpidem i drogdelen, men där rekommenderades att skriva i Medicin och hälsa så jag tänkte jag gör det. Flytta om det är fel, tack!
Hur har du mått under tiden Cold turkey perioden? Beskrivning ?
Citera
2022-07-08, 15:27
Medlem
vadsadusadus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monday1
Hur har du mått under tiden Cold turkey perioden? Beskrivning ?

Jag har som jag skrev inte haft några fysiska symtom (utom att jag sover svindåligt). Slutade rakt av och väntade mig en avtändning från helvetet fysiskt, men har inte kännt någon skillnad i kroppen alls under dessa 4 veckorna. Förutom nu då när jag börjat skaka. Psykiskt har det varit en jäkla kamp, suget har funnits där mer eller mindre konstant men gått att mota bort.
Citera
2022-07-08, 20:51
Medlem
Det kan ta ett par veckor innan abstinensen sätter igång. Men man är tyvärr inte fri även om substansen har gått ur kroppen, och det är nu som hjärnan och nervsystemet börjar reagera. Postakut abstinens brukar räknas efter ungefär 18 månader. Visst är det individuellt, men det är inte ovanligt att du kommer att känna av en del obehagliga symtom under en tid. Men jag hoppas att allt går bra!
Citera
2022-07-11, 05:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vadsadusadu
Jag har som jag skrev inte haft några fysiska symtom (utom att jag sover svindåligt). Slutade rakt av och väntade mig en avtändning från helvetet fysiskt, men har inte kännt någon skillnad i kroppen alls under dessa 4 veckorna. Förutom nu då när jag börjat skaka. Psykiskt har det varit en jäkla kamp, suget har funnits där mer eller mindre konstant men gått att mota bort.
Du har säkert abstinens nu, den här medicinen har tuffare abstinensbesvär än tex nitrazepam med flera , den lanserades som en relativt harmlös medicin utan större tillvänjingsrisk och med mindre utsättningssymtom men det är tvärtom. Ni finns ju inte dom läkemedlen kvar vilket är helt galet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in