Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-07-07, 12:38
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Motivet var nog inte politiskt. Snarare GM’s frustration över psykvården.
” – Mannen har lämnat en förklaring till sitt handlande. Kopplingarna till NMR är inte i fokus i utredningen, även om det bedöms och utreds vidare med andra myndigheter. Vi bedömer också att den avlidna kvinnan var det tilltänkta målet för attacken, och att det har att göra med hennes offentliga profil och engagemang för psykiatrifrågor, säger Petra Götell.
Mannen ska inte vara känd av polis sedan tidigare. Kammaråklagare Petra Götell säger att det i mannens handlingsförklaring framgår att han lider av psykisk ohälsa.
– Det framgår också att mannen har begått den här gärningen under narkotikapåverkan, säger hon.

https://www.dn.se/sverige/motivet-fortsatt-oklart-efter-knivdadet-i-visby/

Så psykiska besvär OCH narkotikapåverkad?

Det sistnämnda kändes dock ganska troligt.
Citera
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amiralen1968
Det är han. Har tittat närmare på bilder på honom och jämfört nu och är helt säker, om det inte är så att han har en tvillingbror. Och hans mamma backar upp honom i olika sammanhang och är säkerligen den som uppfostrat honom att se den ariska rasen som överlägsen och annan extremism som har hjärntvättat honom totalt.

Om du tror det så får du tro det. Jag tror inte det och flera andra delar min mening men jag kan inte tvinga dig att ändra uppfattning.

Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Han har tidigare varit där vad vill du ha sagt med det?

Att det inte var så konstigt att han var där även i år, oavsett motivet den här gången.
Citera
Medlem
Vobblers avatar
Att kvinnan var målet talar för att GM är från balkan, typ serb.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeVaLaGott88
Detta handlar inte om NMR, utan det handlar om en person med psykiska problem, han har inget med NMR att göra
Hela NMR har för fan psykiska problem, vanföreställningar, antisociala, vålds missbrukare mm........
Citera
2022-07-07, 12:39
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KallaKarar
Jodå, det har både hävdats och antytts.

Att sossarna inte skulle vara en våldsbejakande organisation håller jag inte med om - jag har sällan sett så mycket våld utövas mot en etnisk befolkning som mot svenskarna. Direkt och indirekt.

Oavsett "smörblemmor och akvelejer".

Om nån har hävdat det så är det bara tramsiga spekulationer. Att GM däremot haft samröre med NMR är klarlagt och eftersom det är en våldsbejakande organisation så är det såklart relevant att denna koppling nämns i debatten.

Att S skulle vara en våldsbejakande organisationen tror jag inte en enda statsvetare i detta land skulle hålla med om. Men hittar du en sån pudlar jag gärna.
Citera
2022-07-07, 12:40
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Vem har rätt? EXPO eller NMR?
Den frågan känns svår att besvara. Det är som att välja Trump eller Putin som sanningsvittne.
Citera
2022-07-07, 12:40
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det är absolut möjligt och fullt realistiskt. Jag lutar åt att det var riktat mot henne specifikt, för den rollen hon hade. Men vi får se.
Ja, jag tror att han var där (100m bort, campus) och lyssnade. Något de/hon sa triggade honom, sannolikt något som har med hans egen livshistoria att göra. Kanske skämtade någon till och skrattade, stämningen under Almedalsveckan brukar vara mer uppsluppen än annars. Jag tror inte han ställde någon fråga till panelen, men man vet aldrig, kanske kom han dragandes med nån rasse-dynga och blev ifrågasatt? Vi får se vad vi få veta...
Citera
2022-07-07, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Ing-Marie Wieselgren hade inget judisk påbrå alls, så vitt någon vet.

Vem menar moderator med någon? Låter oerhört generaliserande...

Du menar att detta inte nämnts i tidningarna eller?

Den stora frågan borde väl vara huruvida MGM visste om detta...
Citera
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imzadi
Pressträff 13.30.

Då bör motiv komma kanske?
Citera
Medlem
Napoleons avatar
Så nu har en aktiv medlem i NMR har mördat en helt oskyldig kvinna på öppen gata! Enligt senaste nytt så har mannen erkänt att han varit ute efter att döda just henne, en aktiv nazist med en dödslista med andra ord.

Är det inte nog med alla dessa mord från extremhögern nu? Det är tydligt att den våldsbejakande extremhögern är ett allvarligt hot mot vanliga människors liv och hälsa, terrorstämpla NMR och alla andra av deras sjuka små bokstavskombinationer, sätt alla som har samröre med dem i fängelse. Har man swishat pengar, köpt grejer eller varit mer aktiv medlem ska inte göra någon skillnad. Man har då stött terrorism och ska sitta länge i fängelse.

Detta är ingen stackars psyksjuk dåre som fått ett frispel. Det är en nazist gjort det alla nazister gör, mördat en oskyldig. Bara en tidsfråga innan de terrorsekterna mördar igen.

Punktmarkering av polisen och in med SAMTLIGA sympatisörer i fängelse.
Citera
2022-07-07, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag tror det är politiskt. Kanske inte ”nazistiskt”, men om det är så att van haft ihjäl en representant för en samhällsinstitution som han av politiska skäl (kanske också personliga skäl) föraktar, så skulle jag beteckna det som politiskt.

Helt klart finns ett tydligt tecken på att han drivs av förakt och hat mot representanter i samhället.
I hans bakgrundshistoria och de värderingar sim färgat hoonom,
värderingar som delas av hans närmaste som gjort egna facebook-inlägg som bevisar att inte heller de har tilltro till majoritets samhället värderingar.
Deltagandet i nazist-demonstrationer tillsammans med hans mor,säger allt.
Citera
2022-07-07, 12:42
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Han lär ju ha varit så kallad stödmedlem i NMR så sent som ett par år sedan.

Att GM hyser extrema åsikter är det väl ingen tvekan om. Likaså att den kategorin är överrepresenterade inom både kriminalvården och psykvården. Nu tycks ju dock GM vara tidigare ostraffad.

Den "gemensamma nämnaren" mellan GM och och BO tror jag kan kopplas till psykvården, på ett eller annat sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in