2022-07-08, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
ja alltså om hon läst exempelvis kärnfysik så hade hon känt till vad som pågår i en kärnreaktor....
Inte för att Merkel fattade välgrundade beslut för det - men hon visste åtminstone VAD det var hon lade ner.
Som frisörska har Strandhäll inte den blekaste aning och även om hon omger sig med "experter" så är det helt bortkastat om man inte har grundkunskaperna och verktygen att bearbeta det man får till sig.
Det är här utbildning kommer in i bilden. Den syftar till att ge folk verktyg att bearbeta information och omskapa den till KUNSKAP. Det är två vitt skilda saker - även om väldigt många inte förstår det. Det är sedan utifrån KUNSKAP man ska fatta sina beslut. Inte information eller magkänsla eller för att andra har tyckt så på twitter.
Det finns en gräns av okunskap när det inte går att förklara svårare saker för folk. Den är sedan länge nådd för Strandhälls del. Om man inte ens kan begripa en så basal sak som vad en atom är ja då spelar det ingen roll hur många experter du omger dig med.

Helt klart men det är ju en enorm mängd människor inblandade som har den sakkunskapen.

Det är inget krav att en bra chef måste ha absolut spetskompetens, jag skulle snarare säga tvärtom att människor som är väldigt inriktade på och har större delen av sin kompetens inom ett smalt fält ofta är direkt olämpliga som chefer pga att dom istället missar helheten och dom breda perspektiven.

Sen gällde min motfråga vad det finns för belägg för att heder, ansvarstagande och integritet ökar och mängden politisk korrekthet sjunker av att en person går några år mer i skolan än vad Annika gjort?
Citera
2022-07-08, 09:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Helt klart men det är ju en enorm mängd människor inblandade som har den sakkunskapen.

Det är inget krav att en bra chef måste ha absolut spetskompetens, jag skulle snarare säga tvärtom att människor som är väldigt inriktade på och har större delen av sin kompetens inom ett smalt fält ofta är direkt olämpliga som chefer pga att dom istället missar helheten och dom breda perspektiven.

Sen gällde min motfråga vad det finns för belägg för att heder, ansvarstagande och integritet ökar och mängden politisk korrekthet sjunker av att en person går några år mer i skolan än vad Annika gjort?

Att föregå med gott exempel brukar ju i o f s vara en bra ledaregenskap, till skillnad från det omvända. Detta oavsett politisk hemvist, kunskaps-, kompetens- eller intelligensnivå.

Men nu är det ju S vi talar om och deras/Magdas urval av ministerämnen och val av ministrar.
Citera
2022-07-08, 09:43
Medlem
Citat:

Antyder du att Strandhäll är en bra chef? Vad får dig att tro det? Att hon har spetskompetens är ju uppenbart att hon inte har.
Citera
2022-07-08, 09:59
Medlem
Intotherainbows avatar
Citat:

En inkompetent och nollställd människa får ingen kompetensboost genom att omge sig med experter. En sådan person har ingen aning om denne blir lurad eller inte. En inkompetent person skulle inte ens kunna påbörja informationssökandet på egen hand för att lista ut om denne blir lurad eller inte.
Vilken nytta i en ledarroll för andra människor kan en sådan här människa göra egentligen? Ingen alls.

Strandhäll levererar aldrig någon konkret information när hon pratar i debatter eller intervjuer. Bara tomt innehållslöst pladder. Inte en mening bär spår av förberedelser, uppbyggnad, uppoffring, sammanhängande logik eller att andra människor skulle spela någon roll för henne. Det finns ingenting där. Se senaste Almedalsdebatten för exempel.

Strandhäll applåderar åt sina egna inlägg på twitter med fakekonton. Det finns ingen comeback efter sådana fasoner. Det är över.
Citera
2022-07-08, 11:40
Medlem
Rodjas avatar
Citat:

Jag tänker att den här uppfattningen är förlegad.
Det du skriver om att
Citat:
"Det är inget krav att en bra chef måste ha absolut spetskompetens, jag skulle snarare säga tvärtom att människor som är väldigt inriktade på och har större delen av sin kompetens inom ett smalt fält ofta är direkt olämpliga som chefer pga att dom istället missar helheten och dom breda perspektiven."

Man bör ha insikt och erfarenhet från golvet. Där finns det guldklimpar att dra ifrån,
folk som kan sin verksamhet osv.

Men det beror väl helt och hållet på vilken bransch man är i. Det är tyvärr
kontakter som klantar till det mer än kompetens idag. Och kvartalsvinster!
Citera
2022-07-08, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodor1000
Antyder du att Strandhäll är en bra chef? Vad får dig att tro det?

Nej, det har jag ingen uppfattning om.

Vi ramlade in lite på ett sidospår och diskuterade Annikas utbildningsnivå och tidigare yrke som hårfrisörska och just den isolerade delen har jag generellt inga problem med.

Jag har inte följt alla skandaler runt Annika och tar nog den här storyn om vindunkar i handen och en sko med en stor nypa salt. Sen kan hon ju vara en duktig och lojal minister i många andra avseenden, svårt att dömma när man inte har hela bilden och ser vad som händer bakom kulisserna.

Men helt klart börjar alla turer runt henne bli en belastning för partiet och det bör ju rimligen finnas bättre alternativ som man kan ge chansen.
Citera
2022-07-08, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Jag tänker att den här uppfattningen är förlegad.
Det du skriver om att

Man bör ha insikt och erfarenhet från golvet. Där finns det guldklimpar att dra ifrån,
folk som kan sin verksamhet osv.

Men det beror väl helt och hållet på vilken bransch man är i. Det är tyvärr
kontakter som klantar till det mer än kompetens idag. Och kvartalsvinster!

Jag är helt enig och det är därför jag inte ser en tid som hårfrisörska som något negativt.

En politiker ska kunna förstå och kommunicera med människor och pladder med hårfrisörskan blir politiken och väljarnas motsvarighet till industrins verkstadsgolv.
Citera
2022-07-08, 11:55
Medlem
Citat:
Nej, det har jag ingen uppfattning om.

Vi ramlade in lite på ett sidospår och diskuterade Annikas utbildningsnivå och tidigare yrke som hårfrisörska och just den isolerade delen har jag generellt inga problem med.

Jag har inte följt alla skandaler runt Annika och tar nog den här storyn om vindunkar i handen och en sko med en stor nypa salt. Sen kan hon ju vara en duktig och lojal minister i många andra avseenden, svårt att dömma när man inte har hela bilden och ser vad som händer bakom kulisserna.

Men helt klart börjar alla turer runt henne bli en belastning för partiet och det bör ju rimligen finnas bättre alternativ som man kan ge chansen.

Så du stör dig inte på att hon inte vet hur många kärnkraftverk som Sverige har trots hennes yrke? Eller att hon sitter och twittrar som en småbrud och gillar Schyffert då han ger sig på Ebba?

Du har inte stora krav på sossar du. Om en moderat hade gjort liknande så tror jag du hade blivit vansinnig.
Citera
2022-07-08, 11:56
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Jag är helt enig och det är därför jag inte ser en tid som hårfrisörska som något negativt.

En politiker ska kunna förstå och kommunicera med människor och pladder med hårfrisörskan blir politiken och väljarnas motsvarighet till industrins verkstadsgolv.
Ha ha, jag jag kan hålla med dig här delvis....

Men det finns många med utbildningar, högteknologiska sådana, som tjänstgör
"på golvet"....Men de vill inte bli chefer... Varför?
Citera
2022-07-08, 11:59
Medlem
Citat:

Fast har man inte mer kompetens än att ha varit hårfrisörska så ska man inte sitta i en regering, man ska inte ens vara en högt uppsatt politiker.
Det är direkt olämpligt och har man varit hos kronofogden över 9 gånger så duger man inte till någonting.
Det är ju ett stort skämt att Strandhäll sitter där hon sitter, enormt pinsamt och det är ju uppenbart att hon inte vet vad hon sysslar med.
Hon sitter på en viktig post för att hon är sosse inte för att hon är intelligent, utbildad, har sunt förnuft eller har någon form av sakkunskap.
Det finns ingenting att komma med, valfri tonåring hade inte gjort det sämre än Strandhäll.
Alla vet detta och Standhäll vet detta men hon spelar teater.
Citera
2022-07-08, 12:00
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Men det finns många med utbildningar, högteknologiska sådana, som tjänstgör
"på golvet"....Men de vill inte bli chefer... Varför?
Chef = personalansvar = tråkigt jämfört med att göra det jobb man vill göra.
Citera
2022-07-08, 12:49
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Chef = personalansvar = tråkigt jämfört med att göra det jobb man vill göra.
He, ja om jag förstår dig rätt, det är mycket man vill här i världen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in