Citat:
Jag är inte helt säker på att det uppdaterade vaccinet erbjuder någon lösning på smittspridningen. Försök visar också att en Omicron-booster (designat mot BA.1) som fjärde dos erbjuder en väldigt liten skillnad (1.7x titer) räknat på NA jämfört med vad som generellt uppmätts i personer som får en av de redan existerande vaccinerna som fjärde dos. Ur det avseendet ser Omicron-boostern meningslös ut.
Ett annat argument för att INTE vaccinera med en Omicron-booster måste ju vara att om skillnaden är så extremt liten och DESSUTOM Omicron redan är utkonkurrerat av BA.4 och i synnerhet BA.5, och eftersom en tvådos-regim (och i synnerhet i kombination med en booster) redan ger NA även mot Omicron, BA.4 och BA.5 känns Omicron-vaccinet i sin nuvarande form ganska onödigt. Jag hade hoppats på att man hade ett betydligt effektivare vaccin i pipelinen till hösten.
Så min dom blir nog att om man redan har tre doser kan man i princip strunta i den Omicron-booster som både Pfizer och Moderna presenterat för hösten 2022. Notera att det gäller helt friska personer yngre än 60 år som inte lider av fetma eller grav övervikt.
Ett annat argument för att INTE vaccinera med en Omicron-booster måste ju vara att om skillnaden är så extremt liten och DESSUTOM Omicron redan är utkonkurrerat av BA.4 och i synnerhet BA.5, och eftersom en tvådos-regim (och i synnerhet i kombination med en booster) redan ger NA även mot Omicron, BA.4 och BA.5 känns Omicron-vaccinet i sin nuvarande form ganska onödigt. Jag hade hoppats på att man hade ett betydligt effektivare vaccin i pipelinen till hösten.
Så min dom blir nog att om man redan har tre doser kan man i princip strunta i den Omicron-booster som både Pfizer och Moderna presenterat för hösten 2022. Notera att det gäller helt friska personer yngre än 60 år som inte lider av fetma eller grav övervikt.
Det var ju intressant om det stämmer. Har du möjligen någon länk till någon källa som anger att de uppdaterade omicron-vaccinen är så dåliga?
Grejen är ju också att de allra flesta bara har tro doser vaccin varav den senaste togs i början av det här året. Lär ju inte återstå mycket av det skyddet nu i höst, så alldeles oavsett uppdaterat vaccin eller inte, kan det ju vara klokt att låta vaccinera sig mot sensommaren eller tidig höst.
) säger väl en del om hur förvridna deras hjärnor blivit de senaste åren. Någon form av terapi/psykvård är nog att rekommendera för dessa.