2021-11-22, 20:45
Medlem
upplystlanses avatar
Jag har många kompisar som har valt att betala av CSN-lånet så fort de kunde för att de levt under devisen "inga skulder är bra". Det stämde absolut på 90-talet när räntorna var skyhöga men idag med CSN ränta på 0,05% (2021års ränta) så kan du krasst sett ta hela din skuld och lägga på ett sparkonto med ränta (finns alltifrån 0,3% upp till 1,8% beroende på hur länge du vill låsa pengarna) och betala av din CSN-skuld allteftersom med räntan du får OCH gå plus på köpet...
Citera
2021-11-22, 21:20
Medlem
Världens bästa ränta på 0,05 % !!! Lägg pengarna på annat. Hade räntan däremot varit 10% hade jag försökt betala av det fortare men icke på 0,05%.
Senast redigerad av Halshuggning 2021-11-22 kl. 21:37.
Citera
2021-11-24, 16:46
Medlem
GhostyMcGhosts avatar
extremt billigt lån så om du inte verkligen behöver så är det ju alltid fördelaktigt att betala stegvis
Citera
2021-11-26, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av upplystlanse
Jag har många kompisar som har valt att betala av CSN-lånet så fort de kunde för att de levt under devisen "inga skulder är bra". Det stämde absolut på 90-talet när räntorna var skyhöga men idag med CSN ränta på 0,05% (2021års ränta) så kan du krasst sett ta hela din skuld och lägga på ett sparkonto med ränta (finns alltifrån 0,3% upp till 1,8% beroende på hur länge du vill låsa pengarna) och betala av din CSN-skuld allteftersom med räntan du får OCH gå plus på köpet...

Precis vad h*n sa, CSN lån är långt mycket lägre än inflation & räntekontons återbäring, så inget man bör prioritera att betala av snabbare än det är sagt.
Citera
2021-11-26, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruFul
Tjena.
Säg att man har ett csn-lån och har möjlighet att betala tillbaka hela direkt istället för att avbetala.
Är detta superdumt med tanke på inflation? Eller ändå vettigt? Finns det några fördelar?

Varför har du gjort det/ inte gjort det?

Ska du äta pizza för pengarna? betala av lånet.
Ska du köpa tillgångar för pengarna? betala inte av lånet.
Citera
2022-02-24, 16:26
Medlem
Jag tror att om man tar CSN i tre år betalar man max 900 kr i månaden som lägst
Citera
2022-02-24, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Det man kan göra är väl att helt enkelt kompensera sin vardag. Förhoppningen med csn är att man går upp i lön på 5000-15000 sek och om man slutar leva lyxliv där snöskotrar och fritidshus skall vara involverat är det bra att se över det.

I mitt fall mår jag bra och framförallt under 2020-2021 då jag har kunnat tjäna hur mycket som helst i fribeloppet pga Corona
5-15k är ju faktiskt ingenting.
Citera
2022-02-24, 17:01
Medlem
Man slipper åtminstone världens högsta påminnelseavgift om man inte har lån, längre, hos CSN.

Betalade själv min sista avgift till dem härom året och det var skönt. Faktiskt en befrielse då man har dragits med den i väldigt många år. Trodde faktiskt att det skulle komma något erbjudande om rabatt om man betalade allt på en gång men det kom aldrig. Vet dock att de haft sådana erbjudande tidigare!
Citera
2022-02-28, 10:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av upplystlanse

Det handlar också om ens livsstil, finns många gruvarbetare som inte har csn skulder men de har däremot husskulder och ja.......visst..... den kan man sälja allt eftersom men räcker ju bara att man blir sjukskriven i 1-2 månader och då börjar man gå back då alla snöskotrar på avbetalning, elräkningen och så vidare skall in.
Citera
2022-02-28, 10:44
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Man slipper åtminstone världens högsta påminnelseavgift om man inte har lån, längre, hos CSN.

Betalade själv min sista avgift till dem härom året och det var skönt. Faktiskt en befrielse då man har dragits med den i väldigt många år. Trodde faktiskt att det skulle komma något erbjudande om rabatt om man betalade allt på en gång men det kom aldrig. Vet dock att de haft sådana erbjudande tidigare!
För ett antal år sedan råkade jag ut för denna påminnelseavgift, på grund av strul mellan banken & CSN, som skyllde på varandra. Då tröttnade jag på skiten & betalade av allt. En grej mindre att fundera på.

Jag har för mig att dom någon gång haft en drive att man fick "rabatt" om man betalade in allt på sen gång. Men det var före min tid.
Kanske återkommer ifall staten behöver stålar snabbt.
Citera
2022-07-06, 15:04
Avslutad
bättre att ha csn skulder men att det har lett till jobb än att ha 25 000 på klarna för att avbetala en soffa.

Jag tror tillochmed Lyxfällan säger det också att CSN lån inom yrkesrelaterade utbildingar är bara ett plus.
Citera
2022-07-11, 17:11
Medlem
feemaxxxs avatar
Det är bara att skriva och fråga så skickar de en räkning på hur mycket man ska betala. Det slutade med att jag INTE betalade av det. Eftersom jag har ett gammalt lån så skrivs det av vid pension. Räknade ut att det vid min pension skulle det vara 50k som skrivs av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in