2022-07-07, 15:10
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Jag är inte helt säker på att det uppdaterade vaccinet erbjuder någon lösning på smittspridningen. Försök visar också att en Omicron-booster (designat mot BA.1) som fjärde dos erbjuder en väldigt liten skillnad (1.7x titer) räknat på NA jämfört med vad som generellt uppmätts i personer som får en av de redan existerande vaccinerna som fjärde dos. Ur det avseendet ser Omicron-boostern meningslös ut.

Ett annat argument för att INTE vaccinera med en Omicron-booster måste ju vara att om skillnaden är så extremt liten och DESSUTOM Omicron redan är utkonkurrerat av BA.4 och i synnerhet BA.5, och eftersom en tvådos-regim (och i synnerhet i kombination med en booster) redan ger NA även mot Omicron, BA.4 och BA.5 känns Omicron-vaccinet i sin nuvarande form ganska onödigt. Jag hade hoppats på att man hade ett betydligt effektivare vaccin i pipelinen till hösten.

Så min dom blir nog att om man redan har tre doser kan man i princip strunta i den Omicron-booster som både Pfizer och Moderna presenterat för hösten 2022. Notera att det gäller helt friska personer yngre än 60 år som inte lider av fetma eller grav övervikt.

Det var ju intressant om det stämmer. Har du möjligen någon länk till någon källa som anger att de uppdaterade omicron-vaccinen är så dåliga?
Grejen är ju också att de allra flesta bara har tro doser vaccin varav den senaste togs i början av det här året. Lär ju inte återstå mycket av det skyddet nu i höst, så alldeles oavsett uppdaterat vaccin eller inte, kan det ju vara klokt att låta vaccinera sig mot sensommaren eller tidig höst.
Citera
2022-07-07, 15:36
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det var ju intressant om det stämmer. Har du möjligen någon länk till någon källa som anger att de uppdaterade omicron-vaccinen är så dåliga?
Grejen är ju också att de allra flesta bara har tro doser vaccin varav den senaste togs i början av det här året. Lär ju inte återstå mycket av det skyddet nu i höst, så alldeles oavsett uppdaterat vaccin eller inte, kan det ju vara klokt att låta vaccinera sig mot sensommaren eller tidig höst.
Preprints. Jag har också tillgång till presentationer från Pfizer och Moderna som visar i princip samma sak, men den är inte officiell ännu så den kan jag inte dela innan jag vet att den information är i den publika domänen.

https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2022.02.03.479037v1?s=08
https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2022.02.07.479419v1
https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2022.01.31.478406v1
https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2022.01.31.478520v1
Citera
2022-07-07, 16:02
Medlem
IMBILDENs avatar
Det här känns verkligen inte bra.

https://www.youtube.com/watch?v=dnR917NUlNg

Verkar som senaste versionen BA5 ger svårare infektion än tidigare Omikrongrupper. Dessutom skyddar vaccin ännu sämre jmf med tidigare omikron. Dvs, nu har vi fått ett virus som BÅDE letar sig runt immunitet förvärvad från tidigare infektion och/eller vaccination, som är mer smittsamt och som ger svårare infektion än tidigare omikron.

Såg nu att regeringen ånyo kallade till pressträff, men har inte kunnat följa vad som sades.

Tyvärr ser det inte alltför bra ut just nu. Pandemin verkar inte över, utan ser nu ut att återvända. Det hade jag faktiskt inte trott. Jag trodde viruset skulle fortsätta mutera så dödligheten skulle falla och att det skulle dröja en bit in på hösten innan vi skulle få se markant ökad smittspridning igen. Nu blev det inte så. Beror nog på flera orsaker. Folk tror att pandemin är över och beter sig efter det. Immunitet från tidigare infektion finns knapp. Inte heller immunitet från tidigare vaccinering. Smittskyddsåtgärder har gradvis tagits bort. Igår såg jag för övrigt att plexiglasskyddet som funnits länge i en butik som jag brukar besöka var borta. Inte jättebra tajmat måste jag säga. En annan iakttagelse är att jag nu återigen har börjat se alltfler använda munskydd i offentliga miljöer. Det är väl bra, men då säkert 95% inte använder det är nog nyttan inte jättehög.
Citera
2022-07-07, 16:11
Medlem
GoranPongs avatar
Citat:

Verkar som senaste versionen BA5 ger svårare infektion än tidigare Omikrongrupper. Dessutom skyddar vaccin ännu sämre jmf med tidigare omikron. Dvs, nu har vi fått ett virus som BÅDE letar sig runt immunitet förvärvad från tidigare infektion och/eller vaccination, som är mer smittsamt och som ger svårare infektion än tidigare omikron.

Såg nu att regeringen ånyo kallade till pressträff, men har inte kunnat följa vad som sades.

Tyvärr ser det inte alltför bra ut just nu. Pandemin verkar inte över, utan ser nu ut att återvända. Det hade jag faktiskt inte trott. Jag trodde viruset skulle fortsätta mutera så dödligheten skulle falla och att det skulle dröja en bit in på hösten innan vi skulle få se markant ökad smittspridning igen. Nu blev det inte så. Beror nog på flera orsaker. Folk tror att pandemin är över och beter sig efter det. Immunitet från tidigare infektion finns knapp. Inte heller immunitet från tidigare vaccinering. Smittskyddsåtgärder har gradvis tagits bort. Igår såg jag för övrigt att plexiglasskyddet som funnits länge i en butik som jag brukar besöka var borta. Inte jättebra tajmat måste jag säga. En annan iakttagelse är att jag nu återigen har börjat se alltfler använda munskydd i offentliga miljöer. Det är väl bra, men då säkert 95% inte använder det är nog nyttan inte jättehög.
Har hela tiden haft en känsla att det kommer att bli värre igen och snart har vi en besvärlig situation som under förra hösten. Någon form av restriktioner borde införas men FHM och politikerna kommer antagligen vänta tills semestern är över och smittspridningen har skenat iväg.
Citera
2022-07-07, 16:22
Medlem
negerapans avatar
HELA 12! st på IVA just nu.
HUR ska detta gå

Mer än dubbelt så många på IVA förra året vid denna tiden
Citera
2022-07-07, 16:30
Medlem
Ser at covid är på löpsedel igen.
Kanada vekar gasa.
https://torontosun.com/news/national/two-doses-are-no-longer-enough-canadians-required-to-get-covid-shot-every-nine-months?utm_term=Autof eed&utm_medium=Social&utm_source=Twitter#Echobox=1 656968698

Synkad topp till lansering av nya digitala IDn i september?
Kommer alla fåren sluta upp igen tro?
Citera
2022-07-07, 17:10
Medlem
harryguccis avatar
Citat:

Sluta häng i den här tråden och ignorera allt som skrivs i media om corona, och börja lev igen. Din oro för detta har nog redan förkortat ditt liv med x antal år. Vill du avsluta pandemin för egen räkning, så räcker det med att följa de två stegen jag precis nämnde.
Citera
2022-07-07, 17:39
Medlem
WimHofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoranPong
Har hela tiden haft en känsla att det kommer att bli värre igen och snart har vi en besvärlig situation som under förra hösten. Någon form av restriktioner borde införas men FHM och politikerna kommer antagligen vänta tills semestern är över och smittspridningen har skenat iväg.

Hade vi en besvärlig situation förra hösten? Att människor blir lite snuviga under vinterhalvåret är ganska vanligt. Tittar man på total dödlighet var hösten 2021 allt annat än besvärlig.

Vill du ha restriktioner så står det dig fritt att låsa in dig hur länge som helst!

https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps
Citera
2022-07-07, 17:46
Medlem
En sak är säker, blir det ett jävligt slut på året med pandemin så är inte lockdowns lösningen.

Alla lockdowns + tryckandet av pengar har sett till att hela världsekonomin nu går åt helvete.
Citera
2022-07-07, 17:51
Medlem
Citat:

Du verkar inte förstå innebörden av ordet pandemi. Något som liknar en pandemi har vi inte sett på snart ett år eller mer. Sedan dess har det härjat en del förkylningsvarianter. Men att folk tror att det är en pandemi () säger väl en del om hur förvridna deras hjärnor blivit de senaste åren. Någon form av terapi/psykvård är nog att rekommendera för dessa.

BA5-förkylningen verkar inte vara så mycket att bry sig om för vanligt folk:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/eE95gy/hallengren-smittan-okar-igen

Citat:
"– Smittan ökar igen. Många är sjuka fastän det är mitt i sommaren. Vi ser en liten ökning av antalet personer med covid-19 som behöver vård på sjukhus och som behöver intensivvård, säger Hallengren.

Citat:
"– Vi kan vänta oss fler fall under sommaren och viss ökad belastning på vården. Men vi ser inte framför oss en sådan påverkan som vi sett tidigare under pandemin, jag vill verkligen betona det, säger Hallengren."

Citat:
"Folkhälsomyndigheten säger att det stigande smittspridningen än så länge är liten. Några nya restriktioner är inte aktuella. Myndigheten försäkrar vidare att åtgärder vidtas inom vård och omsorg för att hålla smittspridningen i schack."

Citat:
"Smittspridningen domineras just nu av BA5 – en undergrupp till virusmutationen omikron. Symptomen från BA5 är emellertid inte allvarligare än tidigare, enligt Tegmark Wisell."

Men du har förstås total panik i vanlig ordning medan vi andra normala människor fortsätter att njuta av våra liv som vanligt. Som sagt, psykvården är nog att rekommendera för din sort.
Citera
2022-07-07, 17:55
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/eE95gy/hallengren-smittan-okar-igen

Vad väntar Hallengren på att så många som möjligt ska bli sjuka trodde dom hade lärt sig av tidigare misstag. Dessa jävla sossar
Citera
2022-07-07, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
En sak är säker, blir det ett jävligt slut på året med pandemin så är inte lockdowns lösningen.

Alla lockdowns + tryckandet av pengar har sett till att hela världsekonomin nu går åt helvete.

Ja, det ska EXTREMT mycket till för att det ska bli nya lockdowns. Lite kul är det att se alla stollar som tror på nya lockdowns för att det härjar lite förkylningsvirus

Vi ser ju nu resultatet av lockdowns och vad de ställt till med. Människor som förvägrades vård under lockdowns dör nu till höger och vänster av sina sjukdomar som inte upptäcktes eller blev behandlade i tid, inflationen skjuter i höjden (ja delvis pga kriget men till störst del pga lockdowns) osv osv. Skadan de orsakat är enorm.

Som tur var verkar de flesta europeiska makthavare fatta detta. Totalitära länder som Kina och Kanada, och möjligen Tyskland med sin dåre till hälsominister kan ligga risigt till, men för oss övriga ser det lugnt ut. Tack och lov saknar sådana som IMBILDEN makt att bestämma över våra liv. Vi måste dock fortsätta vara på vår vakt så att den typen av psykfall aldrig hamnar i maktposition. Den dagen det sker är det slut med vår frihet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in