2022-07-08, 10:01
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NegerStryparen
Ja precis. Är det någon som vet om vad EU tycker i frågan ?
För EU hade tagit fram ett betänkande i frågan vill jag minnas.
Nu vart den säkert försenad på grund av Covid-pandemin.
EUs byråkrati stod ju då nästan stilla.

Och EU tog ju bort reglerna för att tfn-bolagen skulle få ta så kallade roaming-avgifter på utländska abbonnenter. Vilket kunde bli en dyr läxa för en familj som åkte till tex Ibiza och ungarna låg och surfade på hotellrummet halva natten.
Spanien fick visst i kompensation något IT-stöd för att bygga ut förbindelserna och täckningen.
Men fortfarande finns det visst gott om små dalgångar i Spanien där täckningen är obefintlig.
Klart det blir dyrt att sätta upp master överallt.
Men där finns det inga turister i och för sig.

Telekombolaget Ericsson plöjde in en helsickes massa pengar i södra Spanien ungefär år 2015.
Många knippen med fiberkablar skulle dras härs och tvärs.
Tydligen samma år som Ericsson var säkra på att anti-roaming-avtalet skulle hamna för godkännande i EU.

Men tydligen så fungerar vissa kontantkort utan knot i utlandet.

Billigaste kontantkorten inom EU fanns visst i Estland, Lettland och Litauen. Detta enligt någon datatidning vill jag minnas.

Inför Sverige denna begränsning med oregistrerade kontantkort kommer säkert en hel del turister som kommer hit att bli jäkligt förbannade att de inte kan koppla upp sig och visa upp Covid-pass o dylikt. Och inte kunna visa upp hotellbokningar, flygbiljetter mm.
Sverige kommer att få skit för detta från internationella turistorganisationer, helt klart.

Vet inte hur vanligt det är med oregistrerade kontantkort är i utlandet. Men det anförs i någon engelskspråkiga datatidning att registrering innebär samtidigt ett bindningsavtal.
Och konsumentskyddet vad gäller till exempel uppkopplingshastighet och tillgänglighet
är i många fall uruselt utomlands.

De som forskar på fåglar och valars flyttningsvägar monterar små GSM-sändare på djuren, de har
nästan global täckning. Men någon registrering är egentligen inte nödvändig för att de ska fungera heller.

Vidare kommer nog rätt många vanliga kunder som har köpt nya telefoner och inte brytt sig om att registrera dem bli asförbannade. Därför att det kan bli klumpigt att skaffa nytt kort bara för att registrera det. Det är ju inte alla som bryr sig om att spara PUK-koden.
PUK-koden behövs nämligen för registrering.

(*) Roaming betyder vidarekoppling via närmaste nät med bäst signalstyrka. Dvs det normala för alla GSM/3G/5G-enheter. På många av de äldre telefonerna kunde man välja nät. Men en del telefoner har väl tagit bort den valmöjligheten.
Det kan bli en del problem för dem som har gammal navigeringsutrustning som har ett gammalt SIM-kort i, att så snart de närmar sig svenska vatten så slutar de att fungera. Så lagom roligt då att ränna på grund för att sjökortet inte uppdateras som det ska ?
Tänk om det blir en större olycka med ett större fartyg på grund av
det i inseglingsrännan till Göteborg ?

Dessa gamla SIM-kort har vanligtvis bara den enklaste datauppkopplingen mot satelliter och landnätet, och uppdaterar i stort sett bara sjökortet och väderkartorna. Kan bli mycket problematiskt om de slutar fungera i svenska vatten ?
För det kan vara så gamla abbonnemang och navigeringsdator att de måste köpa nya grejor för att ett nytt SIM-kort ska fungera, typ...
Utredningen verkar ha glömt bort att det finns många enheter som inte är telefoner.

Finns sim kort som bara fungerar med datatrafik. De lär inte bli berörda.
Citera
2022-07-08, 10:04
Medlem
LKKINGENs avatar
Precis som med allt annat kommer de kriminella att hitta vägar runt detta och i slutänden är det bara Svenssons som drabbas.
Någon som har ett oregat sim för tex sina utomäktenskapliga affärer och dylikt som nu får det svårare men nån kriminell kommer nog inte att åka dit pga av detta.
Citera
2022-07-08, 10:18
Medlem
Questioneers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Kommer inte hjälpa ett skit mot kriminaliteten då de hittar andra vägar. Hade man verkligen velat göra något åt kriminaliteten så hade man satt dit de kriminella istället. Det handlar bara om att man vill övervaka Svensson.
Yes, nån som faktiskt fattar, detta kommer huvudsakligen användas mot regim motståndare, människor som försöker organisera protester eller uttrycka missnöje mot regimen på telegram eller liknande tjänster. Åsiktbrott är något folk åker fast för i dagens Sverige.
Citera
2022-07-08, 10:22
Bannlyst
Detta handlar precis som andra lagar bara om att ha kontroll på befolkningen.
Dom som inte kan ta abonnemang/eller har någon som kan göra de åt dom, vad händer där? Kan de inte ha telefoner alls? Osäker på om denna lagen kommer göra skillnad ärligt talat. Finns alltid kryphål.

Till de som tror de bara handla om undvika brott så är detta helt fel. Dom har de som ursäkt kanske,fast huvudsakliga syftet är ju att hålla koll på alla. Makt.
Citera
2022-07-08, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sempor12
Kan jag köpa kontantkort nu då och det spärras efter nån månad i augusti? Eller om man köper kontantkort innan augusti så kan man skita i att registrera någonsin?
Ett oregistrerat kontantkort fungerar till den 1 februari 2023.
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Det är väl inte så att oregistrerade kontantkort slutar fungera i Augusti, bara att det blir förbjudet för butiker att sälja nya.
Stämmer bra, så har jag också tolkat regelverket.
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Jag fattar inte fastän jag läste. Kan någon förklara?

Jag har ett kontantkort sedan många år med mitt telefonnummer, som jag fyller på/ laddar hos comviq en gång varje månad.

Jag är ju för iofs inte kriminell, men vill ju kunna ringa vidare som vanligt. Var och när måste jag registrera mina personuppgifter för att kunna fortsätta ringa som vanligt?

Tacksam för svar.
Att registrera ett kontantkort hos Comviq ska göras senast den 1 februari 2023. Registrering görs via nätet med BankID. Det går även att registrera kontantkortet hos 7-Eleven eller Pressbyrån med ID-kort, körkort eller BankID.

Du avgör själv om ditt telefonnummer ska vara sökbart hos nummerupplysningsföretagen.
Citera
2022-07-08, 11:00
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
Jag vet inte ifall det där kommer att fungera.
Under mina resor i ... låt oss säga "främmande länder" så har jag, för att spara roamingkostnad ofta låtit lokala unga "herrar" köpa ut kort åt mig, ofta till ett mycket lägre pris än vad en utlänning kan få.

Vad hindrar en gangster från att använda sig av "målvakter"? Dessutom är (väl?) dessa inom EU giltiga i hela EU?

Kontantkort var i alla fall förr inte så "lätt" giltiga utomlands. Vet att jag på 90-talet fick ringa ett särskilt nummer så telefonin gick via Sverige trots att jag enbart ringde inom det "utomland" jag besökte.

Köpte ett Vodafone-kort för ett kvartssekel sedan på Mallorca, för att spara telefonikostnader. Det var först lite krångligt, då de ville ha mina "spanska uppgifter", men påpekade att jag var turist, och det var inga problem. Betalade samma pris som det stod på reklamskylten i affären. Var en spansk motsvarighet till typ "Elgiganten", skämtsamt kan vi kalla affären "El Giganto".

Målvakter är väl enkelt att fixa till billig peng? Bara att gå in på bolaget, köpa en flaska Brännvin Special eller Explorer, promenera 25 meter bort till a-lagsbänken, locka med brännvinet "du får den här om du går till Pressbyrån och fixar ett sim-kort".
Citera
2022-07-08, 11:03
Medlem
crippas avatar
Svårt med horbokning i fortsättningen
Citera
2022-07-08, 11:31
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Kontantkort var i alla fall förr inte så "lätt" giltiga utomlands. Vet att jag på 90-talet fick ringa ett särskilt nummer så telefonin gick via Sverige trots att jag enbart ringde inom det "utomland" jag besökte.

Köpte ett Vodafone-kort för ett kvartssekel sedan på Mallorca, för att spara telefonikostnader. Det var först lite krångligt, då de ville ha mina "spanska uppgifter", men påpekade att jag var turist, och det var inga problem. Betalade samma pris som det stod på reklamskylten i affären. Var en spansk motsvarighet till typ "Elgiganten", skämtsamt kan vi kalla affären "El Giganto".

Målvakter är väl enkelt att fixa till billig peng? Bara att gå in på bolaget, köpa en flaska Brännvin Special eller Explorer, promenera 25 meter bort till a-lagsbänken, locka med brännvinet "du får den här om du går till Pressbyrån och fixar ett sim-kort".
Precis så gick det till i de skumma länder jag reste i. Snacka med några ungdomar (undvek fyllona då de inte var att lita på) och ge en liter som tack för hjälpen.

Det borde väl fungera här också?
Citera
2022-07-08, 11:37
Medlem
styckets avatar
Så man kommer kunna behålla sina gamla anonyma nummer utan att registrera sitt namn?
Citera
2022-07-08, 11:42
Medlem
Bennybrandslangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av espiye
De som sköter sig borde väl inte behöva registrera sina kontantkort? Varför göra saker som drabbar skötsamma istället för endast kriminella. Det är inte rättvist. Men de kanske vill vara orättvisa?
Hur hade du tänkt göra urskiljningen ovan??

Fråga: Är du snäll?

Ja / nej
Citera
2022-07-08, 11:45
Medlem
Bennybrandslangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagis124
Bara använda utländska simkort. Problemet löst.
Tror jag inte.

Svenska operatörer kan fimpa utländsk roaming på kort utan debiterar användare i samordning med resp utländsk operatör.
Citera
2022-07-08, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nolltaxerik
Ett oregistrerat kontantkort fungerar till den 1 februari 2023.

Stämmer bra, så har jag också tolkat regelverket.

Att registrera ett kontantkort hos Comviq ska göras senast den 1 februari 2023. Registrering görs via nätet med BankID. Det går även att registrera kontantkortet hos 7-Eleven eller Pressbyrån med ID-kort, körkort eller BankID.

Du avgör själv om ditt telefonnummer ska vara sökbart hos nummerupplysningsföretagen.

Tack snälla för hjälpen, har nu registrerat mig med bank- id på Comviq, så nu lär jag kunna ringa vidare som vanligt utan att bli avstängd från samhället
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in