2022-07-06, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Det er fordi GM er Fjodor Dostojevskij-bokelsker, og såkalt internaut. GM er inspirert av boken "Forbrytelse og straff".

Jeg kan ikke se andre muligheter. Og jeg er mest sannsynlig synsk.

GM tillegges mange egenskaper. Burde være enkel å finne da.
Citera
2022-07-06, 14:54
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mainacht
Jeg forstår som sagt ikke hvorfor kidnapperne ikke hadde et hurtigere handlingsmønster. (Det er mine egne refleksjoner, har ikke noen link på dem.)

Hvorfor begynte ikke maset etter penger samme dag hun forsvant? Det er jo veldig risikabelt å holde et menneske fanget over lang tid.

Det er mye penger i spill her, ref kravbrevet på den røde stolen i entreen i SV4. Kidnappere vil vel helst ha pengene, og vil jo ergo ikke tjene på at TH kommer i trøbbel - da blir det jo ingen løsepenger å få.

Det var vel noen her en gang som regnet på "minstetiden" det ville ta å skaffe de forskjellige valutaene i de summene det var snakk om, i brevet var det vel også angitt at TH ikke måtte kjøpe for mye på en gang, for å ikke endre kursen på valutaene for mye, gjøre markedet ustabilt og slike ting. Nå husker jeg ikke hele brevet, men jeg mener det til og med stod angitt i brevet et tidsperspektiv på flere uker.

Ut i fra det så er det jo da tydelig at allerede fra første stund hadde "kidnapperne" lagt opp for å holde AE fanget i flere uker, og som flere har vært inne på så er jo det å holde et menneske fanget på den måten et kjempeproblem, praktisk og logistisk.

Dette er en av tingene som for min del er med på å gjøre kidnappingshistorien veldig urealistisk.

Det er ikke en praktisk gjennomførbar plan.

Edit: Jeg mener jeg har noe i bakhodet om minimum 9 uker å skaffe midlene..?
Senast redigerad av Niffy 2022-07-06 kl. 15:03.
Citera
2022-07-06, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
Det var vel noen her en gang som regnet på "minstetiden" det ville ta å skaffe de forskjellige valutaene i de summene det var snakk om, i brevet var det vel også angitt at TH ikke måtte kjøpe for mye på en gang, for å ikke endre kursen på valutaene for mye, gjøre markedet ustabilt og slike ting. Nå husker jeg ikke hele brevet, men jeg mener det til og med stod angitt i brevet et tidsperspektiv på flere uker.

Ut i fra det så er det jo da tydelig at allerede fra første stund hadde "kidnapperne" lagt opp for å holde AE fanget i flere uker, og som flere har vært inne på så er jo det å holde et menneske fanget på den måten et kjempeproblem, praktisk og logistisk.

Dette er en av tingene som for min del er med på å gjøre kidnappingshistorien veldig urealistisk.

Nettopp. Har stusset på det samme.

Likevel tror jeg, at en ekte kidnapper, om brevet var ekte, ville pushet og mast og sendt ubehagelige bilder/videoer av offeret om det ikke var framgang i å etablere «kostnaden». Kidnapper ville fulgt opp TH tett. Da tror jeg ikke hensyn til «markedene» ville betydd stort sånn underveis.
Men her blir man stående: de som mener at brevet er ekte og TH følger kidnapperens «oppskrift» og de som mener at dette er et rigg, urealistisk, ugjennomførbart, for å skjule konedrap.

For en krimsak dette er.
Citera
2022-07-06, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy

Edit: Jeg mener jeg har noe i bakhodet om minimum 9 uker å skaffe midlene..?
Motparten skrev noe i trusselbrevet om at TH kunne forsøke å kjøpe hele Monero-beløpet i en handel, men ga instrukser på hvordan handelen skulle foregå dersom det ikke lot seg gjøre å skaffe hele beløpet på kun 1 handel.

Dette kan eventuelt bety at Motparten håpet på at det lot seg gjøre å få hele løsepengesummen raskt.

Edit. Er det i det hele tatt mulig å kjøpe et så stort Monero-beløp på en handel?
Hvis ikke: Burde ikke Motparten ha visst dette? Forsøker Motparten å gi inntrykk av at han er mer amatør enn han egentlig er?
Senast redigerad av z-z-z 2022-07-06 kl. 15:21.
Citera
2022-07-06, 15:24
Medlem
Jeg mener det opprinnelig ble kjent at TH ble bedt om å kjøpe Monero tilsvarende max 1 million Euro per uke. Med et løsepengekrav på 9 millioner Euro, så passet det tilsynelatende bra at politiet ventet én uke ekstra, i 10 uker, før de gikk ut med saken.

Senere, husker ikke hvor og når, mener jeg å ha sett en kopi av trusselbrevet, der begrensningen ble beskrevet som at TH max skulle kjøpe Monero tilsvarende 1 million Euro per dag.

Jeg vet ikke hva som står i trusselbrevet. Om det er max per uke, eller max per dag.

Da saken ble kjent ble det gjort et stort poeng av at det ville være praktisk umulig å skaffe hele løsepengebeløpet. Altså Monero tilsvarende 9 millioner Euro.

Jeg husker at jeg syntes selv at ni uker hørtes sannsynlig ut. Da kunne mottakerne av Moneroene rent teoretisk, ha solgt de samme Moneroene tilbake til TH hver uke. Om TH hadde betalt i rater på Monero tilsvarende 1 million Euro hver uke, i ni uker.

Men som sagt, jeg vet ikke den eksakte formuleringen i trusselbrevet.
Citera
2022-07-06, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Jeg mener det opprinnelig ble kjent at TH ble bedt om å kjøpe Monero tilsvarende max 1 million Euro per uke. Med et løsepengekrav på 9 millioner Euro, så passet det tilsynelatende bra at politiet ventet én uke ekstra, i 10 uker, før de gikk ut med saken.

Senere, husker ikke hvor og når, mener jeg å ha sett en kopi av trusselbrevet, der begrensningen ble beskrevet som at TH max skulle kjøpe Monero tilsvarende 1 million Euro per dag.

Jeg vet ikke hva som står i trusselbrevet. Om det er max per uke, eller max per dag.

Da saken ble kjent ble det gjort et stort poeng av at det ville være praktisk umulig å skaffe hele løsepengebeløpet. Altså Monero tilsvarende 9 millioner Euro.

Jeg husker at jeg syntes selv at ni uker hørtes sannsynlig ut. Da kunne mottakerne av Moneroene rent teoretisk, ha solgt de samme Moneroene tilbake til TH hver uke. Om TH hadde betalt i rater på Monero tilsvarende 1 million Euro hver uke, i ni uker.

Men som sagt, jeg vet ikke den eksakte formuleringen i trusselbrevet.
I trusselbrevet står også dette: "Si du vill kjøp Monero for €9 milioner." (og det kan vel bety at GM håpet at TH kunne få kjøpt hele summen på en handel?)
Litt lengre ned i brevet står bl.a. dette: "Vis exchange ikke kan gi alle Monero på samme tid, du sender till oss litt og litt eftersom du får og komuniser til oss: se neste side."

Hele trusselbrevet finnes vel her: https://www.vg.no/nyheter/i/lVRBB3/loerenskog-saken-nye-opplysninger-om-trusselbrevet
Senast redigerad av z-z-z 2022-07-06 kl. 15:33.
Citera
2022-07-06, 15:55
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst

Det står "maximum € 1 million per dag og sakte så ikke pris går opp for mye".

Det henger uansett ikke på greip å anmode om å "kjøpe sakte" samtidig som man
setter maks dagskjøp til rundt 10 millioner kroner. gitt at totalsummen på rundt
90 millioner kroner var en betydelig andel av eksisterende monero på tidspunktet
kravet ble fremmet.

Sett i lys av drapshypotese med TH som GM/bestiller, fremstår monero i sin helhet
som en gavepakke til TH. Tilsynelatende usporbar, finansielt ustabil og assosiert med kriminalitet.

TH hadde kanskje begrensede kunnskaper om kryptovaluta før denne saken, men
han er nok ikke helt tilbakestående på markedsanalyser. Jeg tenker nok at selv om han
ikke i praktisk (eller åpenlyst) forstand har involvert seg i krypto, så har han nok fulgt litt
med på hvordan tilblivelsen og utviklingen har påvirket de tradsijonelle finansmarkedene.

Interessant også hvordan hans kjøp av monero til utbetaling av "løsepenger" faktisk
isolert sett var en ren markedsinvestering med betydelig avkastning. Slik det sto, gikk
han tydeligvis i pluss på hele affæren. Undres på om han har realisert dette.
Kryptomarkedet ser jo ikke akkurat ut til å gå "rette veien" i skrivende stund.
Citera
2022-07-06, 15:56
Medlem
Det er nevnt flere forskjellige metoder for å skaffe Moneroene.

Men, der begrensninger er nevnt, står det max 1 million Euro per dag.

Hvilken versjon som er korrekt, vet jeg fremdeles ikke. Ikke helt sikkert.
Citera
2022-07-06, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Det er helt uforståelig at hverken TH eller familien samarbeider med politiet.
I andre saker er dette en selvfølge for de berørte. AE burde vært viktigst.
Kan kanskje årsaken til det, være at politiet mener TH er skyldig ?
Citera
2022-07-06, 16:12
Medlem
Niffys avatar
Uansett snakker vi om et tidsperspektiv lenger enn at man kan se for seg at "kidnapperne" kan sitte på AE et par dager mens TH skaffer midler, for så å slippe henne fri, kanskje bare litt rufsete og sulten, etter forholdsvis kort tid.

Det usannsynlige og kompliserte ligger i dette med at det da helt fra utgangspunktet liksom skulle være planlagt for et forholdsvis langvarig fangenskap av en levende person, med alt det styret det fører med seg.

Det funker sikkert bra med sånne fantasifulle opplegg i et filmplott, men i praksis er det ingen som kan holde på sånn.

Ikke engang hardbarka kriminelle miljøer som kidnapper hverandre fra tid til annen gidder eller orker å holde noen mer enn noen timer eller dager.
Senast redigerad av Niffy 2022-07-06 kl. 16:18.
Citera
2022-07-06, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mainacht
Jeg forstår som sagt ikke hvorfor kidnapperne ikke hadde et hurtigere handlingsmønster. (Det er mine egne refleksjoner, har ikke noen link på dem.)

Hvorfor begynte ikke maset etter penger samme dag hun forsvant? Det er jo veldig risikabelt å holde et menneske fanget over lang tid.

Det er mye penger i spill her, ref kravbrevet på den røde stolen i entreen i SV4. Kidnappere vil vel helst ha pengene, og vil jo ergo ikke tjene på at TH kommer i trøbbel - da blir det jo ingen løsepenger å få.
Etter bare et par dager ble kidnapperen lovet at han skulle få pengene innen syv dager. Noe han trodde på og derfor ventet syv dager før han hørte fra seg med en ny trussel. Han fikk da etter et par dager melding om at det ville ta lengre tid. Hvorpå han etter ytterligere noen uker kom med nye trusler. Han ga seg egentlig ikke før han fikk penger.

Siden alt var veldig nøye planlagt og forberedt. Så var sikkert også fangenskapet, nøye planlagt og forberedt.
Senast redigerad av OleStoltenberg 2022-07-06 kl. 16:26.
Citera
2022-07-06, 16:27
Medlem
first.springs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
Her tar du grundig feil.
Jeg tror det var ment som sarkasme
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto