2022-07-06, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Vad menar du att VC eller akuten ska göra med allt trash som kommer in med vanlig influensa och kräver omfattande utredningar?

De får göra som alla andra och enligt rutin. Få en snabb bedömning och sen skickas hem vid simpla och typiska influensasymtom. Har man däremot symtom som urskiljer sig ska vidare utredning ske naturligtvis.
Citera
2022-07-06, 10:41
Medlem
dusugermers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Privatiseringen av vården har räddat mitt liv. Jag hade en elakartad tumörbildning för två år sedan där den öppna vården tog så pass lång tid på sig att vårdgarantin utgick. Sagt och gjort så kunde jag söka vård på de privata klinikerna i stället och fick en strålbehandling redan veckan därpå.
Japp. Utan det privata så hade det varit riktigt åt helvete. Men folk fortsätter rösta rött, helt ofattbart.
Citera
2022-07-06, 11:46
Medlem
Min erfarenhet är att man måste vara jäkligt frisk för att orka bli sjuk i Sverige!
Dessutom måste man glömma allt man fått itutat i sig om att vara vänlig och hänsynsfull, minsta spricka i fasaden som visar att man är en väluppfostrad hänsynstagande ” vill inte ställa till besvär”-svensk nyttjar de ( vårdpersonalen när man väl får tag i någon) som kobror för koplla bort en! Man måste tyvärr bli en skitjobbig typ som inte ger sig för att få vård. Tyvärr blir det ju på någon annan mer försynt svensks bekostnad. Det är vedervärdigt att det ska behöva vara så i Sverige! Men det är resultatet av en uselt skött vårdpolitik samt en import av över två miljoner mena de sista tjugonåren. Från berättelser av vårdpersonal jag känner är Mena de värsta patienterna, de överutnyttjar vården för banala åkommor och beter sig bedrövligt, släpar med sig halva släkten etc. Så enda sättet att få vård är att bli som en Mena i beteendet… sorgligt!
Citera
2022-07-06, 11:50
Ja, så är det. Bor i Göteborg och upplever samma problem här. Jag levde i ovisshet länge då jag hade privat sjukförsäkring genom jobbet som var toppen men den försvann och fick gå via vanlig VC och det är en absurd upplevelse. Ibland är det bara en robot-röst som säger ring imorgon.

Det betalar man skatt för.
Citera
2022-07-06, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Ja, det finns faktiskt orter i Sverige där blattar inte har råd/lust att bosätta sig på.
Ok vilka orter då?
Hur som helst sjukvarden är allt utom bra idag, och den blir dock aldrig bättre verkar det som.
Både för personal och den drabbade.
Citera
2022-07-06, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
P-piller fixar jag snabbt via ex doktor.se eller Kry, tar 15min sen har man nytt recept.

Okej men tydligen måste man ta blodtryck...?

Men om det är så så ska jag absolut använda den. För jag har använt Kry till två urinvägsinfektioner och det gick så fort vilket verkligen uppskattas då man mår dåligt av urinvägsinfektion och inte vill sitta på en VC och vänta.
Senast redigerad av itsawrap 2022-07-06 kl. 13:02.
Citera
2022-07-06, 13:16
Medlem
DynamoBeiruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Har du väntat 4 månader så är du kvalificerad till privatvård gratis genom den fria vårdvalsenheten

Hur funkar det då? Besökte vårdcentralen 04/4 fick remiss till hud. Så det är den jag väntar på!

Är det bara ta kontakt med en privat aktör?
Citera
2022-07-06, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DynamoBeirut
Hur funkar det då? Besökte vårdcentralen 04/4 fick remiss till hud. Så det är den jag väntar på!

Är det bara ta kontakt med en privat aktör?

Ja det beror på din situation. Skickar en länk till en privat aktör som har förklarat det tydligt.

https://www.erstadiakoni.se/verksamh...h-vardgaranti/
Citera
2022-07-06, 14:32
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsawrap
Okej men tydligen måste man ta blodtryck...?

Men om det är så så ska jag absolut använda den. För jag har använt Kry till två urinvägsinfektioner och det gick så fort vilket verkligen uppskattas då man mår dåligt av urinvägsinfektion och inte vill sitta på en VC och vänta.

Inte om det är p-piller du gått på en längre tid skulle jag tro.
Brukar bara kolla blodtrycket vartannat år eller så.

Du kan ju nämna att det är akut också, är ju inte något dödsknark som du vill ha utskrivet .

Finns det ingen drop-in hos nån barnmorska?
Det finns åtminstone här och där är det nästan aldrig nån längre väntetid!
Samma att ringer man för tidsbokning finns det oftast lediga tiden inom en vecka.
Då bor jag ändå i Sthlm.
Citera
2022-07-06, 14:34
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
När jag hade oförklarlig kramp i benet sa jag att jag misstänkte blodpropp och fick då hjälp direkt. Du kanske måste bli bättre på att överdriva.

Jag blev utkonkurrerad från psykvården förr därför att alla skulle begå självmord utom jag. Gissa vem de inte bokade tid med?

Det blir inte fler vårdplatser för att man ljuger. Du bara tvingas ljuga värre och värre. Och det leder till att alla tror att du överdriver när du talar sanning och kommer inte tro dig när det väl är illa.
Citera
2022-07-06, 22:11
Medlem
Med ”jämlik vård” som enbart utgår ifrån behov skapas en bristsituation där alla vill ha men få vill betala. De få resurser som finns måste då fördelas ut via fördelningssystem (vårdcentraler, administration) och köer (vårdtider).

Tyvärr straffar sig även produktivitet inom sjukvården i form av högre arbetsbelastning, samtidigt som du potentiellt är ansvarig för all behandling, recept mm du skriver ut. Vårdcentralen blir då stället man hänvisar till även för saker man ganska enkelt skulle kunna fixa.
Senast redigerad av Emoji 2022-07-06 kl. 22:13.
Citera
2022-07-07, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Det är väl ingen som har onlinebokning till vårdcentralen? Det skulle inte funka. Massa simulanter skulle komma och ta tiderna. Man blir ju uppringd för att de ska bedöma om man får komma.

Snackar du om? 1177.se lämna bokelse med ärende i skriftlig form och du får en tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in