2020-06-14, 13:27
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Har du låg inkomst/sjukskriven så är det bara att ringa CSN så pausar de betalningarna
de är mycket generösa på det sättet.

Inte för mig.

De sänkte summan en period, sedan när jag fick avslag från försäkringskassan så vägrade de stoppa återbetalningarna då de ansåg att jag låg 400 kr över existensminimum (de ville dock ha 1800/ månad av mig), så jag hade ingen inkomst, och fick överklaga till försäkringskassan och senare förvaltningsrätten, söka försörjningsstöd för att överleva då jag fortfarande var sjuk och inte förrän efter 4 månader på försörjningsstöd slapp jag betala. Vilket kommer ha konsekvenser när jag börjar arbeta igen.
Citera
2020-06-14, 14:40
Medlem
UlphSvensons avatar
Generellt är det väl alltid bra att ta bort lånet om du har råd i övrigt, annars kostar ju ränta och avgifter mer. Men oklart om det spelar så stor roll med CSN ändå om du har ok ekonomi
Citera
2020-06-14, 14:59
Medlem
Det är det förmånligaste lån som finns och om man dör skrivs det av.
Det finns i gen anledning att betala av det mer än känslan att vara skuldfri
Citera
2020-06-14, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UlphSvenson
Generellt är det väl alltid bra att ta bort lånet om du har råd i övrigt, annars kostar ju ränta och avgifter mer. Men oklart om det spelar så stor roll med CSN ändå om du har ok ekonomi

Just CSN lånet har en ränta lägre än inflationen så man kan säga att för varje år som går så blir det per automatik "mindre" att betala av.

Säg att du har 200 000 i skuld. Räntan på 0,16% kostar dig 320 kr/året.

På ett sparkonto med 2% ränta stoppar du dina 200 000.
Efter 25 år har du 328 000.
Efter 25 år har du varit tvungen att betala 8000 i ränta för lånet.
Nu kan du alltså betala hela skulden och räntan samt ha 120 000 över.

Säg att du investerat dina 200 000 på börsen och fått årliga snittavkastningen på ca 8%.
Efter 25 år har du ca 1,37 miljoner.
Nu kan du alltså betala av skulden och ha 1,16 miljoner över.

Låter du 200000 ligga på ett konto utan ränta i 25 år så kommer du få betala lånet + ränta = 208000 men gå back ca 8000 eftersom både lånet och dina pengar legat och tappat köpkraft jämte inflationen.

Skuldfri idag eller en miljon om 25 år. Jag tycker i alla fall att valet är enkelt.
Senast redigerad av kalleboool 2020-06-14 kl. 16:05.
Citera
2020-06-14, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Bara wt som betalar av CSN-lånet för att ”det är alltid bäst att vara fri”.

WT brukar dock inte ha något csn-lån att betala på
Citera
2020-06-14, 16:34
Medlem
Planerade att göra så för ett par år sedan för att undvika den administrativa avgiften de tar varje år. Men när jag använde deras räknare på sidan och satte att jag ville betala av allt på två år eller så så fick jag en sjukt hög administrationsavgift för de två åren. Så det lönade sig inte ens avgiftsmässigt.
Citera
2020-06-14, 16:40
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Just CSN lånet har en ränta lägre än inflationen så man kan säga att för varje år som går så blir det per automatik "mindre" att betala av.

Säg att du har 200 000 i skuld. Räntan på 0,16% kostar dig 320 kr/året.

På ett sparkonto med 2% ränta stoppar du dina 200 000.
Efter 25 år har du 328 000.
Efter 25 år har du varit tvungen att betala 8000 i ränta för lånet.
Nu kan du alltså betala hela skulden och räntan samt ha 120 000 över.

Säg att du investerat dina 200 000 på börsen och fått årliga snittavkastningen på ca 8%.
Efter 25 år har du ca 1,37 miljoner.
Nu kan du alltså betala av skulden och ha 1,16 miljoner över.

Låter du 200000 ligga på ett konto utan ränta i 25 år så kommer du få betala lånet + ränta = 208000 men gå back ca 8000 eftersom både lånet och dina pengar legat och tappat köpkraft jämte inflationen.

Skuldfri idag eller en miljon om 25 år. Jag tycker i alla fall att valet är enkelt.

Mycket väl formulerat! Precis så!
Citera
2020-06-14, 17:40
Medlem
Enydrions avatar
Jag gjorde så att jag hade kvar lånet så länge jag fick högre ränta på banken, än vad räntan var för CSN lånet, när det blev tvärtom efter ett antal år, så betalade jag tillbaka alltihop...
Citera
2020-06-14, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruFul
Tack för svaren.

Mm. Har haft dåliga perioder ekonomiskt, så att jag ens tänker tanken är för att slippa ha det hängande över sig om det kommer nya sådana perioder. Där en vanlig csn-räkning blir ett problem.
Å andra sidan är det ju trevligt att ha en liten buffert, som man ska.

Köpa hus och så, som någon skrev är inte aktuellt

Får fundera på det..
Det finns tre olika uppsättningar villkor som gäller beroende på när du tog lånen. Går också och överväger att betala av. Jag är tydligen en wt eftersom jag skulle tycka det är skönt att bli av med alla lån.

Är du i riktig ekonomisk knipa kommer socialtjänsten att tycka att du ska ha spenderat alla besparingar innan du får något. Samtidigt kommer de inte bry sig om att du har lån när de beviljar dig pengar, lånen är ditt problem. Så att ha pengarna på ett konto så du ända har pengar till att betala av lånet om du hamnar i knipa fungerar inte om du behöver ekonomiskt bistånd.
För egen del är det högst osannolikt att jag skulle bli arbetslös om jag inte blir svårt sjuk eller liknande.
Citera
2020-06-14, 21:37
Medlem
hallonyoghurts avatar
CSN lånet ska man betala tillbaka så långsamt man kan. De flesta med CSN-lån har ju dessutom ett bolån där räntan är mycket mindre fördelaktig och ska man amortera så är det ju vettigast att börja där räntan är högst. Historiskt sett har det ju också varit ännu mer fördelaktigt att investera pengarna i fonder/aktier, men jag har full respekt för att man inte vill ta den risk som det innebär.

Sedan förstår jag den psykiska delen med att vara skuldfri. Jag har själv mellan 100 000 och 150 000 SEK kvar i csn-lån och den dagen jag börjar närma mig 1-2 nettolöner kvar i lån så kanske jag avslutar det bara för att slippa få fakturorna något mer.
Citera
2021-11-21, 13:32
Avslutad
Är det inte som så att csn skulder kan "skrivas av" om man har kvar lite skulder innan pensionen?
Citera
2021-11-21, 13:35
Avslutad
Det man kan göra är väl att helt enkelt kompensera sin vardag. Förhoppningen med csn är att man går upp i lön på 5000-15000 sek och om man slutar leva lyxliv där snöskotrar och fritidshus skall vara involverat är det bra att se över det.

I mitt fall mår jag bra och framförallt under 2020-2021 då jag har kunnat tjäna hur mycket som helst i fribeloppet pga Corona
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in