2022-07-08, 01:06
Medlem
När går gränsen att vattnet sinar helt?

Det varnas nu för att det kan bli vattenbrist i 15 av 21 svenska län i sommar.
De svenska grundvattennivåerna är i stora delar av landet lägre än normalt vid den här
tiden på året. Och för den med egen brunn finns all anledning att vara extra vaksam,
säger Bo Thunholm, grundvattenexpert på Sveriges geologiska undersökning.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/grundvattnet-ovanligt-lagt-har-ar-det-risk-for-vattenbrist
https://www.expressen.se/nyheter/risk-for-vattenbrist-i-stora-delar-av-landet/
Citera
2022-07-08, 01:08
Medlem
R5As avatar
Självklart. Här ser jag idioter vattna sina gräsmattor när de regnat en vecka på raken.
Citera
2022-07-08, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R5A
Självklart. Här ser jag idioter vattna sina gräsmattor när de regnat en vecka på raken.

Eller låter vattenkranen stå på hela dagarna med tron att det är bra för miljön, många skrönor finns
det och idiotier att göra slut på vattnet när det är sommarvarmt någon månad i detta land.
Senast redigerad av PassTid 2022-07-08 kl. 01:23.
Citera
2022-07-08, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Äntligen har massmedia förstått att vi lever i ett land som knappt har nån nederbörd och inte har några älvar och sjöar i vårt land.
Vi kan försörja hela Europa med vatten om vi vill.
Men det är snart val och då kör vi på det här istället.
Det är ingen fara än så länge man visst skulle en stor del av Sverige behöva lite regn just nu, det är dock ingen anledning till oro för tillfället.

https://www.sgu.se/grundvatten/grundvattennivaer/aktuella-grundvattennivaer/
Citera
2022-07-08, 01:29
Avslutad
Jag diskar alltid med kranen rinnande hela tiden. Jag är totalt obrydd om "vattenbristen", det får staten ordna. Jag ska inte behöva ändra mina vanor för att samhället inte kan tillhandahålla dricksvatten, något man ändå får betrakta som en absolut grundläggande hörnpelare i en civilisation.
Citera
2022-07-08, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Såg igår att Mälaren var tom. Fångade en stensimpa och två mörtar som jag åkte upp till Torneträsk med. Där kan de få leva nån månad till innan norrbottningarna druckit ur hela sjön.

Ja du ser och firrarna fick trängas i plastpåse med vatten i under bilfärden

Åter till verkligheten, när grundvattenexperten varnar om vattenbrist i flera län, då är väl det
knappast torrlagda vattentäkter, måste väl finnas en gräns, att nu måste svenskarna drar ner
ordentligt på vattnet, annars blir det att vara extra törstig under en tid etc.
Citera
2022-07-08, 04:20
Medlem
FinskSvartskalles avatar
En halv miljon muslimer som tvättar sig fem gånger om dan för att hedra profeten Muhammad.
Citera
2022-07-08, 05:08
Medlem
Fangfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FinskSvartskalle
En halv miljon muslimer som tvättar sig fem gånger om dan för att hedra profeten Muhammad.
Visst fan det. Med den befolkningsökning vi haft sen 2005 är det inte så konstigt att resurserna sinar. Det märks ju på alla områden.

Det roliga är att alla vill säkert ha det till att det är klimatförändringarna som ställer till det i vanlig ordning. Istället för att göra kopplingen mer folk - mer vattenförbrukning. Och sen har ju alla husägare en pool numera som ska fyllas.
Citera
2022-07-08, 05:27
Medlem
FinskSvartskalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fangface
Visst fan det. Med den befolkningsökning vi haft sen 2005 är det inte så konstigt att resurserna sinar. Det märks ju på alla områden.

Det roliga är att alla vill säkert ha det till att det är klimatförändringarna som ställer till det i vanlig ordning. Istället för att göra kopplingen mer folk - mer vattenförbrukning. Och sen har ju alla husägare en pool numera som ska fyllas.

Jo, folk i Sverige är nog rätt bortskämda när det kommer till bland annat vatten
Citera
2022-07-08, 06:01
Medlem
Vi ligger risigt till när det kommer till dricksvatten i framtiden. Grundvatten, sjöar och vattendrag är helt olika grejer.
Citera
2022-07-08, 06:17
Medlem
Den enklaste lösningen på problemet med vattenbrist är att alla får betala för vattenförbrukningen, precis som här i Finland.
Då börjar nog folk att tänka på hur de använder vattnet.

Visst, problemet med alla som bor gratis på skattebetalarnas bekostnad finns kvar och där finns inte mycket att göra än att införa en förbrukningsbegränsning för dem.
Citera
2022-07-08, 06:46
Bannlyst
Vi har haft vattenbrist tusen gånger tidigare. Vaffan hände då? Ingenting. Skulle inte lögnMedia rapportera om det skulle ingen veta att det var vattenbrist. Löjligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in