2017-07-03, 11:38
Medlem
Folkhemsstandards avatar
Jag vet inte har man en bil som är värd 100 000:- eller något i den stilen skulle jag lägga 60 kr extra för att få ett vettigt filter från Volvo eller Mahle. Ett Volvo eller Mahle- oljefilter har i princip aldrig havererat, har aldrig hört talas om det. Däremot finns det historier om biliga skräpfilter som kollapsat.

Det är 60 kr det handlar om. Dumsnålheten är total. Vad är 60 kr? Det är lika mycket pengar du lägger på ostbågar varje månad. Strunta i ostbågarna och ta hand om bilen istället och undvik en dyr reparation för 10 000+
Citera
2022-07-08, 03:30
Medlem
Lånar tråden ett ögonblick istället för att skapa en ny.
Inte för att jag står i begrepp att beställa ett ultrabilligt filter från Kina för några tior... men däremot sitter jag och kontemplerar vilken välväxt djungel det är av filter på Tysk-sidorna! Tänkte inte ens ta det billigaste, utan något mittemellan eller t o m premiumkvalisort. Men det finns ju så oerhört mycket att välja på... Fick en snilleblixt och kollade vilket som fick bäst recensioner på Autodoc! Det visade sig vara Ridex. Som dessutom lustigt nog var ett av de absolut billigaste. När jag kollade recensionerna närmare visar det sig vara i huvudsak att priset är lågt och bra de (recensionerna) koncentrerar sig på......
Så ja, jo, jodå... Lika oklok som innan. Jag kan mycket väl tänka mig Mann eller Mahle eller Bosch. Prisskillnaden ner till t ex Ridex är en femtilapp eller så... Men är Ridex precis lika bra så varför inte egentligen. Vad är era erfarenheter?

En sak till i just mitt fall. Det är en SAAB 9-5:a 2003 2.0 Det finns ju hur många olika utföranden som helst som enligt Autodoc ska passa! https://www.autodoc.se/reservdelar/oljefilter-10359/saab/9-5/9-5-kombi-ys3e/9648-2-0-t?page=1
Att det bör vara backspärr är jag med på. Men att det är så olika storlek. Och olika öppningstryck på bypass:en då... Och långtidsfilter eller "vanligt"...? Vad hade ni valt?

Och dessutom en liknande fundering för luftfiltret, som jag väl också borde ta och byta.
Citera
2022-07-08, 04:24
Medlem
PeterNosters avatar
Mackan testar oljefilter:

Vilket oljefilter är bäst? VOLVO 111:- VS BILTEMA 69:-
https://www.youtube.com/watch?v=pmKeiFcZq-8
Citera
2022-07-08, 08:58
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Inte för att jag står i begrepp att beställa ett ultrabilligt filter från Kina för några tior... men däremot sitter jag och kontemplerar vilken välväxt djungel det är av filter på Tysk-sidorna! Tänkte inte ens ta det billigaste, utan något mittemellan eller t o m premiumkvalisort. Men det finns ju så oerhört mycket att välja på... Fick en snilleblixt och kollade vilket som fick bäst recensioner på Autodoc! Det visade sig vara Ridex. Som dessutom lustigt nog var ett av de absolut billigaste. När jag kollade recensionerna närmare visar det sig vara i huvudsak att priset är lågt och bra de (recensionerna) koncentrerar sig på......
Så ja, jo, jodå... Lika oklok som innan. Jag kan mycket väl tänka mig Mann eller Mahle eller Bosch. Prisskillnaden ner till t ex Ridex är en femtilapp eller så... Men är Ridex precis lika bra så varför inte egentligen. Vad är era erfarenheter?

En sak till i just mitt fall. Det är en SAAB 9-5:a 2003 2.0 Det finns ju hur många olika utföranden som helst som enligt Autodoc ska passa! https://www.autodoc.se/reservdelar/oljefilter-10359/saab/9-5/9-5-kombi-ys3e/9648-2-0-t?page=1
Att det bör vara backspärr är jag med på. Men att det är så olika storlek. Och olika öppningstryck på bypass:en då... Och långtidsfilter eller "vanligt"...? Vad hade ni valt?

Och dessutom en liknande fundering för luftfiltret, som jag väl också borde ta och byta.

Sedan jag skapade tråden har jag kört med mina 25 kr kinafilter vid varje årligt oljebyte förutom ett år då jag körde Bosch på skoj och bilen går precis som vanligt. Oljan är Mannol 7707 för Volvo och Ford. Jag kör dock bara 300 mil om året med den bilen, så jag antar att om man byter olja oftare än rekommenderat så är det inte så noga vad man väljer för olja och filter.
Nu är mina kinafilter slut, så jag kommer köpa blandade märken från Autodoc i framtiden. Nästa byte blir med ett Stark-filter som jag har hemma, som de skickade när jag egentligen hade beställt Valio.
Citera
2022-07-08, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Sedan jag skapade tråden har jag kört med mina 25 kr kinafilter vid varje årligt oljebyte förutom ett år då jag körde Bosch på skoj och bilen går precis som vanligt. Oljan är Mannol 7707 för Volvo och Ford. Jag kör dock bara 300 mil om året med den bilen, så jag antar att om man byter olja oftare än rekommenderat så är det inte så noga vad man väljer för olja och filter.
Nu är mina kinafilter slut, så jag kommer köpa blandade märken från Autodoc i framtiden. Nästa byte blir med ett Stark-filter som jag har hemma, som de skickade när jag egentligen hade beställt Valio.

Ett tips, har du Volvo med insatsfilter som man monterar från ovansidan så kolla att packningen som följer med filtret är rätt. Har varit med om att det varit fel typ av o-ring från stark flera gånger på just dom Volvo filterna.
Citera
2022-07-08, 10:08
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lollish
Ett tips, har du Volvo med insatsfilter som man monterar från ovansidan så kolla att packningen som följer med filtret är rätt. Har varit med om att det varit fel typ av o-ring från stark flera gånger på just dom Volvo filterna.

Det är bara vanliga tråkiga pappersfilter utan finesser. Jag har ett också ett finfilter från Mahle (som tillverkar Volvo original) att jämföra kina- och Starkfiltren med och kvalitetsmässigt känns det lite massivare vad gäller filtermaterialet, men jag vet inte vad det gör för skillnad i praktiken. Det är absolut inget konstigt med de billigare filtren.
Citera
2022-07-08, 11:41
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:

Jag kör bara på Ridex numera, det är högsta kvalitet till lägsta priset.

https://www.youtube.com/watch?v=IEkpd-0udgc

Dessutom inget problem om dasspappret tar slut, bara att öppna upp ett Ridex-filter och plocka ut rullen...
Citera
2022-07-08, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Det finns hur gott om nerslitna kamaxlar som helst. Problemet är kanske mindre idag än det var förr, men trots allt, ett filter som renar sämre sliter mer på motorn. Det är inte gissningar eller spekulationer, så är det.
Om du kommer hinna märka det? Beror ju på hur länge du tänkt att behålla bilen.
Att det finns bättre och sämre filter är också ett faktum. Det är dumsnålt att spara in enstaka tior på en bil.
Ett oljebyte med rekommenderade produkter kostar mindre än en tank bensin ...
Jag kan bidraga med Mercedes och BMW.
Urusel kvalitet på deras kamdrev, kamkedjor, kamaxlar, lyftare och vipparmar.
Citera
2022-07-08, 12:39
Medlem
hippilis avatar
Med billiga oljefilter har jag upptäckt att när dom varit med några månader så tar det lite längre tid att lampan slockna men inget annat på mina bilar byts olja och filer så fort den börjar bli mörk men byter även olja och filter på andras bilar åxå som gått ca 1000 mil.
Citera
2022-07-08, 13:03
Medlem
Citat:

Hur vet man/kan man kolla öppningstrycket för "bypass:en"?

Tänk om man kunde kolla genomströmningen/genomsläppligheten i oljefilter lika enkelt som man kollar filtren i fastighetsventilation.

Sen en gammal sanning - inget filter är så bra som när det byts - ur filtreringssynpunkt.

På en av hobbybilarna, den som endast rullar runt 50 mil per år, byter jag olja vartannat år - d v s i s m besiktningen - och filter vartannat oljebyte.
Oljan brukar vara klar och fin samt inte lukta illa.
Bytet gör jag för att eliminera de sura vevhusgaserna, som kanske kan påverka avgasemissionerna.
Magnetoljepluggen brukar heller inte visa tecken på föroreningar eller metallpartiklar.

B t w så hade min Mecedes Geländewagen en luftrenare som visuellt påpekade när det var dags att byta luftfiltret.
D v s för mig att "blåsa" filtret "baklänges".
Citera
2022-07-09, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Hur vet man/kan man kolla öppningstrycket för "bypass:en"?

Tänk om man kunde kolla genomströmningen/genomsläppligheten i oljefilter lika enkelt som man kollar filtren i fastighetsventilation.

Snackar du om genomsläppligheten på BEGAGNADE filter, eller vad då? På nya filter så står det angivet i specifikationerna på sidan. Ivf på vissa modeller.
Citera
2022-07-12, 12:43
Medlem
zoombos avatar
Filter i metall som man skruvar på (vanligast) minns jag en test som någon biltidning hade gjort för ett antal år sen. Kan ha varit Vi Bilägare. I det billiga no-name filtret låg det en hoprullad matta av filtertyp medan i det dyrare filtret fanns ett stort veckat filter och det var milsvid skillnad på själva arean som fungerade som filter. Man fördömde givetvis det förra å det bestämdaste, det var dessutom inte ens helt tätt utan det fanns möjlighet för ofiltrerad olja att passera filtret utanför mattan.
För ett filter av insatstyp är det svårare att fuska då man ser hela filtret men även där har man ingen riktigt koll på fillermaterialets karaktär så jag skulle inte chansa.

Jag köper numera alla filter på nätet men väljer märkesfilter som Bosch, Mahle, Mann etc. De brukar vara några tior dyrare men tycker man att den prisskillnaden är avskräckande ska man nog inte ha bil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in