2022-07-07, 07:41
Medlem
Beror ju på vem som är ledaren.
Hade jag valt mellan syriska regimen, ISIS eller annan obskyr auktoritär ledare så hade jag nog med flytt. När alternativet är att följa en demokratisk ledare så hade jag stannat.

Så handlar nog inte om mer eller mindre styrka i hjärtat utan skillnaden om att vilja försvara sitt land eller försvara den auktoritära ledarens mark och makt.
Äkta nationalism kan bara existera i en demokrati. Då är landet vårt tillsammans. Något som är värt att skydda. Annars är vi bara hundar tränade att bita när någon gör intrång på husses tomt. Husse kommer försöka att få hundarna att tro att det är deras hem men de är bara verktyg och saknar alla rättigheter.

Så skillnaden är viljan att stå upp för sitt land vs stå upp för husses mark och makt.
Citera
2022-07-07, 07:45
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalasPerifras
Hade jag valt mellan syriska regimen, ISIS eller annan obskyr auktoritär ledare så hade jag nog med flytt. När alternativet är att följa en demokratisk ledare så hade jag stannat.

Så handlar nog inte om mer eller mindre styrka i hjärtat utan skillnaden om att vilja försvara sitt land eller försvara den auktoritära ledarens mark och makt.
Äkta nationalism kan bara existera i en demokrati. Då är landet vårt tillsammans. Något som är värt att skydda. Annars är vi bara hundar tränade att bita när någon gör intrång på husses tomt. Husse kommer försöka att få hundarna att tro att det är deras hem men de är bara verktyg och saknar alla rättigheter.

Så skillnaden är viljan att stå upp för sitt land vs stå upp för husses mark och makt.
Bra att någon står upp för Magdalena Andersson. Jag betraktar henne och de andra sju partiledarna som EU-robotar. "Vi står redo att offra våra liv för Stefan och Maggan!"

Men vi skickar väl inte tillbaka män mellan 18-60? Borde vi inte göra det enligt den nyfödda nationalistiska yra som verka ha drabbat många.
Senast redigerad av wwr 2022-07-07 kl. 07:49.
Citera
2022-07-07, 07:46
Medlem
Citat:

När det gäller afrika och mellanöstern så är det ett träsk i ledarskapet. Men där har man sedan årtusenden istället klanerna, dvs mer lokala samhällen som ofta knyts ihop med släktskapet.

Det har gett att i mellanöstern så slåss hundratals olika grupper mot varandra och därför kan varje man helt enkelt ansluta sig till sin klan eller sitt gäng så att säga. Det är så samhällstrukturen ser ut där och snart är det samma samhällstruktur även i Sverige.

Alla slåss mot alla, ingen behöver egentligen fly.
Citera
2022-07-07, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Bra att någon står upp för Magdalena Andersson. Jag betraktar henne och de andra sju partiledarna som EU-robotar.

Men vi skickar väl inte tillbaka män mellan 18-60? Borde vi inte göra det enligt den nyfödda nationalistiska yra som verka ha drabbat många.

Jag kommer står upp för Sverige om vi valt Ulf, Jimmie eller Magdalena för det är vi som valt dem. Vi tillsammans oavsett om jag håller med om allt så var det så vi röstade och folket har makt att ändra det nästa val

Gällande utvisningar så skulle jag tycka att vi borde diskutera mer. För lutar åt utvisningar men det måste gå att skriva på ett bra sätt i en lag där vi gör skillnad från att tex skicka tillbaka soldater till ett demokratiskt land och tex skicka tillbaka dem till Ryssland. Jag vill undvika att vi gör Ryssland starkare.
Citera
2022-07-07, 07:49
Medlem
Citat:
Bra att någon står upp för Magdalena Andersson. Jag betraktar henne och de andra sju partiledarna som EU-robotar. "Vi strider för Stefan och Maggan!"

Ukrainarna följer reglerna, så det är inte direkt att det kommit så många män. De som ändå kommit har då framförallt varit utlänningar som blivit tillsammans med ukrainsk kvinna, de har då följt med familjen.

Där finns även något antal ukrainska män som själva har ansvaret för sina barn, då har de fått fly.

Men det är ganska få, så nej detta är inte ett problem faktiskt. Finns inte behovet av att utvisa ukrainska män tillbaka till Ukraina eftersom de följer reglerna.
Citera
2022-07-07, 07:52
Medlem
wwrs avatar
Jag har svårt att tro på detta. De ukrainska männen stannar i Ukraina och dör för Zelensky och två gränsprovinser där folk hellre vill vara ryssar!

Massmedia har inte skildrat en enda ukrainsk man som kommit till EU och blivit tvångsdeporterad tillbaka till en ganska säker död.
Senast redigerad av wwr 2022-07-07 kl. 07:55.
Citera
2022-07-07, 07:57
Medlem
Citat:
Jag har svårt att tro på detta. De ukrainska männen stannar i Ukraina och dör för Zelensky och två gränsprovinser där folk hellre vill vara ryssar.

Massmedia har inte skildrat en enda ukrainsk man som kommit till EU och blivit tvångsdeporterad tillbaka till en ganska säker död.

Det tror inte jag heller. Det viktiga är inte egentligen vem ledaren är utan det viktigaste är att folket valt ledaren. Och ledaren kan få sparken om några år. Så de försvarar sitt land, sitt eget land och sina förfäders land.
Så ledaren hade kunnat heta Musse Pigg bara det var en ledare folket hade valt.

Så de står och och kämpar för sitt land som folket äger tillsammans. Till skillnad från tex Syrien där folket förväntas stå upp och dö för att beskydda sin ledares land.
Citera
2022-07-07, 08:00
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Det tror inte jag heller. Det viktiga är inte egentligen vem ledaren är utan det viktigaste är att folket valt ledaren. Och ledaren kan få sparken om några år. Så de försvarar sitt land, sitt eget land och sina förfäders land.
Så ledaren hade kunnat heta Musse Pigg bara det var en ledare folket hade valt.

Så de står och och kämpar för sitt land som folket äger tillsammans. Till skillnad från tex Syrien där folket förväntas stå upp och dö för att beskydda sin ledares land.
Putin, Zelensky, Stefan Löfven, Maggan, alla är valda.

Jag tror inte någon står redo att offra livet för Stefan, Maggan eller de övriga heller. Och inte heller för någon uppfattning om det egna statsskicket.

Men vad har Ukraina och EU för straff för desertörer? Skickar vi tillbaka desertörer till Ukraina?

Traditionellt avrättas desertörer genom arkebusering. Gör Ukraina det?
Senast redigerad av wwr 2022-07-07 kl. 08:04.
Citera
2022-07-07, 08:04
Medlem
Att fly är antagligen en ännu säkrare död.
Citera
2022-07-07, 08:05
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Att fly är antagligen en ännu säkrare död.
Hur menar du då?

Vi ger väl visum och arbete åt de män som flyr?
Citera
2022-07-07, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dziwne
Därför att de är byggda av lite hårdare virke än smuts-Afghaner som sticker och lämnar kvinnor & barn.

Citat:
Ursprungligen postat av MainF
Verkligen och TS måste sluta ha sig själv som måttstock, alla är inte fega egoister som bara tänker på sig själva.

+1
Vilken brist av respekt av TS
Citera
2022-07-07, 08:08
Medlem
Citat:
Putin, Zelensky, Stefan Löfven, Maggan, alla är valda.

Haha Putin är lika "vald" som Lukasjenko och Xi Jinping. Så tror du han är vald är du orimligt korkad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in