Citat:
Ursprungligen postat av
Auric
Men nu är det ju så att inte ens Ryssland egentligen stödjer deras självständighet. Man upprättade och stöttar dem officiellt eftersom det i nuläget gagnar Rysslands intressen, men Ryssland är mot alla former av separatism. Får de där båda staterna vara självständiga så kan ju andra delar av Ryssland vilja frigöra sig. Och det är oacceptabelt för Moskva. Så de där båda republikerna kommer inte att vara självständiga en sekund längre än vad som passar Putin - oavsett folkviljan i dem. Det kommer att hållas "folkomröstningar" om uppgående i Ryssland (ca 95% kommer att rösta för) och sedan försvinner "länderna". Vinner Ryssland kriget rent militärt är det inte osannolikt att de båda republikerna är upplösta redan före årsskiftet. Men om 5-10 år kommer de garanterat inte att finnas kvar som självständiga; antingen är de återbördade till Ukraina eller införlivade i Ryssland.
(Ärligt talat: skulle du ens våga slå vad en enda krona om att "länderna" existerar som självständiga om 5 år?)
Som jag skrivit förr, så tror jag faktiskt att det, efter t ex en av FN framförhandlad fred, skulle vara lättare att få Ukraina att acceptera deras självständighet än att få Ryssland att göra det. Ukraina skulle kanske motvilligt kunna låta sig övertalas, men Ryssland kommer aldrig att acceptera en sådan konstitutionellt fastställd självständighet som riskerar leda till valda regeringar som agerar självständigt i förhållande till Moskva.
Det intressanta med det är ju att från världssamfundets agenda borde det vara relativt attraktivt med en DPR-lösning. Om Ryssland får landet, ger det incitament för andra att "hjälpa minoriteter" i sitt grannland. Om Ukraina får landet, finns risk för etnisk rensning/folkmord. Så frågan är
när det är en acceptabel kompromiss för Ryssland/Ukraina eller om de bara väljer det när de upplever att existentiellt hot är på tapeten.
Vi har diskuterat det förr, så upprepar mig mest. Min poäng är att det blir ett triangeldrama mellan olika aktörer. Vilket i sin tur tyder på en lång konflikt.