Citat:
Ursprungligen postat av
wwr
Putin, Zelensky, Stefan Löfven, Maggan, alla är valda.
Jag tror inte någon står redo att offra livet för Stefan, Maggan eller de övriga heller. Och inte heller för någon uppfattning om det egna statsskicket.
Men vad har Ukraina och EU för straff för desertörer? Skickar vi tillbaka desertörer till Ukraina?
Traditionellt avrättas desertörer genom arkebusering. Gör Ukraina det?
Ofta så strider väl inte soldater för att skydda regimer utan för att skydda det egna landet från eländet som kommer med en ockupation. Sen motiveras väl soldater av kamratskap, pliktkänsla, inte framstå som att de är fega etc etc. Tror ytterst få i Sverige skulle offra sig för våran regim, och komiskt nog är deras väljarbas de som absolut mest helst inte skulle ställa upp för landets försvar.
Sen oavsett vad man tycker om den regim som styr över en så är det alltid bättre än de fiender som bombar ens land.
Att man som civil ska fly är detta krig ännu ett kvitto på, åtminstone från tätbefolkade områden.
Några andra exempel som är liknande. Tror inte så där jättemånga tyskar var så där jättenöjda med regimen våren 45 men de stred stenhårt på östfronten ändå. Samma i Syrien, tror inte alla älskade Assad men regimen var bättre än IS.
Ett svenskt exempel, nästan alla 50-60-talister jag känner gick ur hemvärnet när upptagningsområdena typ tiodubblades för 10-15 år sen, jag avstod från att gå med i hemvärnet av den anledningen. Man vill väl inte vara 30-40 mil hemifrån vid kris och krog utan i hembygden. Fast är man 30-40 mil bort och gör motstånd så når väl kanske inte fienden dit man bor.