Citat:
Ursprungligen postat av
Gissa vem
Lånar tråden ett ögonblick istället för att skapa en ny.
Inte för att jag står i begrepp att beställa ett ultrabilligt filter från Kina för några tior... men däremot sitter jag och kontemplerar vilken välväxt djungel det är av filter på Tysk-sidorna! Tänkte inte ens ta det billigaste, utan något mittemellan eller t o m premiumkvalisort. Men det finns ju så oerhört mycket att välja på...

Fick en snilleblixt och kollade vilket som fick bäst recensioner på Autodoc! Det visade sig vara Ridex. Som dessutom lustigt nog var ett av de absolut billigaste. När jag kollade recensionerna närmare visar det sig vara i huvudsak att priset är lågt och bra de (recensionerna) koncentrerar sig på......
Så ja, jo, jodå...

Lika oklok som innan. Jag kan mycket väl tänka mig Mann eller Mahle eller Bosch. Prisskillnaden ner till t ex Ridex är en femtilapp eller så... Men är Ridex precis lika bra så varför inte egentligen. Vad är era erfarenheter?
En sak till i just mitt fall. Det är en SAAB 9-5:a 2003 2.0 Det finns ju hur många olika utföranden som helst som enligt Autodoc ska passa!
https://www.autodoc.se/reservdelar/oljefilter-10359/saab/9-5/9-5-kombi-ys3e/9648-2-0-t?page=1
Att det bör vara backspärr är jag med på. Men att det är så olika storlek.
Och olika öppningstryck på bypass:en då...

Och långtidsfilter eller "vanligt"...? Vad hade ni valt?
Och dessutom en liknande fundering för luftfiltret, som jag väl också borde ta och byta.
Hur vet man/kan man kolla öppningstrycket för "bypass:en"?
Tänk om man kunde kolla genomströmningen/genomsläppligheten i oljefilter lika enkelt som man kollar filtren i fastighetsventilation.
Sen en gammal sanning - inget filter är så bra som när det byts - ur filtreringssynpunkt.
På en av hobbybilarna, den som endast rullar runt 50 mil per år, byter jag olja vartannat år - d v s i s m besiktningen - och filter vartannat oljebyte.
Oljan brukar vara klar och fin samt inte lukta illa.
Bytet gör jag för att eliminera de sura vevhusgaserna, som kanske kan påverka avgasemissionerna.
Magnetoljepluggen brukar heller inte visa tecken på föroreningar eller metallpartiklar.
B t w så hade min Mecedes Geländewagen en luftrenare som visuellt påpekade när det var dags att byta luftfiltret.
D v s för mig att "blåsa" filtret "baklänges".