Citat:
Ursprungligen postat av
SocialtKontrakt
Så kanske folk tänker i allmänhet som du säger. Men rent matematiskt är det de facto så.
Alternativkostnaden blir helt kolossal om man ska casha eller köpa bostäder med låg belåning i Stockholm, ens om man har pengarna. Att t.e.x casha en 5-miljoners villa istället för att köpa en maxbelånad 8-miljoners villa till 1,5% boränta innebär att man uppoffrar ca 7% i långsiktig årsavkastning på de där 5 miljonerna i globalt börsindex. 350K före skatt om året. Det kan man förtidspensioneras på med lite lägre krav på livet
Jag vet att det är att jämföra äpplen och päron mellan att amortera eller köpa bostäder kontant och att skjutsa in allt i en globalfond... Men det finns många investeringsmöjligheter med 5 miljoner man gärna tar istället för att köpa en bostad kontant på en hypotetiskt kraschad marknad i högräntemiljö.
Det här håller jag verkligen med om.
Men även vid låg kontantinsats kan det se illa ut i Stockholms innerstad.
I Hagastaden finns det hyfast mycket HR och BRF som är nyproducerade.
Hyrorna sätts via presumtionshyra och är mig veterligen högst i Svergie.
Lägenhet BRF nyproduktion
https://www.booli.se/annons/4630574
94kvm vån 2, Avgift 4 700, Slutpris 11 000 000
Lägenhet HR nyproduktion
https://bostad.stockholm.se/Lista/Details/?aid=163924
93kvm vån 7, 18 580 sek / mån
Hyra - Avgift = 13 880 sek / mån, 166 560 sek / år.
Antag alterantiv kostand 7 % per år
Ponera att man belånar sig 15% (om nu banken skulle tillåta det)
Kontantinstants 1.65msek kostnad ger alternativ kostand på 115 500 sek / år.
Inräknat alternativkostanden så betalar man då 4 255 sek / månad extra för hyresrätten.
Men då har jag inte räknat med räntan och risken med ett lån på 9.35MSek (!). Eller alternativ kostnaden för amorteringar för den delen.
I pratiken så kan man ju inte få denna HR (trots den relativt höga hyran)
Men bor man i en HR i ett sådant område ser jag ingen anldeningen att byta till en motsvarande BRF om man inte tror att priserna ska gå upp.