2022-07-07, 08:48
Medlem
Det är ju för att man ska ha ryggen fri när man avrättar dessertörer som har noll lojalitet inför att kämpa för marken under detas fötter.

Vissa fattar inte något som är så självklart.
Citera
2022-07-07, 08:49
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Ukrainska och polska gränsvakter skjuter skarpare än Ebba.
Det borde ha varit i medierna. "Flyende, feg ukrainsk man skjuten i ryggen av plikttrogen, ukrainsk gränsvakt."
Citera
2022-07-07, 08:50
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det där är spekulationer. De ryska desertörer jag läste om stämde den ryska armén för utebliven lön! Ryssland har också fallit. (men domstolen gav dem ingen rätt till lön, de skulle visst överklaga)

Men det är intressant att ingen verkar veta hur Ukraina och EU hanterar ukrainska desertörer.

Kanske för att ukrainska män inte deserterar i någon större omfattning?
Citera
2022-07-07, 08:53
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang
[/b]

Kanske för att ukrainska män inte deserterar i någon större omfattning?
Många lär nog ha stuckit istället för att ganska säkert dö för två provinser där de flesta verkar vilja vara ryssar.

Ryssarna bryr sig inte om någon deserterar.
Citat:
A similar account to Dmitri’s was given to the BBC’s Russian service by Sergey Bokov, a 23-year-old soldier who at the end of April decided to leave the army after fighting in Ukraine. “Our commanders didn’t even argue with us because we were not the first ones to leave,” Bokov said.
https://www.theguardian.com/world/20...ght-in-ukraine
Citera
2022-07-07, 08:57
Medlem
Citat:
Putin, Zelensky, Stefan Löfven, Maggan, alla är valda.

Jag tror inte någon står redo att offra livet för Stefan, Maggan eller de övriga heller. Och inte heller för någon uppfattning om det egna statsskicket.

Men vad har Ukraina och EU för straff för desertörer? Skickar vi tillbaka desertörer till Ukraina?

Traditionellt avrättas desertörer genom arkebusering. Gör Ukraina det?

Jag börjar misstänka att din agenda är någon typ av omvänd psykologi, dina resonemang är så orimliga att ditt enda möjliga mål med diskussionen är att få fler på Flashback att hysa agg mot de som stödjer Rysslands krig.

Genom historien har folk gång på gång visat en stor vilja att försvara sitt hem sin familj och sina landsmän. I samma ögonblick som ett land blir hotat av en yttre fiende så ökar stridsviljan.

Man strider inte för enskilda ledare utan för sitt hemland. Det gällde i nazityskland såväl som i sovjet under WW2 och det gäller Ukraina idag.

Att du resonerar som en ryggradslös mask ger dig inga sympatier vilket du säkert också förstår inners inne.
Citera
2022-07-07, 09:02
Avstängd
wwrs avatar
Ryssland har en väldigt avslappad inställning numera. Desertörerna går till domstol för att försöka få lön trots att de deserterat! (Men de förlorade i domstolen.)
Citat:
A Russian court confirmed the dismissal of 115 national guardsmen who challenged their sacking after refusing to take part in Moscow's military operation in Ukraine.

The case appears to be the first official confirmation of soldiers refusing to join Russia's military campaign in Ukraine that was launched on February 24.

It concluded that the defendants "arbitrarily refused to perform an official assignment" and turned down their appeal.
https://www.monitor.co.ug/uganda/new...kraine-3828396

Krigstrollen är tuffa bakom sina tangentbord och skulle utan tvekan offra livet för Stefan Löfven eller Maggan. "Vår sida deserterar aldrig." Men så fungerar det inte i verkligheten. Folk deserterar.

Mest troll med personpåhopp nu. Inte mycket mer att diskutera.

Ingen verkar veta hur Ukraina och EU hanterar desertörer.
Senast redigerad av wwr 2022-07-07 kl. 09:08.
Citera
2022-07-07, 09:14
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Nu överväger Ukraina en lag av kinesisk typ. Män skall inte ha rätt att flytta från det område de bor i så att de kan användas som soldater (bli rysk kanonmat).

Som det är nu så får inte män mellan 18 och 60 lämna landet. Men det måste gå att smita ut på något sätt om ens liv står på spel. Ukraina är dessutom ganska korrumperat. Många måste ha låg motivation att strida om två gränsprovinser där de flesta verkar vilja tillhöra Ryssland.

https://www.theguardian.com/world/20...ription-easier
De som skulle flytt är de ryska männen. Det de som verkligen är kanonmat. De är i ett land som de inte hört talas om innan de skickades dit och de har inte en aning om varför de är där och vad de ska göra. Det enda som motiverar dem är att de kan plåga några civila gamlingar, våldta några barn och stjäla en skithusstol och en tvättmaskin och skicka hem till Olenegorsk eftersom de inte fattar att de ändå inte fungerar när man inte har el, vatten eller avlopp.

Ukrainarna är i alla fall i sitt fosterland har en helt klar motivering till varför de ska strida.
Citera
2022-07-07, 09:20
Medlem
Z.Topeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalasPerifras
Jag kommer står upp för Sverige om vi valt Ulf, Jimmie eller Magdalena för det är vi som valt dem. Vi tillsammans oavsett om jag håller med om allt så var det så vi röstade och folket har makt att ändra det nästa val

Gällande utvisningar så skulle jag tycka att vi borde diskutera mer. För lutar åt utvisningar men det måste gå att skriva på ett bra sätt i en lag där vi gör skillnad från att tex skicka tillbaka soldater till ett demokratiskt land och tex skicka tillbaka dem till Ryssland. Jag vill undvika att vi gör Ryssland starkare.
Exakt så, även om mitt absoluta hatobjekt Lööf skulle vara statsminister skulle jag stanna och försvara vår demokrati, till skillnad från TS som glatt tar emot 30 silverpenningar.
Citera
2022-07-07, 09:20
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dziwne
Därför att de är byggda av lite hårdare virke än smuts-Afghaner som sticker och lämnar kvinnor & barn.
Var det inte Afghanerna som nyligen sparkade ut den mäktigaste militärmakt som jorden någonsin skådat? Läste en gång ett citat från en talibankrigare att "Ni har klockorna, vi har tiden". Genom att aldrig ge upp utan fortsätta tillfoga fienden små nålstick under årtionden trots stora egna förluster så lyckades de vinna. Detta samtidigt som de bott i hyddor i bergen. Vad är det om inte hårt virke?
Citera
2022-07-07, 09:21
Medlem
Z.Topeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Ukrainska och polska gränsvakter skjuter skarpare än Ebba.
Källa på det? Eller är det som vanligt dina våra drömmar?
Citera
2022-07-07, 09:27
Medlem
Citat:
Putin, Zelensky, Stefan Löfven, Maggan, alla är valda.

Jag tror inte någon står redo att offra livet för Stefan, Maggan eller de övriga heller. Och inte heller för någon uppfattning om det egna statsskicket.

Men vad har Ukraina och EU för straff för desertörer? Skickar vi tillbaka desertörer till Ukraina?

Traditionellt avrättas desertörer genom arkebusering. Gör Ukraina det?

Ofta så strider väl inte soldater för att skydda regimer utan för att skydda det egna landet från eländet som kommer med en ockupation. Sen motiveras väl soldater av kamratskap, pliktkänsla, inte framstå som att de är fega etc etc. Tror ytterst få i Sverige skulle offra sig för våran regim, och komiskt nog är deras väljarbas de som absolut mest helst inte skulle ställa upp för landets försvar.

Sen oavsett vad man tycker om den regim som styr över en så är det alltid bättre än de fiender som bombar ens land.

Att man som civil ska fly är detta krig ännu ett kvitto på, åtminstone från tätbefolkade områden.

Några andra exempel som är liknande. Tror inte så där jättemånga tyskar var så där jättenöjda med regimen våren 45 men de stred stenhårt på östfronten ändå. Samma i Syrien, tror inte alla älskade Assad men regimen var bättre än IS.

Ett svenskt exempel, nästan alla 50-60-talister jag känner gick ur hemvärnet när upptagningsområdena typ tiodubblades för 10-15 år sen, jag avstod från att gå med i hemvärnet av den anledningen. Man vill väl inte vara 30-40 mil hemifrån vid kris och krog utan i hembygden. Fast är man 30-40 mil bort och gör motstånd så når väl kanske inte fienden dit man bor.
Citera
2022-07-07, 09:29
Medlem
Citat:
Det där är spekulationer. De ryska desertörer jag läste om stämde den ryska armén för utebliven lön! Ryssland har också fallit. (men domstolen gav dem ingen rätt till lön, de skulle visst överklaga)

Men det är intressant att ingen verkar veta hur Ukraina och EU hanterar ukrainska desertörer.

Fast Ryssland är inte i krig enligt de själv. Det är en militär specialoperation. Därav kan de soldater som inte vill strida dömas som desertörer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback